Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har vi noe å gå ut i fra mtp pris og C300.

 

Direkte omregning til norsk pris basert på 5,72 i kurs

 

128GB $399 -> 2875,- ink mva

256GB $799 -> 5750,- ink mva

 

Basert på priser på newegg blir trolig prisene ikke langt unna regnestykket over.

Lenke til kommentar

 

Interessant! Særlig følgende modeller:

- 32 GB Indilinx Amigos 99 $. Det blir kanskje en ny lavpriskonge a la Kingston 40 GB. 99$ veiledende kan fort vise seg å bli 500 kr utsalgspris i Norge. Har noen av dere hørt noe mer om hva Amigos har slags egenskaper?

- Z-drive m84 og m12. Jeg regner med PCIe x8-utgaven er til stasjonære PCer og PCIe x1-utgaven er til bærbare. Til forskjell fra tidligere Z-drive havner disse i mainstream-klassen. Det håper jeg betyr bra priser.

- Vertex 2 SF-1200 lover godt, men pris/GB bør ikke bli høyere enn for Intel X25M.

- Vertex 2 Pro med SF-1500 og MLC. Den gir forhåpentligvis mye for pengene.

 

Jeg har ikke hørt noe konkret om Amigos enda, det dukker nok snart opp noe.

32GB er imidlertid betydelig mindre enn 40GB som er det den vil konkurrere med.

Jeg klarer meg fint med både 32-40GB som boot disk så det er et interessant segment.

 

Vertex 2 og 2 Pro blir svært interessant, det er i hovedsak bare kontrolleren som skiller disse men det er nok en vesentlig forskjell i ytelse.

 

edit:

Amigos = IDX100M00

Barefoot = IDX110M00

 

edit2:

 

Jeg fant dette i et gammel innlegg (august 2008) noe som tyder på at Amigos ikke er en nyhet.

 

"Indilinx has a Jet Stream project to produce a 500MB/sec controller with a SATA 3 (6Gbit/s) interface and newer NAND flash interfaces such as ONFI and DDR. Its Amigos project is a low power draw SSD controller for notebook computers. Hillview is a server platform project using Indilinx SSDs and achieving 1,400MB/sec read I/O. Niagara is a software streaming project aimed at achieving 10Gbit/sec speeds."

 

edit3:

Jet Stream blir forresten noe forsinket, det er ikke ventet noen SSD'er basert på denne før Q2/2010.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Da har SSD'ene blit henta. Jippi !

Proof:

DSC00857.JPG

Min og er blitt sendt. Hentet du den på ditt vanlige postkontor? Hos meg står det at den vil bli levert i en butikk et stykke ifra meg :/

 

Den sendes via Tollpost, så den blir nok sendt til en butikk ja; Jeg henta min på Rimi (GS senteret)

Teite "Tullpost" måtte gå helt bort til Rimi'en, det var kald, også går det ikke buss dit engang :/ MEN MEN :D var vært det :D :D får nå er SSD'en i hus :D (PS:!Den ene på bilde til Lars er min, så det så :D).

Lenke til kommentar
Explorer: Ja, det virker.

 

Jeg ville brukt microsoft sin ahci driver og ikke intel sin, grunnet støtte for automatisk TRIM.

 

Du ikke gå inn å skru av defrag. Når du kjører windows experience indexing slår den av automatisk defrag (eller var det under installasjonen... husker ikke) på SSD'en(e). Du kan fortsatt defragmentere snurrediskene dine!

 

Når det kommer til oppstart av f.eks Photoshop så utfordrer jeg den som påstår at dette ikke var særlig raskere på ssd til å prøve èn gang til på en snurredisk. Så snakkes vi etterpå! :)

 

Et annet tips er å skru av menyanimasjoner i ytelsesalternativene til win7 (animate controls and elements inside windows, animate windows when minimizing and maximizing, animations in the taskbar and start menu). Det utgjør faktisk en hel del på hvor kjapt OS'et føles.

 

Du har nok rett angående Photoshop, prøvde på en annen maskin idag med lignende spesifikasjoner som min, og det gikk litt lengre tid å åpne ja. :D

 

Har også slått av menyanimasjonene, og ser jo at der det normalt var litt ventetid går det nå med en gang. Smart måte å skjule treghet da.

 

Når det gjelder AHCI-driver, er det nok å avinnstallere Intel Storage Matrix, eller er jeg nødt å avinnstallere driver i tillegg? Hva er versjonsnummeret på driveren til Microsoft som bør brukes?

Lenke til kommentar
Teite "Tullpost" måtte gå helt bort til Rimi'en, det var kald, også går det ikke buss dit engang :/ MEN MEN :D var vært det :D:D får nå er SSD'en i hus :D (PS:!Den ene på bilde til Lars er min, så det så :D ).

Phø, ikke før jeg får pengene mine !

