Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å si gulost den dagen gulostingene begynner å si:

Orangerot

Multifargesaker

Såmørkbrunatdennestenersortpepper

Gråpepper

Lysgulsjokolade

Mørklillakål

Mørklilladruer

etc.

 

Visste dere forresten at gulrota orginalt fra naturens side før menneskene begynte å tukle med den var lilla?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@cyclo: Som jeg har sagt før sier alle det samme om gulrøtter, grønnsaker osv. Derfor er det ingen tvil om hva det heter.

 

Som du så, mente språkrådet at hvit- og gulost er like riktig å si.

Det eneste argumentet jeg har sett fra dere er at flere sier hvitost (noe som ikke stemmer hvis man ser på pollen her). Vi kan ta noen eksempler som tyder på at flertallet ikke alltid har rett ...

Nintendo Wii har solgt mye mer enn konkurrentene denne konsollgenerasjonen. Har den flest gode spill i følge de som har peiling på det? Nei.

Flere liker popmusikk enn f.eks. jazz. Generelt sett bedre i følge de som har peiling på det? Nei. Når vi først er inne på musikk lå vel MGP Junior-plata øverst på VG-lista for et år siden (rett meg hvis jeg husker feil). Fordi flest kjøpte den i en periode, var det den beste musikken tilgjengelig?

I følge google er det flest som sier hvitost. Er det noen gode grunner til det?

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar
Skal ikke gaa helt off-topic her, men gulrot stammer vel fra da den faktisk var ganske gul/hvit?

 

CarrotDiversityLg.jpg

Ja, det stemmer:

Gulrøttene fantes opprinnelig i mange fargenyanser. Oransje, rød, hvit ooog gul. Fom. slutten av 1700-tallet begynte vi å importere gulrøtter fra Nederland. Disse var oransje, og etterhvert utryddet disse de gule gulrøttene som var vanlige i Norge tidligere. Men navnet henger igjen.
Lenke til kommentar

Som med osten og hvitfargen som ga den navnet lang tid før ordet gulost noensinne ble til grunnet påvirkning fra svensker.

 

Søk på white cheese og yellow cheese på Google. Ti ganger flere treff på white cheese. Det har nok litt med at verden utenfor østlandet er litt mer bevandret i oste-verden. Det er jo flere østlendinger som går rundt og hevder at ekte julebrus eksempelvis skal være brun.

 

Det er en skam.

That is dæven-døtte-meg to much!

Lenke til kommentar

Gulost! Sier vel det fordi Hvitost høres unaturlig ut.

Sier Gullerot selv om det egentlig heter Gulrot, mest fordi flertallet sier det. Oransjerot ville ha blitt for tuklete å si.

 

Driter i forsåvidt hva folk mener om fargen. Osten er vel Gul/Hvit grensen mellom hvor hvit og gulfarge skilles. Men ser man på tegninger er osten alltid gul :) Mennesker oppfatter kanskje osten mer som gul enn hvit, men teoretisk sett er vel gulfargen på osten mer hvit enn gul.

img_463a3439c52e3.jpg

 

Gulost-480g-miljo-internett.jpg

 

Selv om dette er hvit så finnes det flere nyanser.

white%20square.jpg

Endret av Lubben
Lenke til kommentar
Den sammenligningen er jo helt på jordet..

 

White cheese er en egen ostesort som kalles fetaost, det er ikke white cheese det heter, det er cheese..

Nei.

 

White cheese could refer to either:

Feta,

Kesong puti,

Queso blanco,

one of many other white cheeses.

 

White cheese betyr rett og slett hvit ost. Grunnen til at feta ofte kalles white cheese er fordi den på tyrkisk heter Beyaz Peynir som bokstavelig betyr hvit ost, eller white cheese, men vanligvis kalles den feta (uttales som fedta). Det betyr derimot ikke at white cheese er ensbetydende med feta.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Det er tafatt å se hvordan en topic utvikler seg til lange dialoger, i stede for enkle svar som trådstarter ønsker.

 

Jeg sier KVITOST

www.DISKUSJON.no Om man skulle bare ha en statistikk på dette kunne bare hatt en vote istedenfor at du svarer Kvitost.

 

Selvfølgelig skal det være rom for diskusjon, men jeg mener at når man stiller opp to ting mot hverandre, og spør brukerene om hva de liker/sier, bør svaret være kort og raffinert.

 

Jeg sier Kvitost.

 

Godt eksempel.

Lenke til kommentar
Det er tafatt å se hvordan en topic utvikler seg til lange dialoger, i stede for enkle svar som trådstarter ønsker.

 

Jeg sier KVITOST

www.DISKUSJON.no Om man skulle bare ha en statistikk på dette kunne bare hatt en vote istedenfor at du svarer Kvitost.

 

Selvfølgelig skal det være rom for diskusjon, men jeg mener at når man stiller opp to ting mot hverandre, og spør brukerene om hva de liker/sier, bør svaret være kort og raffinert.

 

Jeg sier Kvitost.

 

Godt eksempel.

 

Men når noen svarer feil, slik som i ditt tilfellet. Så må andre påpeke det. Ettersom det er gulost.

Lenke til kommentar
Vi kan ta noen eksempler som tyder på at flertallet ikke alltid har rett ...

Ja, det kan vi: 1510000 treff og 26700 treff.

 

Fra før av vet vi bl.a. at hvitostinger har en sammensvergelse om å utrydde alle andre enn den hvite, ariske rasen og nå kommer det frem at de er pedofile også! Hvor skal dette ende?! Trangen til å følge flertallet er virkelig ikke alltid det beste nei.

 

Flere liker popmusikk enn f.eks. jazz. Generelt sett bedre i følge de som har peiling på det? Nei. Når vi først er inne på musikk lå vel MGP Junior-plata øverst på VG-lista for et år siden (rett meg hvis jeg husker feil). Fordi flest kjøpte den i en periode, var det den beste musikken tilgjengelig?

Kan backes opp av et dagsferskt eksempel.

 

I følge google er det flest som sier hvitost. Er det noen gode grunner til det?

I følge google får du flere treff når du søker "hvitost" enn "gulost". That's it. Google er ikke noe bevis for hverken hva det heter eller hva folk sier. Hvor mye hvitostingene (de pedofile nazistene husker dere) har betalt google for å vise flest treff på hvitost er en annen sak ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...