Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Tidlig oppe puh.

2 "nye" disker som er i salg:

 

G.Skill Falcon SSD 128GB (og andre størrelser)

- 64MB DRAM cache memory from Elpida

- 0.10 ms response time

- 230MB read/190MB write

- Indilinx Barefoot controller

- Samsung MLC NAND flash modules

* hadde nyere firmware enn vertex i test

Other than the SSD and packaging you'll find a jumper, allowing you to enable to flash the firmware of the controller. Something I like very much.
:thumbup:
None the less, the results don't lie .. that is sheer amazing write performance. Even 4KB files are written much faster than a traditional HDD now, at ~73MB/sec. That's double to triple the speed of any SSD we've tested, thanks to that 64MB cache.
:w00t:

 

Patriot Torqx SSD 128GB (og andre størrelser)

- 64MB DRAM cache memory from Elpida

- 0.10 ms response time

- 260MB/sec read - 180MB/sec write

- Indilinx Barefoot controller

- Samsung MLC NAND flash modules

* hadde eldre firmware enn vertex i test.

 

RW IOPS varierer noe mellom denne, falcon, ultradrive ol. pga variasjoner i firmware. Her er Torqx:

HD-Tune_Patriot_Torqx_128GB-Write2.png

 

Falcon 128GB fås til 244,- € på tilbud akkurat nå som må sies å være en meget god pris (utlandet). Ingen grunn til å lukte på overprisede Vertex lenger. Det man dog skal være oppmerksom på er hvem som får nyere firmware raskest fra indilinx.

 

Kan virke som meget gunstige disker for laptops og som spilldisker(dog ser jeg at jeg trenger en 256GB bare til spill om jeg ikke skal flytte spill ut og inn mellom HDD og SSD).

 

 

EDIT:

slik sett kunne jeg tenke meg 256GB utgaven av G.Skill Falcon til 4300,- :D. Det ville vært en ypperlig Spill/Program disk til hovedpcen. Så kan Intel X-25M 80GB stå som dedikert OS disk.

 

Evt. kan jeg kjøpe 2x128GB sette dem i Raid0 og oppnå 520/380 MB/s og 256GB til kun 3900,-!

Dog synd jeg bare har to porter på min SAS kontroller, men da fikk jeg prøve igjen å kjøre X25-M på X58/ICH10R og se hvordan det går.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er riktig tråd å poste i, men here goes.

 

Er på jakt etter en 60 GB SSD disk til under 2000kr som skal brukes på et Gigabyte GA-MA790GP-UD4H hovedkort med AMD 790GX/SB750 chipset. Har lest reviews, benchmarks og forum men ser ikke ut til å bli noe klokere på hva jeg egentlig skal se etter.

 

Av de diskene under 2000 kr så er det OCZ Solid State Disk Vertex 60 GB som har høyest overall lese/skrive hastighet med 230/135, mens Super Talent UltraDrive ME SATA-II 64 GB 2,5 har høyest skrivehastighet med 200/160. Men er det andre ting som har noe å si? Trenger egentlig ikke noe stor forklaring her, men mer konkrete tips om hvilken disk jeg bør velge. Den kommer til å bli brukt som OS disk. Og om det er noe mer jeg trenger enn en 2,5 -> 3,5" adapter og en sata kabel for å få den til å fungere.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Å helvete! Jeg måtte formatere pcen minn i dag og bare for gøy instalerte jeg Oset mitt på den gamle samsung 1tb disken minn. Alt gikk så vanvtig trektuten ssd diskene mine i raid. Trodde først at det var noe galt med pcen minn :p først nå merker jeg den store forskjellen! LOVE SSD :D

Lenke til kommentar
Å helvete! Jeg måtte formatere pcen minn i dag og bare for gøy instalerte jeg Oset mitt på den gamle samsung 1tb disken minn. Alt gikk så vanvtig trektuten ssd diskene mine i raid. Trodde først at det var noe galt med pcen minn :p først nå merker jeg den store forskjellen! LOVE SSD :D

 

:thumbup:

 

SSD er digg å installere OS på :D

Lenke til kommentar

Har hatt lyst på en ssd lenge nå :/ Usikker på om jeg burde gå til innkjøp av kingston ssdnow-disken, den ser jo ut til å ha grei kapasitet til grei pris. Men så vil jeg jo gjerne ha litt bedre ytelse også..