 

 

Har forresten innstallert Win7 og en del progs. Har satt Spotify og Firefox til å starte sammen med windows og de starter jo nesten før skrivebordet kommer (!) Når jeg launcher Cryengine2 kommer den på halve tida, samme når jeg loader map's. virker som om GTA IV flyter bedre også. Dette er morro ;)

 

Når tror dere Sandforce(1200?) vil begynne å true Intel egentlig ?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om den (SF1200) yter på linje med Intel, 1500 ser ut til å bli en god konkurrent.

 

Test av SF1200 SF1500 basert SSD på Tweaktown. Link

(har ikke lest den enda men sluttkarakteren er bra)

 

edit:

Testen er av SF1500 og er en tidlig utgave, de kommer tilbake med flere tester i dag/morgen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

 

Hm...

Nå sitter jeg her med 2 identiske HP Probook 5310m med hver sin X-25M G2 160GB. Begge har nyeste bios og nyeste firmware til ssd.

 

Jeg tok en av pc'ene og installerte manuellt (win7), og brukte windows backup image til å installere den andre. Begge ser ut til å fungere strålende.

 

Men ... jeg startet igang TRIM prosessen fra intel ssd toolbox 1.2 på begge 2. På den pc'en jeg installerte manuellt ser det ut til å ta hele dagen. Etter ca. 4 dryge timer har den kommet til 25%. Mens den andre som jeg brukte image på ble ferdig på noen få minutter.

 

Strange....

 

 

Er det noen som har noen idè ang dette?? Laptopen har stått og TRIM'et siden i 9-tiden i morges og er nå på 51%! Mens den andre gjorde seg ferdig på et par minutter....

 

Den virker normal ellers (vell... det gjenstår og se hva som skjer etter et døgn med trim'ing).

Lenke til kommentar

Er det maskinen du kjøre installasjon på eller image restore på?

 

System Restore skal være en faktor som påvirker tiden det tar å kjøre TRIM. Har kjørt på en av mine for å sjekke og det gikk rimelig kjapt.

(tok ikke tiden men det var nok mer enn 2 minutter)

Lenke til kommentar
Ting skjer på utviklingen av nye enheter tydeligvis, bare se her: CES Preview - Micron's RealSSD C300 - The First 6Gbps SATA SSD

 

Tror at denne disken står i min maskin innen et år om forhåndstesten stemmer : )

 

Fin artikkel. Interessant:

 

While the original X25-M only had a 512KB SRAM, Micron claims that the latest G2 controller has a 2MB cache on-die. Micron x-rayed the chip to find out.
Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Ting skjer på utviklingen av nye enheter tydeligvis, bare se her: CES Preview - Micron's RealSSD C300 - The First 6Gbps SATA SSD

 

Tror at denne disken står i min maskin innen et år om forhåndstesten stemmer : )

 

Fin artikkel. Interessant:

 

While the original X25-M only had a 512KB SRAM, Micron claims that the latest G2 controller has a 2MB cache on-die. Micron x-rayed the chip to find out.

 

Spennende :D

 

Intel er nok noen luringer :p

Lenke til kommentar

TRIM er på uansett i Windows 7 med mindre du har slått det av.

 

kjør denne i CMD

fsutil behavior query disabledeletenotify

 

Svaret er 0 hvis den er aktiv.

 

Det hjelper lite hvis du ikke bruker W7 driveren. (msahci/pciide)

 

edit:

du kan kjøre AS SSD Benchmark for å se hvilken driver du bruker.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Må nå bare spørre her, selvom det sikkert blir et dumt spørsmål, men: var det alt?

 

Har altså fått min X25-M 160GB, lagt inn Windows 7 Professional x64 og lagt inn noen programmer på den.

Det er nok godt mulig at jeg rett og slett har hatt alt for store forventninger, for jeg kan ikke egentlig si at jeg merker den helt store forskjellen.

Programmer starter litt raskere ja, og å pakke ut en rar-fil går litt kjappere, men hadde virkelig trodd forskjellen skulle være større.

Har ikke kjørt noen ytelses-tester, annet enn den som er innebygd i W7, som gir meg 7,7 i score for harddiskytelse (som jo er ganske respektabelt), men å starte programmer slik som Photoshop CS4 tar fortsatt nesten 3 sekunder (uten å ha målt med gamle harddisken, tror jeg ikke det tok så mye lengre tid).

 

Kan det være noe jeg har glemt her, eller er ikke forskjellen så stor som det fremstår noen steder?

 

HW: Q6600 (3,2GHz), 8GB minne, X38-hovedkort, SSD tilkoblet via ICH9R

Sitter igjen med litt av samme følelsen.. Tror nok at en vil merke størst forskjell om en har en gammel og seig maskin eller en litt pinglete laptop.

Ting går en smule fortere og det er deilig og slippe å høre den "tenke lyden" når programmer osv åpnes..

 

Jeg tror denne betraktningen havner i gaten "FullHD vs DVD: Var det alt?". Små eller ikke eksisterende forskjeller for mange, enorme forskjeller for noen. Selv om "SSD vs HDD" er en vesentlig større forskjell.

 

"A small step for man, a giant leap for computers"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...