Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gjør man når man feil flasher en SSD? Kaste den i søppla?

 

Hvordan skulle du klare det?

Flash utility'en burde ikke tillate dette.

 

Jeg flasha fra Windows med den .exe fila som var på Supertalent siden. Jeg trykket yes på et par spørsmål deretter ble det spontanreboot av datamaskinen. Tenkte at kanskje det var meningen. Men nei da. Windows oppdaget en ny enhet: YAPTAPDONG BAREFOOT-ROM ATA Device. WTF??? Det står at enheten er 128GB!! :!:

 

FTM32GX25H-AIX er det den fila jeg brukte. Dette skal være firmware update til 32 gb Ultradriven min.

 

Noen forslag til hvordan jeg skal få flasha til orginal firmware? Det står at det er feil størreslse når jeg prøver å flashe på nytt :p

Lenke til kommentar

Når du setter jumper på Vertex da vil OS se den som "YAPTAPDONG BAREFOOT-ROM ATA Device", så det er ikke noe problem.

 

På Vertex måtte jeg sette "compatiblity mode" til Win XP (servise pack 2) for flash exe-filen, og kjøre den som Administrator. Jeg skrudde av user account cotroll også. Jeg tok også en "claer CMOS" og satt den til IDE(legacy)-mode før flash. Prøv disse og se hvordan det går.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg mener flashing av vertex og annet står godt forklart og at man skal flytte en jumper frem og tilbake bla. I tillegg om det er mulig er det alltid lurt å ta backup av eksisterende firmware. Nizzen, da.. litt selvhjulpen er du vel ;)

 

Ellers interessant at Supertalent ser ut til å være blåkopi av Vertex. Kanskje jeg smeller til med et par. Gidder nå ikke å kjøpe Vertex fra PS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hei.

Bestilte for noen dager siden 4 MTRON 2,5" MOBI 3500 SATA II, 32GB og en ADAPTEC RAID 2405 ROHS SINGLE PCI-E X8 4-PORT SATA SAS.

 

Leste en plass at MTRON er forrige generasjons SSD disker.

Burde jeg avbestille eller vil de funke fint noen år?

De vil funke fint, men de har noe lavere random write og båndbredde enn de nyeste SSDene. På den andre siden er de skikkelig kvalitet, og det er brukt SLC NAND, så de vil ha ca 10 ganger lenger levetid enn andre MLC SSDer. Random write er såpass bra at du ikke kommer til å oppleve problemer med stuttering, sik som OCZ Core serien hadde. Og etter hva jeg kan se har adaptec kortet 128MB RAM, så det vil også fungere som en fin skrivebuffer for raidet ditt, så du vil sansynligvis ikke (eller skjeldent) oppleve at Mtron Mobi har noe lavere random write enn nyere konkurrenter, det eneste tilfellet jeg kan komme på er ved tung multitasking som har en del skrivebelastning. SSDene du har bestilt deg er ikke det som gir mest ytelse for pengene, men de er skikkelig kvalitet, og har så langt jeg har hørt ikke hatt noen problemer.

 

Direkte svar på spørsmålet ditt: Det skal ikke være nødvendig å avbestille, det oppsettet der burde holde fint i noen år fremover. Eventuelt kan du kjøpe nyere SSDer når prisene har sunket om et par år, og putte disse i eldre maskiner for å gi de et forlenget liv.

For erfaringer fra en som har Mtron Mobi selv kan du spørre Beef Supreme, eller lese tråden hans "SSD for dummies", der har han skrevet et kort review.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hei.

Bestilte for noen dager siden 4 MTRON 2,5" MOBI 3500 SATA II, 32GB og en ADAPTEC RAID 2405 ROHS SINGLE PCI-E X8 4-PORT SATA SAS.

 

Leste en plass at MTRON er forrige generasjons SSD disker.

Burde jeg avbestille eller vil de funke fint noen år?

De vil funke fint, men de har noe lavere random write og båndbredde enn de nyeste SSDene. På den andre siden er de skikkelig kvalitet, og det er brukt SLC NAND, så de vil ha ca 10 ganger lenger levetid enn andre MLC SSDer. Random write er såpass bra at du ikke kommer til å oppleve problemer med stuttering, sik som OCZ Core serien hadde. Og etter hva jeg kan se har adaptec kortet 128MB RAM, så det vil også fungere som en fin skrivebuffer for raidet ditt, så du vil sansynligvis ikke (eller skjeldent) oppleve at Mtron Mobi har noe lavere random write enn nyere konkurrenter, det eneste tilfellet jeg kan komme på er ved tung multitasking som har en del skrivebelastning. SSDene du har bestilt deg er ikke det som gir mest ytelse for pengene, men de er skikkelig kvalitet, og har så langt jeg har hørt ikke hatt noen problemer.

