Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice.

 

Vil bare minne de som ikke har sjekket denne tråden i dag på denne posten på forgie side her. Fusion-IO og HP klarte 1 million IOPS i en 7U standard produksjonsserver. I bunn er det også en link til en pdf-fil som forklarer veldig fint om SSD arkitektur og pålitelighet, for de av dere hardware-geeks som vil vite hva som skjer inni en SSD (dette gir bedre forståelse av en del problemstillinger). Det er også mange andre bra linker den posten.

 

EDIT: Jeg har oppdatert signaturen min til å inneholde linker til gode sider og artikler om SSD.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hm. Det med tilbudet til komplett var rare greier.

Jeg fikk mailen i dag, og på siden står det "nærmer seg slutten" nå, men når jeg var inne i dag sto det ikke det!

 

Og prisene var uforandret. Og hvis det var i går, så burde jo siden være endret/fjernet.

Lenke til kommentar
Hm. Det med tilbudet til komplett var rare greier.

Jeg fikk mailen i dag, og på siden står det "nærmer seg slutten" nå, men når jeg var inne i dag sto det ikke det!

 

Og prisene var uforandret. Og hvis det var i går, så burde jo siden være endret/fjernet.

 

Det er ingen link til denne siden fra kompletts sin nettside, og akkurat som hos Netshop så "består" siden lenge etter det hele er over dersom du klikker deg inn via gammel link... Uansett, det hele er over, beklageligvis, så "vi" som ikke handlet noe, får trøste oss med at det sikkert ikke er lenge til nye stunts... :thumbup:

Lenke til kommentar

Har fått melding om at min Certex har ankommet postkontoret nå, skal hente den litt senere.

Her er tallene jeg har på min vanlige 7200 HD. Skal teste SSD uten OS først og så med etterpå og få oppdatert med resultatet jeg får.

 

--------------------------------------------------

CrystalDiskMark 2.2 © 2007-2008 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

--------------------------------------------------

 

Sequential Read : 77.868 MB/s

Sequential Write : 50.634 MB/s

Random Read 512KB : 36.993 MB/s

Random Write 512KB : 30.957 MB/s

Random Read 4KB : 0.491 MB/s

Random Write 4KB : 0.969 MB/s

 

Test Size : 1000 MB

Date : 2009/04/08 8:07:29

Lenke til kommentar
Forestill dere noe slikt i cluster-oppsett (èn HP blad-node kan holde 2-3 ioDrives) :ph34r:

Joda stilig det, men hvor mye RAM krever driveren til disse? Jeg synes det virker som om write combining i software er nøkkelen her. Det vil si at real world nytte blir redusert en del da RAM og CPU blir hardt belastet. Videre kan det jo tenkes at du ønsker å bruke noen mezzanine spor til ekstern IO også, og hva skjer hvis bladet tryner? Hvor mye data forsvinner da?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Da har jeg satt inn disken og testet litt:

 

--------------------------------------------------

CrystalDiskMark 2.2 © 2007-2008 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

--------------------------------------------------

 

Første test uten OS og tweaks:

 

 

Sequential Read : 200.034 MB/s

Sequential Write : 93.958 MB/s

Random Read 512KB : 151.463 MB/s

Random Write 512KB : 89.592 MB/s

Random Read 4KB : 24.905 MB/s

Random Write 4KB : 9.119 MB/s

 

Test Size : 1000 MB

Date : 2009/04/08 11:13:08

 

 

Uten OS etter tweaks (http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=47244&goto=nextoldest):

 

 

Sequential Read : 198.350 MB/s

Sequential Write : 94.748 MB/s

Random Read 512KB : 150.662 MB/s

Random Write 512KB : 91.707 MB/s

Random Read 4KB : 24.909 MB/s

Random Write 4KB : 9.066 MB/s

 

Test Size : 1000 MB

Date : 2009/04/08 11:37:15

 

Skal snart til å installere Win 7 7000 på disken.

Testene over er med offset 1024 (hvis det var det det het) :) Har ikke peil på sånn stripsize.

 

Får bra read speed men er vel litt lav write vel?

 

Har aktivert Raid i bios, men skjønner ikke hva det gjør eller om det har noen hensikt siden jeg kun kjører 1 Vertex disk. Skjønner heller ikke om det er noen flere instillinger jeg må/bør gjøre i bios angående raid tingen.

Lenke til kommentar

Glemte ta det med i posten. Når jeg går inn på properties på disken så ser det ut til å være 1275.

