Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prata først med Helge i går, fikk mail idag fra Pål om at en K10d var sendt.....

:thumbup:

Så det er eit håp om at DS-en får kome heim nå da :thumbup:

 

Jepp, forstår det sånn at du e en del på Eid!? Hadde det passa sånn så kunne du ha plokka det opp når du va her en gang!? Vist ikke så e det ikke noe prob å sende det heller altså!

Lenke til kommentar
Sånn apropos ingenting.

 

Det har vært en del spekulasjoner rundt navnet K-7. Hvorfor 7? En del insidere hevder at det er fordi tallet sju er et lykketall i Japan. Mye mulig det. Japnere er etter som jeg har forstått glad i lykketall og slikt. Så det kan kanskje føre til økt oppmerksomhet og slag i hjemlandet.

Men her en dag gikk den opplagte tilleggsforklaringen opp for meg. Det tilsynelatende ingen har tenkt på. Nemlig at den oppgraderte lysmåleren måler 77 soner, og at antallet pakninger er økt til 77.

 

Når det kobles til at 7 er lykketall. Da blir det ganske logisk for meg.

Det blir spennende hva de kommer til å kalle de andre Pentax-modellene, og etterfølgeren til K-7. Blir det kanskje K-7 (toppmodell), K-5 (erstatter K20D og K200D) og K-3 (erstatter K-m)?

Lenke til kommentar
Det blir spennende hva de kommer til å kalle de andre Pentax-modellene, og etterfølgeren til K-7. Blir det kanskje K-7 (toppmodell), K-5 (erstatter K20D og K200D) og K-3 (erstatter K-m)?
Msgefølsen min sier at de kommer til å ta opp igjen den gamle navneskikken med å bruke kryptiske bostavkombinasjoner. Jeg ser og for meg at de reserverer de laveste numrene til de høyere modellene. Nå har vi K-m og K-7, Kanskje det kommer en K-x og at K-m blir superK-m? Super har de brukt som prefix før. superA var et genialt navn, utalen ble veldig lik superior.

 

For meg blir det mer naturlig å tenke sånn iom. at de har tatt i bruk K på nytt.

Lenke til kommentar
Fikk Sigma 70-200/2.8 HSM med SA fatning idag. Synd å si det, men Pentax sin SDM AF er skikkelig treg iforhold til Sigma's HSM. Og jeg har første utgave av 70-200 HSM, den nye HSM II er sikkert bedre?

 

Bare så synd at SD-14 er sirup iforhold til K20D :hm:

 

Men pentax sin SDM treffer vel oftere med fokus? :ph34r:

Lenke til kommentar
Navngivningen de siste årene må være det mest idiotiske Pentax står for. Jeg skjønner over hodet ikke hvorfor de skal vingle så jævlig og være så lite konkret og forståelig i strukturen. Hva har de å vinne på det!

Dei har alltid vore vinglete i namnestrukturen. Det er kanskje det som har gjort det vanskeleg for Pentax å slå riktig gjennom kontra canikon, at medan dei to har halde seg til ein namnekonvensjon i dei siste 20-30 åra, så har Pentax (og dei andre "små") gått frå den eine namnekonvensjonen til den andre, bytta designprofil og modellrekke. Det har gjort det veldig vanskeleg for dei mindre trufaste å følgja med, og halda greie på "hierarkiet" i modellrekkene. (kva er toppmodellen, kva er mest avansert av dette kameraet og det kameraet, osv.)

Lenke til kommentar
Fikk Sigma 70-200/2.8 HSM med SA fatning idag. Synd å si det, men Pentax sin SDM AF er skikkelig treg iforhold til Sigma's HSM. Og jeg har første utgave av 70-200 HSM, den nye HSM II er sikkert bedre?

 

Bare så synd at SD-14 er sirup iforhold til K20D :hm:

 

Men pentax sin SDM treffer vel oftere med fokus? :ph34r:

Touché

 

Jeg sender den tilbake. Den er ikke like bra som 17-70mm.

 

 

Har vært så lenge uten K20D at jeg vurderte å bytte fra Pentax til Sigma.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som har sett at SLRgear regner Pentax 55mm F1.4 som den beste 50mm-eren?

 

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1202/cat/30

 

Pentax 55mm ƒ/1.4 SDM SMC DA* ~$700

Pentax's comparable lens is the 55mm ƒ/1.4. At around $700 it's the most expensive lens in its category, but offers the best results of them all. It's decently sharp wide open at ƒ/1.4, and by ƒ/2.8, it's about as sharp as we can record. CA performance is good wide open, slightly worse as the lens is stopped down. Corner shading and distortion are both slightly better than the Sigma. Did we mention it costs $700?

Lenke til kommentar
Nei, har du sett! Aronsen har fått K-7 opp på heimesida si! http://www.aronsen.no :ohmy:
Det er faktisk ei stund sida.

 

Jeg ringte de forresten for ei stund sida for å høre hva de egentlig styra med. Bla sa jeg at det kanskje var på tide å annonsere K-7. Da fikk jeg beksjed om at de ikke la ut ting, før det var offisielle.

Pussig nok dukka den opp ikke så mange dagene etter. Så da må den vel være offisiell nå da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...