Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Kvifor stoppe med kvitosten?............

 

Irrelevant for debatten og typisk tegn på at man er på defensiven i denne viktige debatten (som egentlig handler om å kalle en spade for en spade = gulfarget ost for gulost) Tenk at noen kaller brunost for rødost !! Viser bare hvor mange fargeforvirrede personer det er i dette landet !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig svar på mailen jeg sendte språkrådet :fun:

På bokmål kan det hete både "gulost", "hvitost" og "kvitost", mens det på nynorsk er rett med "gulost" og "kvitost", jf. Bokmålsordboka og Nynorskordboka (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html). Som du vil se ved å slå opp der, vises det videre til "hvitost/kvitost" fra "gulost". Det ser også ut til at osteprodusenter for det meste bruker "hvitost/kvitost" som samlebegrep. Likevel, vi kan ikke si annet enn at det er like rett om en bruker "gul" eller "hvit" som samlebegrep. Denne typen oster finnes jo i et vidt spekter av fra gult til hvitt, sjøl om de mest solgte typene her til lands er temmelig gule.

 

Det er også fullstendig normalt både på norsk og andre språk at det finnes flere ord for det samme, men at ett av dem kan være det mest brukte i et visst område.

Lenke til kommentar
Jeg stemmer i for at vi bare slåss om det jeg, folkens. Når passer best for dere?

Vi har fort knåks på vår side. GULOSTINGENE ER UOVERVINNELIGE.

 

Ein tone med gult, ja! Men Eg vil påstå at mange av ostane har ein vesentlig større del "kvit/hvit -tone" i seg kontra gult! ;)

Duuuuuuhhhhh. Så lenge noe "hvitt" har gult i seg så man ser gulfargen er den gul, ikke hvit.

Endret av -drugiS-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...