 

Ingen som har en ssd-disk til overs, som du vil gi til meg? :D

Lenke til kommentar

Akuratt nå har jeg 3 * 30 gb vertex i raid 0. Har 1 ekstra 30 gb ssd disk til, men den er ikke noe vits å instalere siden jeg enda ikke har skaffet meg en kontroller. Desverre finnes det ingen kontrollere som er bra nok til 5000,- til ssd :(

Endret av zitrix2
Lenke til kommentar
Ja adaptec 5 serie er konge til SSD :D

 

Hva har skjedd?

Har de kommet med en ny firmware?

 

Vet om en på ocz forumet som har adaptec 5 serie og klarte 1100 MB/s med 6 vertex. Altså samme resultat som meg. Har sett benchmarks ja. Det som er kjipt med Adaptec 5 serie er at de blir svinaktig varme og MÅ ha aktiv kjøling på dem. Det er orginal aktiv kjøling på Areca.

 

Det er bare å sette en vifte på ribba da, men detr må liksom gjøres :)

 

Ny firmware er på vei også fra Adaptec og areca, men det er jo begrensa hvor mye bedre ytelsen enn nå det kan bli. TRIM er jo det som kanskje kommer som er interresant.

Lenke til kommentar
Noen som har noen begrunnede meninger om hvilken disk (60-128gb) som gir mest for pengene nå?

Hvis du mente SSD i stedet for disk ;) så begynner det å bli noen bra på markedet nå:

 

- Intel X25M/Kingston SSDNow M-series

- OCZ Vertex/SuperTalent Ultradrive ME

- Kingston SSDNow V-series

- Corsair S128

 

Hva som gir mest for pengene i ditt tilfelle kommer an på hva du legger i ordet "mest"?

Lenke til kommentar

Helt klart! Jeg klarer bare ikke å bestemme meg, samt at jeg har prioritert kamera i det siste. Også er det jo sommer nå så jeg håper å få mindre bruk for SSD nå. (mindre inne ved PCen, mer ute). Også kommer det jo stadig noe nytt og bedre så det er ikke enkelt å hoppe av gjerdet. :hm:

Lenke til kommentar
Noen som har noen begrunnede meninger om hvilken disk (60-128gb) som gir mest for pengene nå?

Hvis du mente SSD i stedet for disk ;) så begynner det å bli noen bra på markedet nå:

 

- Intel X25M/Kingston SSDNow M-series

- OCZ Vertex/SuperTalent Ultradrive ME

- Kingston SSDNow V-series

- Corsair S128

 

Hva som gir mest for pengene i ditt tilfelle kommer an på hva du legger i ordet "mest"?

 

Hehe er nok SSD jeg er ute etter ja. Har lukta litt på den nye til Kingston, men venter til det kommer noen skikkelige tester. Selv om værgudene i Trondheim tror det er oktober så er det jo faktisk sommerferie med mindre tid til pc'n :-)

Lenke til kommentar
Noen som har noen begrunnede meninger om hvilken disk (60-128gb) som gir mest for pengene nå?

Hvis du mente SSD i stedet for disk ;) så begynner det å bli noen bra på markedet nå:

 

- Intel X25M/Kingston SSDNow M-series

- OCZ Vertex/SuperTalent Ultradrive ME

- Kingston SSDNow V-series

- Corsair S128

 

Hva som gir mest for pengene i ditt tilfelle kommer an på hva du legger i ordet "mest"?

Synd de ikke selger G.Skill Falcon 128GB i Norge, da ville de vært den soleklare anbefalningen fra meg. Patriot Torqx ser også lovende ut. Disse er "identiske" med 120GB Vertex og Ultradrive, men en god del billigere enn Vertex.

 

Det som dog skiller mange av disse tilsynelatende like produktene er hvem indilinx prioriterer med nye firmwares først. Slik sett tror mener jeg å ha lest at G.Skill Falcon har den beste firmware med unntak av Vertex.

 

Så anbefalningen til denne karen fra meg vil være Supertalent Ultradrive ME 128GB som jeg mener er et vesentlig bedre kjøp enn Corsair S128 og Kingston V.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...