Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Bestilte for noen dager siden 4 MTRON 2,5" MOBI 3500 SATA II, 32GB og en ADAPTEC RAID 2405 ROHS SINGLE PCI-E X8 4-PORT SATA SAS.

 

Leste en plass at MTRON er forrige generasjons SSD disker.

Burde jeg avbestille eller vil de funke fint noen år?

 

Dette vil ikke funke. Har nettopp prøvd med Adaptec 5405 og 2 x Mobi 3525.

 

Stuttering, OS hang osv...

 

Adaptec er til retur nå!

 

 

Åfan... Å du er helt sikker på at det ikke er noe galt med HW kontrollern? Returnerte du diskene også ? Hvordan er resten av HW på maskinen?

Endret av Moonshie
Lenke til kommentar
Ccleaner går helt fint. Bortsett fra akkurat defrag kommer jeg ikke på noe man ikke burde gjøre på SSD som man kan gjøre på HDD.

 

Wiping av free space i ccleaner er jeg temmelig sikker på funker dårlig på SSD/MLC. Har selv testet noe lignende, og skrivehastigheten ble halvert og vel så det, som nevnt tidligere i tråden.. Men, om noen vil prøve og dermed kan gi noen sikre svar, så gjør gjerne det, men vær obs. på at man kan ende opp med å måtte ta en HDDErase eller flash for å få "reparert" dette, og følgende reinstallering av OS...Selv er jeg lei reinstallering for en stund, og styrer unna :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hei.

Bestilte for noen dager siden 4 MTRON 2,5" MOBI 3500 SATA II, 32GB og en ADAPTEC RAID 2405 ROHS SINGLE PCI-E X8 4-PORT SATA SAS.

 

Leste en plass at MTRON er forrige generasjons SSD disker.

Burde jeg avbestille eller vil de funke fint noen år?

 

Dette vil ikke funke. Har nettopp prøvd med Adaptec 5405 og 2 x Mobi 3525.

 

Stuttering, OS hang osv...

 

Adaptec er til retur nå!

 

 

Åfan... Å du er helt sikker på at det ikke er noe galt med HW kontrollern? Returnerte du diskene også ? Hvordan er resten av HW på maskinen?

 

Heisann,

 

har testet alt som testes kan. Kjører akkurat nå med HK Raid på Mobi`ene og Adaptec Raid på snurrediskene. Det funker fint. Ingen frys i ATTO eller Crystelmark.

 

Har forøvrig installert Vista på snurrediskene og testet ut Adaptec`en, funker også bra.

 

Så etter mye om og men kommer jeg til at det Mobi`ene.

 

Har flashet Adaptec`en og Mobi`ene.

 

 

 

....................................

 

Kom over noe svært interessant.

 

MTRON.net viser til at 3000, 6000 og 7000 serien støtter Adaptetc 3405!

Link

Lenke til kommentar
Hei.

Bestilte for noen dager siden 4 MTRON 2,5" MOBI 3500 SATA II, 32GB og en ADAPTEC RAID 2405 ROHS SINGLE PCI-E X8 4-PORT SATA SAS.

 

Leste en plass at MTRON er forrige generasjons SSD disker.

Burde jeg avbestille eller vil de funke fint noen år?

 

Dette vil ikke funke. Har nettopp prøvd med Adaptec 5405 og 2 x Mobi 3525.

 

Stuttering, OS hang osv...

 

Adaptec er til retur nå!

 

 

Åfan... Å du er helt sikker på at det ikke er noe galt med HW kontrollern? Returnerte du diskene også ? Hvordan er resten av HW på maskinen?

 

Heisann,

 

har testet alt som testes kan. Kjører akkurat nå med HK Raid på Mobi`ene og Adaptec Raid på snurrediskene. Det funker fint. Ingen frys i ATTO eller Crystelmark.

 

Har forøvrig installert Vista på snurrediskene og testet ut Adaptec`en, funker også bra.

 

Så etter mye om og men kommer jeg til at det Mobi`ene.

 

Har flashet Adaptec`en og Mobi`ene.

 

 

 

....................................

 

Kom over noe svært interessant.

 

MTRON.net viser til at 3000, 6000 og 7000 serien støtter Adaptetc 3405!

Link

 

 

Har sendt en forespørsel til MTRON. Får se hva de svarer. Håper de har bedre støtte for 2405 en for 5405. Hvis ikke så er det bare å returnere å prøve noe annet..

Lenke til kommentar

Jeg har et muligens dumt spørsmål: vil Raid1 (speiling) med SSD + HDD fungere greit til leseintensive oppgaver? Tanken er at 250GB SSD + 250GB HDD er vesentlig billigere enn 2x 250GB SSD, samt at to ulike teknologier betyr ulike typer risikofaktorer for datatap = bedre sikkerhet mot tap av data. Bruksområde: servere som ikke er kritisk på oppetid, men det er viktig å unngå datatap. Forhåpentligvis vil SSDen tilby svært god båndbredde og IOPS (les), mens HDDen er der for sikkerhet mot tap av data. Høres dette greit ut eller er det hull i hodet? I så fall hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at det er best å gi slipp på alt det gamle og kun gå for det nyeste.

 

Å kjøre SSD og HDD i raid vil degradere hastigheten voldsomt da vi må vente på HDD'en? Tenk på aksesstiden, hva tror dere den blir med 2 disker på 0.1 ms sammen med 9 ms? Et snitt på 4,5 ms eller verre er logisk. Som er svært tragisk.

 

Det blir som å kjøre en gammel vinyl platespiller i raid med blu-ray.

 

Kjøp en billig USB-snurredisk for backup. Også kjører dere SSD i raid0 for max performance ;)

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Simen1:

Man anbefaler jo å bruke disker med så lik spec(rpm, firmware, hastighet etc) som mulig ved Raid1, så jeg anntar du møter en del problemer ved et slikt oppsett selv med en rådyr kontroller.

 

Det vil sikkert fungere fint å speile opp en HDD innimellom, men det er de løpende driften jeg tror vil gi deg noen kjepper i hjulene. Dog et spennende spørsmål, prøv det :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dere vet jo om at det rådes at vi skrur av pagefila når man har SSD.

Jeg opplevde noe problemer med det. Jeg har nå en pagefil på min VelociRaptor og det funker bra. Windows var ikke noe raskere med den av uansett. Som jeg har lest før på nettet så er Windows designa for å bruke den uansett hvor mye RAM man måtte ha.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Pagefile er skrudd av hos meg, og W7 oppfører seg helt fint. Jeg skal legge den på HDD og teste litt.

 

Det som er verre hos meg er "user variables" som ligger på "%USERPROFILE%\AppData\Local\Temp" og da skrives masse rart til SSD hele tiden. Særlig en god del IE8.0 temp-filer (selv etter jeg har flyttet IE-temp til HDD).

 

IE8.0 oppfører seg veldig rar når jeg flytter "user varaibles" til HHD. Jeg får 40% CPU-Load bare for å surfe på forumet her. Jeg har prøvd å flyttet den til RAM-disk, men det ble ikke mye bedre heller.

 

Jeg har ikke merket synlig forskjeller på andre applikasjoner, er dette bare et IE-problem? (da kan jeg kvitte meg med IE), eller påvirker dette andre browser (f.eks. FireFox) og andre applikasjoner også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...