Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Titter i skrivende stund på OCZ sin step-by-step flashguide, og må si at de har gjort en god jobb med den! Bestefar hadde jo klart å gjennomføre det som står der. Da gjenstår det å vente på at Vertex-en (30GB) kommer hjem slik at det blir litt kosing. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå kjørt laptoppen med Intel X25-M noen dager, og jeg beholder disken! :D

 

Har ikke merket noen ulemper i forhold til snurredisker; selv ikke når jeg kjører en virtuell windows sammen med lettere MySQL-kjøring på linux og sitter og surfer med 20+ faner oppe i Opera. Ikke noe stuttring eller treghet. Alt går bare kjappere. Tilogmed den virtuelle windows'en starter mye kjappere enn den som var installert direkte på gamledisken.

 

Anandtech kommer vel med noe info angående Intel diskene snart, om hva dette dreier seg om er usikkert, men tipper det er noe FW/defrag relaterte greier. Pr. dags dato er det ikke fw tilgjengelig for X25 diskene, så ingen vits i å prøve å finne dem....

 

Aha - takk for info :)

Lenke til kommentar

Akkuratt ferdig med å tweake Ubuntu 8.10 + sette opp resten som jeg vil ha det her og ting går unna nå.

 

Supertalent ssd'en er stille, blir ikke spessielt varm og er rask, hvor rask i en x60s aner jeg ikke, uvvist hvordan man benchmarker en disk i linux.

 

Kjørte en eller annen kommando her isted for å sjekke read mb/sec ytelse og den sa 109mb/sec ca.

 

Har prøvd bonnie++ men forstod ikke noe av resultatene den ga.

Lenke til kommentar

Supertalent Ultradrive ME serien ser lovende ut på ytelse!

Men når jeg ser at prisen bare varierer ca 200kr fra OCZ Vertex på størrelsene 30(32)GB og 60(64)GB, lurer jeg på om det er så lurt å velge Supertalent?

OCZ-forumet har jo vokst seg gigantisk, og spørsmål besvares her på en håndvending!

Supporten er vel kanskje verdt mellomlegget, med en såpass stor fanskare som alltid er på jakt etter den optimale ytelsen, og firmware som optimaliseres og lanseres jevnlig? :)

 

Jeg har selv Intel ICH10R-raidkontrolleren, og lurer veldig på å gå for 2-3x av Vertex 30GB / SuperTalent 32GB (ca 2200-3800kr) i raid0, eller 1x Intel x25-m (ca 3200kr).

Det eneste Intelen vil slå disse på blir da random write, men er det virkelig grunn nok til å ofre resten av tingene som raid0-oppsettet vil være soleklart bedre i...?

Lenke til kommentar
Supertalent Ultradrive ME serien ser lovende ut på ytelse!

Men når jeg ser at prisen bare varierer ca 200kr fra OCZ Vertex på størrelsene 30(32)GB og 60(64)GB, lurer jeg på om det er så lurt å velge Supertalent?

OCZ-forumet har jo vokst seg gigantisk, og spørsmål besvares her på en håndvending!

Supporten er vel kanskje verdt mellomlegget, med en såpass stor fanskare som alltid er på jakt etter den optimale ytelsen, og firmware som optimaliseres og lanseres jevnlig? :)

 

Jeg har selv Intel ICH10R-raidkontrolleren, og lurer veldig på å gå for 2-3x av Vertex 30GB / SuperTalent 32GB (ca 2200-3800kr) i raid0, eller 1x Intel x25-m (ca 3200kr).

Det eneste Intelen vil slå disse på blir da random write, men er det virkelig grunn nok til å ofre resten av tingene som raid0-oppsettet vil være soleklart bedre i...?

 

Firmwaren utvikles ikkje av OCZ, men av produsenten av kontrolleren til SSD disken. Dette mener jeg på stemmer. Derfor er det like greitt å velge Supertalent.

 

Selv om jeg har 3 Supertalent hjemme og en gjeng med Vertex på vei i posten til meg :p

Lenke til kommentar
Jeg håper dere fikk med dere at den ioXtreme posten på forgie side var forsøk på aprilsnarr... Det var i alle fall èn som gikk på den :p

Synes den var slem. Fikk nesten SSD abstinenser her. Var nesten så jeg måtte ta ut min X25-E og kose litt med den for å trøste meg selv :!:

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk for bra svar! Nå gjenstår det bare å teste om det funker :)

Bare hyggelig. Jeg vil jo veldig gjerne ha konkurranse snart, føler meg mutters alene med de 4 vertexene mine.

