Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

 

Jeg har ikke hørt noen si hvitost på minst tre år...

 

At de du omgås ikke vet hva en hvitost er, betyr ikke at de har rett - det betyr heller at de er ignorante nolduser som ikke har peiling på hva de snakker om.

 

 

Så du mener at alle ved Østersund og Regnbuen skoler er nolduser? Inkludert lærere, folk jeg møtte på gata da jeg gikk på de skolene, de som jobbet i butikkene, og i tillegg de jeg nå omgås med daglig på Bjørkelangen VgS OG et ungdomsmiljø på 200 personer OOOOG de personene i slekta jeg har vært borti?

 

Hvitost er ut. Bortsett fra hos den harde kjernen som kjemper febrilsk for en eldre, mer komplisert måte å kommunisere på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har spurt alle disse om de sier hvitost eller gulost (eller hørt dem si gulost)? Jeg har gått på grunnskole og videregående med ca 500 elever på hver av dem, uten å ha hørt noen av dem si gulost. oooooooooooooOOOOOOOOOOOOOOOOooooooooooooooOOOOOOOOOoooooooooooooOOOOOOOOOOO

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gjort det, naturligvis. En forklaring på hvorfor er overflødig :)

 

Jeg bare nevnte alle personene jeg kom på for øyeblikket, og at jeg ikke huske å ha hørt "hvitost" komme ut av noen av dem sin munn. Jeg legger merke til sånt.

 

Husker vi doskuterte det en gang jeg var liten. Har ikke hørt det populært brukt på over 5 år tror jeg.

 

øøøøøøøøøøøøøøØØØØØØØØØØØØØØØøøøøøøøøøøøøøøØØØØØØØØØØØØØØØØØØØøøøøøøøøøØØØØØØØØØØØØØ

Lenke til kommentar

@Peppep

Ord skifter med tiden, akkurat som betyngen av dem og betydningen av uttrykk. Kom ikke her og si at ordboka ikke har en del gamle (les: ubrukte anno 2009) ord som som ville få hvem som helst til å høres dum ut om ut om personen tok disse i bruk.

 

Og det med at østlendingene har gjorde alt det nevnte feil stemmer. Men for det meste består østlandet av folk som har flyttet fra sørlandet, vestlandet og nordlandet. I hvertfall en god del.

 

EDIT: typo

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar
@Peppep

Ord skifter med tiden, akkurat som betyngen av dem og betydningen av uttrykk. Kom ikke her og si at ordboka ikke har en del gamle (les: ubrukte anno 2009) ord som som ville få hvem som helst til å høres dum ut om ut om personen tok disse i bruk.

 

Og det med at østlendingene har gjorde alt det nevnte feil stemmer. Men for det meste består østlandet av folk som har flyttet fra sørlandet, vestlandet og nordlandet. I hvertfall en god del.

 

EDIT: typo

 

 

Ja, for livet oppsto i hammerfest. Eller var det spitsbergen?

 

Norges første by (Kaupang) befinner seg ganske nøyaktig 2.5km fra her jeg sitter nå. Vi her i Larvik bestemmer, av denne grunn alene. Skjønner du? ;)

Lenke til kommentar

 

@Peppep

Ord skifter med tiden, akkurat som betyngen av dem og betydningen av uttrykk. Kom ikke her og si at ordboka ikke har en del gamle (les: ubrukte anno 2009) ord som som ville få hvem som helst til å høres dum ut om ut om personen tok disse i bruk.

 

Og det med at østlendingene har gjorde alt det nevnte feil stemmer. Men for det meste består østlandet av folk som har flyttet fra sørlandet, vestlandet og nordlandet. I hvertfall en god del.

 

EDIT: typo

 

 

Ja, for livet oppsto i hammerfest. Eller var det spitsbergen?

 

Norges første by (Kaupang) befinner seg ganske nøyaktig 2.5km fra her jeg sitter nå. Vi her i Larvik bestemmer, av denne grunn alene. Skjønner du? ;)

 

Ja, såvidt (tror jeg).

 

Jeg tror jeg ganske enkelt sier "ingen kommentar" og lar resten av leserne bestemme seg for om de tror på at arvtakerne til "Kaupangværinger" alle er samlet i Kaupang på grunn av retten de visstnok skal ha til å bestemme over det norske språk.

Lenke til kommentar

 

Ja, noen ord skifter med tiden, andre gjør ikke (eller i mye mindre grad). Hvitost er et av de sistnevnte tilfellene. Bilde fra min nærmeste butikk som jeg tok for noen dager siden:

 

Det bildet der beviser faktisk hva "folkeskaren" som designet etiketten på den osten mener.

 

Jeg gir meg levende over.

Lenke til kommentar
@Peppep

Ord skifter med tiden, akkurat som betyngen av dem og betydningen av uttrykk. Kom ikke her og si at ordboka ikke har en del gamle (les: ubrukte anno 2009) ord som som ville få hvem som helst til å høres dum ut om ut om personen tok disse i bruk.

 

Og det med at østlendingene har gjorde alt det nevnte feil stemmer. Men for det meste består østlandet av folk som har flyttet fra sørlandet, vestlandet og nordlandet. I hvertfall en god del.