 

Direkte svar på spørsmålet ditt: Det skal ikke være nødvendig å avbestille, det oppsettet der burde holde fint i noen år fremover. Eventuelt kan du kjøpe nyere SSDer når prisene har sunket om et par år, og putte disse i eldre maskiner for å gi de et forlenget liv.

For erfaringer fra en som har Mtron Mobi selv kan du spørre Beef Supreme, eller lese tråden hans "SSD for dummies", der har han skrevet et kort review.

 

 

Takker :)

 

Da er det bare å glede seg til å se forskjellen mellom 2 raptor-x i raid-0 å 4 Mtron med egen kontroller. Har en ADAPTEC 5805 RAID 8CH SATA/SAS 512MB i servern min som var beregnet for å bruke med SAS disker, men kan hende jeg bruker den til SSD diskene i stede å kjøper 4 til hvis jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg å gå for 4 mobi til, du vil få veldig dårlig skalering ved de fleste oppgaver. 8 SSD i raid-0, selv om det er på en god hardware raid kontroller, skalerer ikke 100% over 4 i raid-0 ved annet enn noen få spesifike applikasjoner. Disse spesialtilfellene er oppgaver som er kun sekvensielle, eller databaser. Ved normal bruk eller gaming vil du kanskje få 25-50% økning med 8 i forhold til 4. Ved skikkelig tung multitasking kan du få 50-80% økning. Derimot når du går fra 2 raptor-x til 4 mtron mobi vil du få 500-2000% ytelsesøkning på de fleste områder (mest der det er lite skriving og mye tilfeldig lesing). Hvis du liker SSDene og vil ha neste nivå videre etterpå, så kan det være en idè å enten gå for en SSD av nyeste generasjon i prisklasse 3000-5000kr pr stk (f.eks intels SSDer), da får du igjen et ytelseshopp til. Jeg vil egentlig anbefale deg å si deg fornøyd med det du bestiller nå for en tid fremover, og kanskje se an en PCIe-SSD som neste investering. Disse blir sansynligvis det store i den neste "generasjonen" SSDer som kommer, så å investere i en slik en til høsten eller rundt jul vil kanskje være en idè hvis du er veldig fornøyd. Bare vær klar over at det er mye større forskjeller fra SSD til SSD enn det er fra harddisk til harddisk, og undersøk grundig før du kjøper neste gang (også).

Lenke til kommentar
Noen forslag til hvordan jeg skal få flasha til orginal firmware? Det står at det er feil størreslse når jeg prøver å flashe på nytt :p

 

Kort svar:

Jeg så ingen jumpere på supertalent i anandtech-artikkelen, kan det være at spontanrestarten er normal? Mulig at den konfigurerte disken for flashing og måtte restarte for å komme i flashmodus. Tror det er meningen at du skal starte flash på nytt etter at den er restartet.

 

Når det gjelder dette med størrelse, har jeg highlightet dette i langt svar under.

 

 

Langt svar: (til sammenlikning)

Jeg endte opp med å kjøpe Norton Ghost 14 da WinXP ikke lot seg installere på gammel HDD. Gidda ikke koble ut HPT RAID-kortet, altfor mye kabler inni kabinettet og stor risiko for å komme borti og dra ut andre kabler ved uhell osv... (Ghost 14 er forresten godkjent på OCZ forum til flash av VTX).

 

Kobla så den ene VTX'en til IDE-mode på HK. Den måtte stå på IDE-kanal 0, 1 eller 2 på HK da disse 3 første visstnok skiller seg ut fra de 3 siste ifølge OCZ flashguiden (jeg har 6 SATA kanaler). Høres tvilsomt ut, men lønnsomt likevel å ikke ta noen sjanser.

 

NB!!!

Oppdaga i likhet med deg at størrelsen hadde forandra seg fra 30GB til noe a la 128GB eller 120GB. Forsto ikke dette og tenkte at noe var galt. Men så lenge det sto Yapadong så flasha jeg den første VTX'en (jeg har jo 3 til dersom den første dauer, var tanken som meldte seg). Gambling på høyt nivå, man må tåle å tape i poker :p

 

Flasha med kommandolinja i Ghost 14 rescue disc. Og det gikk bra. Kobla så VTX tilbake til raidkontrolleren. Den oppdaga da at jeg hadde 3 disker med FW1199 og 1 disk med FW1275.

 

Og da var det bare å flashe de 3 siste på samme måte.