 

Du blir vel sittende og flashe vertex i helga du?

 

 

Jeg får damebesøk i helga og da skal jeg prøve å få flashet litt andre ting håper jeg. Spørs om jeg finner ut hvordan jeg får henne i flashmodus da. Ny FW og blanding av 0,5 Whisky + 0,5 Baileys pleier å hjelpe. Med brunt strøsukker på toppen :p

 

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk for bra svar! Nå gjenstår det bare å teste om det funker :)

Bare hyggelig. Jeg vil jo veldig gjerne ha konkurranse snart, føler meg mutters alene med de 4 vertexene mine.

 

Du blir vel sittende og flashe vertex i helga du?

 

 

Jeg får damebesøk i helga og da skal jeg prøve å få flashet litt andre ting håper jeg. Spørs om jeg finner ut hvordan jeg får henne i flashmodus da. Ny FW og blanding av 0,5 Whisky + 0,5 Baileys pleier å hjelpe. Med brunt strøsukker på toppen :p

 

 

:!: :w00t:

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk for bra svar! Nå gjenstår det bare å teste om det funker :)

Bare hyggelig. Jeg vil jo veldig gjerne ha konkurranse snart, føler meg mutters alene med de 4 vertexene mine.

 

Du blir vel sittende og flashe vertex i helga du?

 

 

Jeg får damebesøk i helga og da skal jeg prøve å få flashet litt andre ting håper jeg. Spørs om jeg finner ut hvordan jeg får henne i flashmodus da. Ny FW og blanding av 0,5 Whisky + 0,5 Baileys pleier å hjelpe. Med brunt strøsukker på toppen :p

 

 

har du ikke HT svein..?

Lenke til kommentar
Å herre....! :lol:

 

Rapporter du IOPS når du er ferdig, eller? (sveinl) :D

Hadde ikke IOPS i tankene til å begynne med, skjønner jo først nå hvor galt det var å skrive dette :blush: . Jaja... gjort er gjort.

 

Drinken med 0,5 whisky og 0,5 baileys med knust is og brunt strøsukker på toppen har jeg funnet på selv. Den kalles nå for Jesus i norge og fås kjøpt i Tønsberg, sandvika, asker, Oslo og danskebåten. Dere lurer sikkert på hvorfor den kalles for Jesus? Jo, fordi den er himmelsk god ;)

 

Men... nok off topic.

 

 

Vertexene mine klarer vel 10 000-15 000 IOPS. Så det kan jeg bare glemme. Greier nok ikke ta igjen de gamle platespillerne heller. Min gamle WD200GB har IOPS på ca 45, som nok er litt for mye. Men floppydisken skal jeg nok greie å ta igjen :hmm:

 

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Hei.

Bestilte for noen dager siden 4 MTRON 2,5" MOBI 3500 SATA II, 32GB og en ADAPTEC RAID 2405 ROHS SINGLE PCI-E X8 4-PORT SATA SAS.

 

Leste en plass at MTRON er forrige generasjons SSD disker.

Burde jeg avbestille eller vil de funke fint noen år?

 

Dette vil ikke funke. Har nettopp prøvd med Adaptec 5405 og 2 x Mobi 3525.

 

Stuttering, OS hang osv...

 

Adaptec er til retur nå!

Lenke til kommentar

Hmm det var rart. Du testa ikke kontrolleren med andre disker da? Jeg vet hvertfall first hand at mtron funker fjell i raid. Rart at kontrollere skal ha problemer med SSD sånn som det der.

 

Edit: Selvom Mtron nå er en litt gammel generasjon av SSD har jeg fortsatt til gode å se kvaliteten til Mtron i andre SSDer til samme pris. Kunne lett utvidet raidet mitt med flere mtron nå selvom de er "gamle"

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Hmm det var rart. Du testa ikke kontrolleren med andre disker da? Jeg vet hvertfall first hand at mtron funker fjell i raid. Rart at kontrollere skal ha problemer med SSD sånn som det der.

 

Edit: Selvom Mtron nå er en litt gammel generasjon av SSD har jeg fortsatt til gode å se kvaliteten til Mtron i andre SSDer til samme pris. Kunne lett utvidet raidet mitt med flere mtron nå selvom de er "gamle"

 

Yupp, mine funker fin fint på EVGA 680i HK i Raid, men ikke på HW Raid kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...