 

EDIT: typo

 

 

Ja, for livet oppsto i hammerfest. Eller var det spitsbergen?

 

Norges første by (Kaupang) befinner seg ganske nøyaktig 2.5km fra her jeg sitter nå. Vi her i Larvik bestemmer, av denne grunn alene. Skjønner du? ;)

 

Ja, såvidt (tror jeg).

 

Jeg tror jeg ganske enkelt sier "ingen kommentar" og lar resten av leserne bestemme seg for om de tror på at arvtakerne til "Kaupangværinger" alle er samlet i Kaupang på grunn av retten de visstnok skal ha til å bestemme over det norske språk.

 

 

Grunnen til at vi ble værende her er at jo lenger vi drar, jo rarere prater de. Et stykke østover sier de hej istedenfor hei, og glass istedenfor is (iskrem). Et stykke sør høres det ut som de prater med mat i munnen. Så bytter de ut alle t´er med d´er.

Jeg bor her fordi alle prater som meg.

 

Det er ikke noe vanskelig å prate på samme måte heller. Selv barna her nede prater flytende :)

Lenke til kommentar
Kom ikke her og si at ordboka ikke har en del gamle (les: ubrukte anno 2009) ord som som ville få hvem som helst til å høres dum ut om ut om personen tok disse i bruk.

Very clever.

 

Posten (som var kreativt bra skrevet :thumbup: ) du linket hadde referanser til meninger av sånn omtrent ti personer (pluss, minus) som mener det er riktig å si hvitost.

 

Av den grunn svarte jeg med samme mynt, siden vi først diskuterte enkeltpersoners verk.

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar

Tyve eller ti personer? ;) I alle tilfeller er personene det er referert til folk som har ekstra peiling på området. Dessuten viser både den forrige pollen og denne at hvitost i aller høyeste grad er i bruk. Dessuten viser Dotten til mange generelle argumenter, uavhengig av personene han refererer til. Du kan jo starte med å komme med en annen grunn enn "MEN DEN ER JO GUL!!!!". Det er det eneste som blir gjentatt gang på gang, selv om det er mange argumenter mot at det skal være avgjørende at enkelte hvitoster er gul.

Lenke til kommentar
Tyve eller ti personer? ;) I alle tilfeller er personene det er referert til folk som har ekstra peiling på området. Dessuten viser både den forrige pollen og denne at hvitost i aller høyeste grad er i bruk. Dessuten viser Dotten til mange generelle argumenter, uavhengig av personene han refererer til. Du kan jo starte med å komme med en annen grunn enn "MEN DEN ER JO GUL!!!!". Det er det eneste som blir gjentatt gang på gang, selv om det er mange argumenter mot at det skal være avgjørende at enkelte hvitoster er gul.

Tyve ble litt i overkant tror jeg :p

 

De som har ekstra peiling på området om hva som er språklig riktig å si har sikkert rett. Det er teknisk riktig å si hvitost. Men her har vi samme problem som istad; mange døende ord er teknisk riktig å si.

 

Googlefight (som jeg ikke hadde hørt om, og FOR en bra ide :!: ) sier hva folk på nettet skriver mest, men det er som sagt, kun de som skriver på nettet. De er ofte mer språklig korrekte etter min oppfatning (i og med at hvitost er såpass mye brukt).

 

Pollen du så gladlig henviser til er fyllt opp med stemmer fra Diskusjon-brukere, som etter min oppfatning er mer teknisk korrekte enn resten av landet.

 

Personen som postet dette blogginnlegget burde vel i sin egen teknisk riktige ånd rette opp på de gramatiske feilene han/hun selv skrev.

 

Denne diskusjonen kunne vi holdt på med en god stund til, men jeg skal faktisk sove nå (etter å ha spist litt gulost på kveldsmaten).

Lenke til kommentar

For meg, og sikkert veldig mange andre, er språk (i alle fall i dagligtalen) kun et et middel til kommunikasjon, og ikke noe mål i seg selv. Det er for eksempel ikke hensiktsmessig, selv om det i følge ordboken er helt riktig, å bruke begrepet n-dobling når man snakker om produktet av et gitt tall- t - og n, da uttrykket rent faglig betyr noe helt annet, nemlig t(2*n). At gul ost kalles hvitost er også lite hensiktsmessig, da det reduserer vår evne til å kommunisere effektivt. At noe er teit i dag betyr ikke at det aldri kan forbedres.

 

Fra revolver til spøk (eller ikke) - jeg tør gjette på at dere hvitostinger stort sett er konservative kommunegrå byråkrater, dere er i alle fall akkurat like tungvinte å ha med å gjøre. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg mener at om man sier gulost eller hvitost/kvitost må være det samme, osten kan gjerne være gul eller hvit. Selvfølgelig har mennesker forskjellige meninger men for å ikke undertrykke noen har Wikipedia har tatt steget og som dere ser finnes det ingen side med verken gulost eller hvitost :)

Endret av jungelfredrik
Lenke til kommentar

jungelfredrik, om osten er gul heter den gulost. Prøv å si at du skal ha en bagett med hvitost i kantinen etterpå.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kantinedamens reaksjon: :ermm:

 

Endret:

Fjernet et 'på'.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...