 

La tilbake image på VTX'ene (m/ny FW1275) og alt funker fint. Offset (1024K) er uforandret da 1024 er standard ved opprettelse av partisjon på SSD via Vista64. Har prøvd flere offset men ytelsen var den samme likevel. Har kanskje noe med HPT-kontrolleren å gjøre? Valgte derfor standard 1024K for å gjøre ting enklere i framtiden. Første partisjon har offset 1024K, partisjon 2 har offset på 100G da partisjon 1 er på 100GB. Til opplysning, for ordens skyld ;)

 

Det som derimot bestemte hastigheta var stripestørrelsen, og her endte jeg opp med 256K striper. Samme som en annen person på OCZ forum med VTX og HPTRR3520. Men dette varierer fra kontroller til kontroller. Andre har best erfaring med 128K striper, som er anbelfalt ved raid, men da gikk ytelsen ned hos meg.

EDIT:Må vel legge til at jeg koblet på plass HK SATA-kabel og jumper, i strømløs tilstand. Og at HPT-kontrolleren rapporterte 127GB med FW1275, mot 130GB med FW1199.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dere husker at jeg linket til ioXtreme fra Fusion-IO tidligere, men jeg fant en press-release fra et par dager tilbake på siden deres:

ioXtreme har blitt utsatt såpass lenge for å sikre at den kan nå en pris og ytelse som vil tilfresstille øvre mainstream og entusiaster (det er ingen garanti for bruk i servere), og for å sikre støtte for BOOT av windows (ioDrive støtter allerede boot i linux). Nå er ventetiden over, shipping begynner i løpet av måneden :)

Den er basert på ioDriveDuo, kommer i kapasiteter 80GB til 640GB MLC, og bruker PCIe x8 (v2) grensesnitt. Det er også lagt til onboard BIOS (for å støtte boot av windows, samme som for hardware RAID-kort), et Li-ion batteri for å sikre at RAM blir skrevet til flash, og 1GB DDR2 RAM som blir brukt som skrivebuffer og til write attenuation (sette sammen mindre blokker til større), og den kan også brukes til caching av "hotfiles" eller utvalgte filer, mapper, og filtyper av brukeren gjennom programvaren som følger med driveren. Latency til/fra RAM er oppgitt <5µs (>200k IOPS både les og skriv sustained).

Latency fra flash er <50µs (150k IOPS les 4kb random). Skriv IOPS til flash er 100k random 4kb, men grunnet bufferen og write attenuation er typisk skriv IOPS lik det til RAM. I programvaren som følger med driveren kan man også velge hvor mange prosent overprovisjonering man vil ha (reservere plass for økt skriveytelse).

Båndbredde er oppgitt >1GB/s sustained for både les og skriv, og >1,5GB/s sustained skriv ved 50% overprovisjonering. Båndbredde til og fra RAM er >2GB/s, 3GB/s peak målt.

Pris er foreløpig oppgitt til $599 for 80GB, $999 for 160GB, $1899 for 320GB, og $2999 for 640GB.

post-163450-1238563801_thumb.jpg

 

Edit: FusionIO havnet også på første plass på top 10 SSD OEMs på storagesearch.com for Q1 2009, link

Lenke til kommentar

Hei

 

Noen som har hørt noe om Supertalent Ultradrive ME ?

Sitter å vurderer å kjøpe meg en slik iom at de selger disse på digital impuls.

 

Ser på 64gb versionen. Finner ingen reviews på nett om disse.

Eneste er supertalents eget review: http://www.supertalent.com/datasheets/Supe...epaper_v1.0.pdf

 

Ringte digitalimpuls og de har vist testet denne og den skal yte likt med OCZ vortex iom at de vist ifølge dem skal være samme innmat.

Ifølge det jeg finner på nett, så skal supertalent ha samme indilink kontroller som ocz vertex.

 

Vil det være et trygt kjøp å kjøpe en av disse?

Skal benyttes som os disk i en laptop.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Hei

 

Noen som har hørt noe om Supertalent Ultradrive ME ?

Sitter å vurderer å kjøpe meg en slik iom at de selger disse på digital impuls.

 

Ser på 64gb versionen. Finner ingen reviews på nett om disse.

Eneste er supertalents eget review: http://www.supertalent.com/datasheets/Supe...epaper_v1.0.pdf

 

Ringte digitalimpuls og de har vist testet denne og den skal yte likt med OCZ vortex iom at de vist ifølge dem skal være samme innmat.

Ifølge det jeg finner på nett, så skal supertalent ha samme indilink kontroller som ocz vertex.

 

Vil det være et trygt kjøp å kjøpe en av disse?

Skal benyttes som os disk i en laptop.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3535&p=6

 

Det er i bunn og grunn null forskjell på Vertex og denne med tanke på ytelse, dog den pdf'en er BS som du kan se i Anandtechs artikkel...

