Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hei. Har akkurat fått meg en Intel X25m 80gb gen2 og har oppgradert til firmware 2CV102HD. Har installert windows 7 64-bit på den i AHCI-modus. Hvordan vet jeg om TRIM fungerer/er skrudd på? Må jeg kjøre Intel SSD Optimizer som følger med i Toolboxen jevnlig?

 

Skriv "fsutil behavior query disabledeletenotify" i cmd.

Får du 0 er TRIM enablet.

 

TRIM er vel default "on" i w7...? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har akkurat fått meg en Intel X25m 80gb gen2 og har oppgradert til firmware 2CV102HD. Har installert windows 7 64-bit på den i AHCI-modus. Hvordan vet jeg om TRIM fungerer/er skrudd på? Må jeg kjøre Intel SSD Optimizer som følger med i Toolboxen jevnlig?

 

Skriv "fsutil behavior query disabledeletenotify" i cmd.

Får du 0 er TRIM enablet.

 

TRIM er vel default "on" i w7...? :)

 

Jepp, men det avhenger også av at du har satt AHCI i bios. Du vil ikke få TRIM dersom du kjører IDE.

Lenke til kommentar
Hei. Har akkurat fått meg en Intel X25m 80gb gen2 og har oppgradert til firmware 2CV102HD. Har installert windows 7 64-bit på den i AHCI-modus. Hvordan vet jeg om TRIM fungerer/er skrudd på? Må jeg kjøre Intel SSD Optimizer som følger med i Toolboxen jevnlig?

 

Skriv "fsutil behavior query disabledeletenotify" i cmd.

Får du 0 er TRIM enablet.

 

TRIM er vel default "on" i w7...? :)

 

Jepp, men det avhenger også av at du har satt AHCI i bios. Du vil ikke få TRIM dersom du kjører IDE.

 

Jaja, men TRIM er på default uansett om man har den i AHCI eller IDE, bare at man ikke får brukt TRIM på annet enn AHCI :)

Lenke til kommentar
Jepp, men det avhenger også av at du har satt AHCI i bios. Du vil ikke få TRIM dersom du kjører IDE.

Det der er merkelig. Langt baki tråden her finner dere noen meldinger og screens fra min rigg. Når BIOS stod i AHCI ville ikke Intel Toolbox gjenkjenne SSD'n og jeg fikk ikke kjørt TRIM manuelt. Bootet jeg i IDE, var det ikke noe problem, kunne TRIMme og kjøre diagnose mm. W7 ble forøvrig installert i AHCI-mode.

Nå har jeg gitt beng og kjører RAID, så TRIM er uansett passé.

Lenke til kommentar

Trim skal fungere i både IDE og AHCI mode så lenge du bruker microsofts standard drivere. Du får derimot ikke NCQ i IDE mode, og det vil gå betydelig utover random read ytelsen.

 

Leifeinar, du har SATA mode satt til IDE, det går tydelig frem av tallene dine. Det ser også ut som du har SATA 1 på maskinen, men det er en annen sak.

Jeg vil anbefale deg å bytte SATA mode til AHCI i BIOS, men du må forandre på en sak i registeret først, hvis ikke får du blåskjerm når du starter opp.

 

 

Takk for feedback til det jeg har skrive så langt, et av punktene som kommer etterpå er anbefalte SSDer, og en FAQ også.

 

Madammim, så langt jeg er kjent er Mtron Mobi 3525 det beste alternativet for IDE laptoper. Disse yter ganske nære grensen for IDE, og bruker SLC flash som gir dem ganske høy IOPS til å ikke ha NCQ tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hadde tenkt å holde det under 1000,. Er en gammel maskin som kanskje synger på siste verset uansett. Blir stort sett brukt som nettPC, litt office og lignende. Den takler dårlig flere program/internettsider oppe samtidig, og har fått råd om at det kommer fra disk-swop. Blir rett og slett grusomt treg.

 

Har sett litt på Trancend 32GB SSD. Dette er vel på langt nær en like god disk som du anbefaler, men håper den er betydelig bedre enn den gamle 40GB disken som står i laptoppen nå. Har lest litt om den og funnet at det er 2 versjoner, men de har ikke forandret navnet på disken. Den nyeste skal være betydelig bedre enn den gamle. Blir da et lite sjansespill hvilken man eventuellt får, da.

 

Håper jeg ikke gjør noe feil med å kjøpe denne.

 

Så det trengs ingen forandring i det hele tatt? Bare å sette i plata og installere XP og så ferdig?

Lenke til kommentar

I følge Tech Report så kommer Kingston ut med en SSDNow V Series 30GB Boot Drive

Eneste spec som er oppgitt er:

 

Sekvensiell les: 180 MB/s

Sekvensiell skriv: 50 MB/s

 

Støtte for TRIM skal være implementert i fra Kingston.

