Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Komisk at de samme gule argumentene går opp igjen. "Jammen, den er jo gul..."

 

Hvorfor er det komisk? Saklige argumenter må gjentas mange ganger om motparten velger å ikke høre. Som det er en grunn til at mammaen din gang på gang fortalte deg at du burde spise grønnsakene dine, er det en grunn til av vi gjentatte ganger fortellere deg at du burde si gulost og ikke hvitost om osten du snakker om er gul. :ph34r:

 

Det er også verdt å merke seg at gulost > mammaen din.

 

Endring:

La til en sitering. Du er i alle fall morsom, jungelfredrik, en ut av to er ikke dårlig. :grin:

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

1: Mammaen min fortalte meg aldri at jeg skulle spise grønnsaker, noe som har gitt meg mange traumer i ettertid.

2: Jeg mener fortsatt at osten bør kalles gulhvit ost.

Her ser vi en "gulost" : http://www.synnove.no/filestore/Gulost-d-vitamin-nett.png

Her ser vi en "Hvitost": http://www.sjh.vgs.no/sff/resources.nsf/0/...A5_Skjerdal.jpg

Og sammen blir vi hvitgul ost :)

Med hvis man skal navngi ost etter hvilken farge den har må fløtemysost og gudbrandsdalsost endre navn da.

: )

Og forøvrig mener jeg fortsatt at jeg skal få et gjennombrudd med hvitgul ost.

Endret av jungelfredrik
Lenke til kommentar
Komisk at de samme gule argumentene går opp igjen. "Jammen, den er jo gul..."

Hvorfor er det komisk? Saklige argumenter må gjentas mange ganger om motparten velger å ikke høre.

Hva kaller du oransje hvitoster da? Hva kaller du hvite hvitoster? For å følge din logikk er ikke "gulost" en fellesbetegnelse, så du bruker vel "hvitost", "gulost" og "oransjeost"?

 

orange_cheese.jpg

148_mimolette.jpg

 

Ikke? Er det kanskje mer hensiktsmessig med et felles ord? Jepp. Hvitost.

 

Les og lær :mrgreen:

Lenke til kommentar
Komisk at de samme gule argumentene går opp igjen. "Jammen, den er jo gul..."

Hvorfor er det komisk? Saklige argumenter må gjentas mange ganger om motparten velger å ikke høre.

Hva kaller du oransje hvitoster da? Hva kaller du hvite hvitoster? For å følge din logikk er ikke "gulost" en fellesbetegnelse, så du bruker vel "hvitost", "gulost" og "oransjeost"?

Du.. ikke "oransje hvitoster", "hvite hvitoster"... Du mener selvsagt hvite Guloster, og oransje guloster.. ;)

Lenke til kommentar
Komisk at de samme gule argumentene går opp igjen. "Jammen, den er jo gul..."

 

Hvorfor er det komisk? Saklige argumenter må gjentas mange ganger om motparten velger å ikke høre.

 

Saklige argumenter? "Den heter gulost fordi." Det er det eneste "argumentet" dere kommer med. Det er ikke å delta i en diskusjon, det er å si meningen sin og nekte noe annet. "Slik er det, basta!"

 

Som det er en grunn til at mammaen din gang på gang fortalte deg at du burde spise grønnsakene dine, er det en grunn til av vi gjentatte ganger fortellere deg at du burde si gulost og ikke hvitost om osten du snakker om er gul. :ph34r:

 

Så du har vel ikke fått med deg det at å tvinge barn til å spise grønnsaker og andre buskevekster, ikke er den rette måten å oppnå glede for selve maten? Ta en tur innom litt lesestoff ang. baby-læring og lignende. Særs lite tvang, vil jeg tro.

På samme måte her. Dere repeterer en kjedelig og tafatt "forklaring", som flere ganger har blitt tilbakevist. Dialekt er ikke grunnlag for å forandre språket. Tenk om alle ungdommene som sa "hvem hus" hadde sagt at "Det er rett, dere som sier "hvilket hus" tar feil! Fordi!"

 

Det er også verdt å merke seg at gulost > mammaen din.

 

Nå har det seg at "mammaen min" faktisk lager mat som inneholder hvitost, og det gjør nok mammaen din og.

 

Og la meg bare fullføre.

Lenge leve den hvite makt ost!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt noen si hvitost på minst tre år...

 

Kan jeg spørre hvor faen du bor?

 

Vi må nok dessverre bare godta det faktum at det finnes en del folk her i landet som er bosatt midt i tjukkeste gulost-Oslo, og aldri har satt en fot utenfor bygrensa.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Det er på vest/sør-landet de sier gulost, ikke østlandet.

 

Ikke det inntrykket jeg har fått i denne tråden. Folk fra både Bergen og Stavanger virker å være enstemmig enige om at det heter hvitost. Mens mange Oslo (og omegn)-folk sier gulost.

Men igjen så er dette bare å dra alt under en gedigen kam, for folket er delt i meningen uansett hvor i landet du leter.

Lenke til kommentar
"faen" presiserte bare at jeg GJERNE ville vite hvor han bor siden han ikke har hørt hvitost på ca. 3 år, fordi DET er godt gjort. Derfor vil jeg faen meg vite hvor han bor.

Jeg har bodd i Fetsund det siste året. Før det bodde jeg faen meg i utkanten av Oslo (Lørenskog, Høybråten). Jeg har aldri likt å være i tjukkeste Oslogryta. Der er det kjipt og trist. Men det er ikke like fælt som å måtte bo der Gud bestemte seg for at han ikke var helt ferdig med å tømme ut syndeflod over hvitost stabeisene. Vent dere straff for å nekte oss språklig frihet.

 

Du kan krangle deg til døde med en Apple fanboy og si at ipod er det samme som mp3spiller, men han/hun vil fortsatt ha frihet til å si det som er teknisk feil, på tross at kranglefanter som oss fra Diskusjon.

 

Og den artikkelen hvor en rappkjeftet person snakket om at det er østlendingene som har skyld i all grusomheten her i landet... nonsens. Hvor sa han/hun at mesteparten av befolkningen vår på østlandet kom fra? Litt utlandet, og resten fra Sørlandet, Vestlandet og Nordlandet. På den måten er jo egentlig jeg nordlending, så jeg har ikke skyld i noe :tease:

 

*unsubrsciber fra diskusjon etter å ikke ha fått argumenter jeg vurderer å tenke over engang* Alt jeg mener har jeg postet her.

Lenke til kommentar
Komisk at de samme gule argumentene går opp igjen. "Jammen, den er jo gul..."

 

Hvorfor er det komisk? Saklige argumenter må gjentas mange ganger om motparten velger å ikke høre.

 

Saklige argumenter? "Den heter gulost fordi." Det er det eneste "argumentet" dere kommer med. Det er ikke å delta i en diskusjon, det er å si meningen sin og nekte noe annet. "Slik er det, basta!"

[...]

Det heter gulost fordi den er gul.

Lenke til kommentar

Haha, for en tråd! Slenger meg på gulost! Overrasker meg at så mange sier hvitost da. Kjenner ingen personlig:)

 

Forøvrig er norge et merkelig land, tror vi er det eneste landet i verden som stort sett kun navngir oster etter fargen^^ Hvit, gul, brun og blå!

 

 

Åh, også Gammel og Pult da :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...