Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

For de som har CrucialM225 disker, det er lagt ut ny FW 1916 den 13.01.2010

Ny FW 1916

 

Edit: lagt til dato

 

Hei Gunder 1

 

Har du Crucial M225 selv, og har du i så fall testet FW 1916?

 

Litt gira på å installere den, da den skal fikse dårlig sekvensiell Skriveytelse :)

Hei

Prøvde å flashe via usb idag.

Føltes som 10 kniver i hjertet da det kom frem en error under/etter oppdateringen.

Etterpå er maskinen nesten ubrukelig :no:

 

post-4890-1263665515_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe koselig...

Har du prøvd å flashe på nytt?

Om det finnes tilgjengelig kan du jo også prøve en destruktiv firmware flash (sletter alt innhold).

 

Hva hadde du som SATA mode når du flashet? IDE eller AHCI?

 

Jeg håper du tok backup før du flashet firmware, slik som alle her hele tiden minner om ;)

 

(I værste fall om ingen ting fungerer kan du prøve å RMA den)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har testet 3 ganger til, samme resultat.

Det virker som den ikke klarer å oppdatere, men på bildet crystal disk info, så viser den at den har siste fw!! tror bare den har klart å lagt inn deler av fw!

 

Må flashe fra IDE mode, ellers finner den ikke disken.

Alt er seff backet up i et image ;-)

Men frykter at det ikke vil hjelpe hvis den har skrevet deler av en annen fw til controlleren/disken.

Lenke til kommentar

Om den vil godta det, så kan du prøve å flashe til forgie FW ja. Om du ikke har det så prøv å få tak i det. Finner du det ikke på nettet så send en mail til Crucial support og forklar situasjonen og spør om det er mulig å flashe tilbake, og om ikke om du kan få RMA'et SSDen.

1-2MB/s sekvensielt skriv er uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Da holder jeg på å installere win7 på en 160GB X-25M G2 på pcn til mora mi.

 

Tror hun er en smule bortskjemt, da hun har en Laptop (Dell D620) med Gen1 ssd i ... og da ble 15K rpm seagate SASdisken (2 år) for treig! (som sto i stasjonærpc'en hennes fram til nå) :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hvis du ikke drar nytte av mer enn 2GB minne vil jeg ikke anbefale å installere x64.

Vanlig 32bits er mer effektivt og tar mindre plass på maskiner med "lite" minne.

 

Tenkte litt på det samme, så har laget klar en minnepinne med win 7 32bit på. Klager ho etter at intel ssd'en er installert, så tar jeg Asus eee'en og bruker den som msn pc :p

Lenke til kommentar
Har testet 3 ganger til, samme resultat.

Det virker som den ikke klarer å oppdatere, men på bildet crystal disk info, så viser den at den har siste fw!! tror bare den har klart å lagt inn deler av fw!

 

Må flashe fra IDE mode, ellers finner den ikke disken.

Alt er seff backet up i et image ;-)

Men frykter at det ikke vil hjelpe hvis den har skrevet deler av en annen fw til controlleren/disken.

Etter kjøring av viper.exe er ytelsen nesten lik før!

Men maskinen er ikke helt stabil lenger, hatt noen BSOD, som jeg aldri har hatt på win7 før.

Må sjekke om jag kan få tak ik en tidligere FW.

Lenke til kommentar

Som panter sier, det er denne kingstons V-series 40GB boot drive var basert på.

 

Hvis du ser noen sider tilbake er det postet en benchmark av den.

Den er et veldig godt kjøp til OS-disk. Jeg har også vurdert å muligens kjøpe noen slike å RAIDe senere om ikke den nye generasjonen SSDer som kommer er mye bedre på IOPS uten å koste en formue. C300 ser ut til å være tilfredsstillende, men kommer bare fra 128GB, og SF1200 gjennstår å se ytelsen på. SF1500 MLC kommer bare fra 100GB og blir sansynligvis for dyrt i forhold.

 

Jeg ser for meg en 4x x25-V RAID-0 fra LSI 9211-4i kan være en kost-effektiv løsning som kan levere 700-800MB/s les, 160-180MB/s skriv, 100-120K IOPS les og 40-45K IOPS skriv. (basert på bench noen sider tilbake)

Det vil også gi 160GB kapasitet for ca 5000-6000kr.

 

Det kunne også vært morro med 8x x25-V R0 fra LSI 9211-8i... Med perfekt skalering er det mulig å nå 1500MB/s les, 300-350MB/s skriv, 200K+ IOPS les og 80-90K IOPS skriv.

320GB kapasitet for ca 8000kr, men vill ytelse.

EDIT: for å gå over ca 70K IOPS med dette kortet må man bruke dynamisk disk i windows, så partisjonen vil ikke være bootbar. En mulig løsning er å bruke 2x x25-V i integrert RAID for OS, og 6x x25-V i dynamisk disk for programmer, og andre ting.

EDIT2: Ved nærmere ettertanke, muligens laveste kapasitet C300/SF1200/SF1500/JetStream fra ICH10R for OS, og 8x x25-V dynamisk R0 fra 9211-8i... grovt ca 10000kr

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Stiller et raskt spørsmål. Min 160GB har en fyllingsgrad på omtrentlig 60% og har 89% defragmentering. Er det sistnevnte noe å bry seg om?

 

Siden jeg har høy aktivitet, nye servere inn og ut, når bør jeg evt. gjøre noe?

 

EDIT:

Ellers, er det noen SSD som i pris og ytelse egner seg godt for å erstatte en 7200RMP SATA150 60GB disk i en 5 år gammel Laptop for å gi den nytt liv som surfemaskin?

 

Den bør ha god ytelse om det skal være noe poeng og bør ha minimum 60GB diskplass da jeg synes 30-40GB blir litt i minste laget med Win7.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo,

 

Hvis du har TRIM og bare VM på den kan du flytte alle filene ut av SSD'en og kopiere de tilbake. Eventuelt kan du formatere partisjonen men det skal være unødvendig hvis TRIM fungerer.

Hva er det du måler % fragmentering med?

 

Prismessig er det vel ingen som konkurrerer med en G2 80GB til ~1700,-, Agility 60GB koster rundt 1500,- og Vertex 60GB koster mer enn en 80GB G2. De andre alternativene mellom Intel 40GB og 80GB er vanskelig å anbefale pga variabel ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...