 

Dersom du søker etter Ultradrive i denne tråden, finner du svarene du leter etter:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13430024

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13438063

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13439472

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13439829

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13439926

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13442019

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13445197

https://www.diskusjon.no/index.php?act=find...mp;pid=13451342

 

Dette er all diskusjon omkring denne disken sålangt.. Og ja, denne ser ut til å være et trygt kjøp alle dager i uken :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hei

 

Noen som har hørt noe om Supertalent Ultradrive ME ?

Sitter å vurderer å kjøpe meg en slik iom at de selger disse på digital impuls.

 

Ser på 64gb versionen. Finner ingen reviews på nett om disse.

Eneste er supertalents eget review: http://www.supertalent.com/datasheets/Supe...epaper_v1.0.pdf

 

Ringte digitalimpuls og de har vist testet denne og den skal yte likt med OCZ vortex iom at de vist ifølge dem skal være samme innmat.

Ifølge det jeg finner på nett, så skal supertalent ha samme indilink kontroller som ocz vertex.

 

Vil det være et trygt kjøp å kjøpe en av disse?

Skal benyttes som os disk i en laptop.

 

Fikk 2 stk til av Supertalent Ultradrive 30gb i går. Så nå har jeg 3 stk :)

 

Vil takke DigitalImpuls for særdeles rask levering av disse diskene og særdeles god pris :new_woot:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du som kjøpte de 2 som de hadde på digital impuls.. grrrr :p

 

Sitter her nå med en supertalent 64gb ultradrive ME fra digital impuls nå. Er midt i installasjonen av ubuntu her. Skal benytte ssd'en i laptopen.

 

Skal si ifra hvordan forskjellen er ifra hitachi 72k200-200gb som jeg allerde benyttet.

 

ps: oppgraderte også firmware på ssd'en, dette gikk problemfritt og tok ca 20sec.

Lenke til kommentar
Ser at en del av dere oppdaterer firmware på diskene deres. Er det noen som har gjort dette på Intel XM25-M? Jeg finner ikke noe på intel.com om firmware.

 

Anandtech kommer vel med noe info angående Intel diskene snart, om hva dette dreier seg om er usikkert, men tipper det er noe FW/defrag relaterte greier. Pr. dags dato er det ikke fw tilgjengelig for X25 diskene, så ingen vits i å prøve å finne dem....

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dere husker at jeg linket til ioXtreme fra Fusion-IO tidligere, men jeg fant en press-release fra et par dager tilbake på siden deres:

ioXtreme har blitt utsatt såpass lenge for å sikre at den kan nå en pris og ytelse som vil tilfresstille øvre mainstream og entusiaster (det er ingen garanti for bruk i servere), og for å sikre støtte for BOOT av windows (ioDrive støtter allerede boot i linux). Nå er ventetiden over, shipping begynner i løpet av måneden :)

Den er basert på ioDriveDuo, kommer i kapasiteter 80GB til 640GB MLC, og bruker PCIe x8 (v2) grensesnitt. Det er også lagt til onboard BIOS (for å støtte boot av windows, samme som for hardware RAID-kort), et Li-ion batteri for å sikre at RAM blir skrevet til flash, og 1GB DDR2 RAM som blir brukt som skrivebuffer og til write attenuation (sette sammen mindre blokker til større), og den kan også brukes til caching av "hotfiles" eller utvalgte filer, mapper, og filtyper av brukeren gjennom programvaren som følger med driveren. Latency til/fra RAM er oppgitt <5µs (>200k IOPS både les og skriv sustained).

Latency fra flash er <50µs (150k IOPS les 4kb random). Skriv IOPS til flash er 100k random 4kb, men grunnet bufferen og write attenuation er typisk skriv IOPS lik det til RAM. I programvaren som følger med driveren kan man også velge hvor mange prosent overprovisjonering man vil ha (reservere plass for økt skriveytelse).

Båndbredde er oppgitt >1GB/s sustained for både les og skriv, og >1,5GB/s sustained skriv ved 50% overprovisjonering. Båndbredde til og fra RAM er >2GB/s, 3GB/s peak målt.

Pris er foreløpig oppgitt til $599 for 80GB, $999 for 160GB, $1899 for 320GB, og $2999 for 640GB.

post-163450-1238563801_thumb.jpg

Hvilken dag er det i dag? Overrasket over at folk ikke sjekker kilder :p

Men uansett ser det bare ut som om det var èn som gikk på den :(

Det hadde vært koselig med et slik oppsett da, men prisen hadde sansynligvis vært noe høyere :( (BTW, tallene for ytelse er ikke alt for urealistiske)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...