 

PS: Jeg er relativt noob i det her feltet, men har forsøkt å følge med i denne posten en god stund og har fått med meg noe, men er nok mye som ikke helt bærer fast inne i hodet mitt for blir litt teknisk :)

 

Men dette med Raid settings i bios, er det meg som misforstår at man trenger dette? Jeg skal ikke ha noen disker i raid og nå får jeg i start fasen av pc en melding om at det ikke er satt opp raid trykk bla bla bla, så går den videre.

Endret av StureM
Lenke til kommentar

Du burde sette SATA-mode til RAID i BIOS, men du trenger ikke sette opp noe RAID (og det kan du heller ikke med 1 enhet). I forhold til hva andre har fått synes jeg det der ser ut som relativt greie tall. Jeg regner med det er Vertex du har? Hvilken størrelse?

160MB/s write er max, mens sustained ofte ligger 90-100. Du har ganske gode random tall der også. Du slår akkurat mine 2 Mtron Pro 7025 i RAID fra hovedkortets SATA-kontroller på 4kb og 512kb random write, men på seq write og alle read har jeg mer ^^

Lenke til kommentar
Du burde sette SATA-mode til RAID i BIOS, men du trenger ikke sette opp noe RAID (og det kan du heller ikke med 1 enhet). I forhold til hva andre har fått synes jeg det der ser ut som relativt greie tall. Jeg regner med det er Vertex du har? Hvilken størrelse?

160MB/s write er max, mens sustained ofte ligger 90-100. Du har ganske gode random tall der også. Du slår akkurat mine 2 Mtron Pro 7025 i RAID fra hovedkortets SATA-kontroller på 4kb og 512kb random write, men på seq write og alle read har jeg mer ^^

 

Har 60gb Vertex, er fornøyd så langt, gikk rasende kjapt å installere win 7 :) Fikk ned loading time på wow også og det er jo ikke noe å forakte.

Lenke til kommentar
Har 60gb Vertex, er fornøyd så langt, gikk rasende kjapt å installere win 7 :) Fikk ned loading time på wow også og det er jo ikke noe å forakte.

Prøv å gå til AH, logg ut, restart maskinen, og logg inn igjen rett etter oppstart. Tar det lang tid å loade alle textures? (alså før alle chars er loada med klær og våpen)

Lenke til kommentar

Ta random write accesstime i hdtune også før du gjør noe mer! ;) (alså trykk på write rett under read på det nederste bildet der)

 

EDIT: Over 200MB/s på gaming og vista startup, og 200MB/s på application loading, SATA1! (ok, den var litt tørr :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Ta random write accesstime i hdtune også før du gjør noe mer! ;) (alså trykk på write rett under read på det nederste bildet der)

 

EDIT: Over 200MB/s på gaming og vista startup, og 200MB/s på application loading, SATA1! (ok, den var litt tørr :p )

 

Hihi, ja det gikk unna gitt, det hadde gjort seg med en tom stripe for testing, får se om jeg gidder legge inn OS på WD GP 1TB disken senere for å teste... Nå kommer det ikke på tale, for nå er jeg utålmodig mtp raid0 :blush:

post-72177-1239201232_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Forestill dere noe slikt i cluster-oppsett (èn HP blad-node kan holde 2-3 ioDrives) :ph34r:

Joda stilig det, men hvor mye RAM krever driveren til disse? Jeg synes det virker som om write combining i software er nøkkelen her. Det vil si at real world nytte blir redusert en del da RAM og CPU blir hardt belastet. Videre kan det jo tenkes at du ønsker å bruke noen mezzanine spor til ekstern IO også, og hva skjer hvis bladet tryner? Hvor mye data forsvinner da?

La meg svare på et av spørsmålene selv:

 

RAM Requirements The amount of free RAM required by the driver depends on the size of the blocks used when writing to

the drive. The smaller the blocks, the more RAM required. Here are the guidelines for each 80GB of storage:

Average Block Size(bytes) - RAM usage(Megabytes)

8,192 - 400MB

4,096 - 800MB

2,048 - 1,500MB

1,024 - 2,900MB

512 - 5,600MB

 

1M IOPS rekorden til HP ble satt med 5x320GB drives og 6x160GB drives. Det kjøres 2k IOPS så det er rimelig å tro at driverne er konfigurert for 2k IOPS. Det betyr at den quad socket Opteron maskina de benyttet måtte bestykkes med 48GB RAM bare for å kjøre driverne til FusionIO sine kort...

 

Fortsatt imponerende, men det tyder på at SSD fortsatt er en grusomt umoden teknologi. Hvilket betyr at "vente litt til" fortsatt gir god mening så lenge en har muligheten. Noen som vil vedde på at f.eks neste gen Intel SSD ikke får 10x høyere random write IOPS og ikke mister data selv om strømmen går?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...