 

Her er Kingston sin pressemelding.

 

De påstår at disken skal klare 20257 poeng i PCMark® Vantage Advanced HDD Suite.

Prisen i USA skal vistnok kunne komme ned i 80$

 

Lurer på hva som hviler under panseret på denne disken?

Lenke til kommentar

Madammim, den burde fungere greit nokk.

Når du installerer den må du passe på å få riktig partition allignment, hvis ikke kan du få redusert ytelse. Vi har diskutert dette mange ganger i denne tråden, men jeg finner ikke noen link i farta, kanskje noen andre her har link, eller du kan google. Sats på 1024KB partition offset. Cluster size 4KB.

Når du har installert deaktiverer du defragmentering og indeksering.

Det ligger en god guide på OCZs forum for optimalisering av eldre SSDer mot XP, men jeg har ikke noen link til dette i farta.

Lenke til kommentar

Nå var endelig 80Gb Intel gen.2 kommet på lager hos netshop :)

 

Ang. å skifte til AHCI så må man endre registeret før man bytter i BIOS.

(Hvis ikke du har lyst til å installere allt fra bunnen).

Her er en liten guide :

 

To resolve this issue, Vista users need to enable the AHCI driver in the registry before changing the SATA mode of the boot drive. To recover from the BSoD and able to use AHCI mode for SATA boot drive, use the following step-by-step guide:

 

•Restart the computer, and go into BIOS configuration menu.

•In the BIOS settings, change and revert back the SATA mode to original value, i.e. in ATA (or PATA) or IDE emulation mode). Doing this will allow system to get passed BSoD and boot up properly.

•Restart the computer to boot into Windows Vista desktop.

•Exit all Windows-based programs.

•Click on Vista Start Menu, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.

•If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.

•Locate and then click the following registry subkey:

 

•HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Msahci

 

•In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.

•In the Value data box, type 0, and then click OK.

•On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

•Restart computer, and enable ACHI mode in BIOS again. This time the computer should be able to boot up properly without error or BSoD.

 

http://forums.techarena.in/tips-tweaks/973737.htm

Endret av joerntp
Lenke til kommentar

Hei,

 

En kompis av meg har Crucial M225 128GB SSD og et Asus Striker II Extreme.

 

Problemet hos han er at han ikke får aktivert AHCI i Windows 7.

 

Vi har før installasjon av W7 aktivert AHCI i BIOS, men likevel raporterer AS SSD at det er nvstore som er driverene som er i bruk.

 

Har selv nylig gått over på SSD, og hos meg fungerer det utemerket. Brukte akkurat samme framgangsmåte da.

 

Har prøvd diverse guider som går på endring av registerer for å få det aktivert, men ikke noe sukse det heller.

 

Noen med lignende oppsett (tenker hovedsakelig på HK da) som har noen tips?

Lenke til kommentar

Kan TRIM med raid ordnes med software. Eller er det hardware løsninger med garbage collection innebygd i kontrollern bli det som funker best for raid oppsett med ssd. Funker disse PCI-E løsningene med trim? Egentlig ganske håpløst å må drive å vedlikeholde harddisker.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Duckhunter, be han kjøre en runde i CrystalDiskMark 3.0 og poste screenshot her. Om random 4KB32QD les er over 30-40MB/s vil AHCI være aktivert.

 

Anordne, TRIM må støttes av driveren for lagringsmediet og eventuelle logiske abstraksjonslag i mellom OS og SSDen (f.eks. RAID kontroller).

I følge denne artikkelen støtter OCZs nyeste PCIe SSDer TRIM ved hjelp av egenutviklede drivere og firmware. Nedturen med disse er sansynligvis dårlig IOPS skalering om den nyeste generasjonen følger den forgie.

Lenke til kommentar

Kingston 40GB har som kjent ikke Trim og siste rykter sier nå at den heller ikke får det.

Men ettersom den er såpass liten er den gjerne brukt som en ren OS disk hvor det meste av dataene da er statisk. Nedlasting ol er på andre disker.

 

Kan jeg trøste meg med at Trim ikke er sååå viktig ettersom Trim bedrer skrivehastigheten, ikke lese??

Er det et rimelig resonnement?

Lenke til kommentar

Skal sette opp en server med 2 stk SSD. Trenger ca 20 GB for os og programvare, og 10 GB for backup. Bør jeg kjøre raid 1 eller all backkup på en disk? (i tillegg til online backup)

 

Serveren skal ikke brukes hardt (en sql database på ca 100 MB), holder det med 2 kingston 64 V (eneste som er på lager i Trondheim) eller bør jeg gå for 2 intel 80 GB x25-m?

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...