Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Et objektiv i M eller K-serien (sistnevnte er ikke merket med noe, men kalles populært bare "K") har ikke noe elektronikk som informerer kameraet om bl.a. største blenderåpning.

Objektiver uten elektronikk vil dog fungere finfint i Av-modus, men da kun på største blender. Om du ønsker å ta bilder på f.eks. f/5.6, må du stille inn dette på objektivet, og benytte M-modus sammen med den grønne knappen, som blender ned objektivet og måler lyset.

 

M/K-objektiver fungerer vel ikke finfint i Av. Men de fungerer. Med A-objektiver kan du styre alt fra kamera. For meg er i alle fall dette en stor fordel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M og K-serien gir deg kun senter-veid (eller er det spot?) metering med største blender i AV-modus. Ellers må du trykke på den grønne knappen for å ta lysmåling manuelt i M-modus. Funker fint, men litt mye styr om du skal løpe rundt og ta bilder i varierende lysforhold. Et A 50/1.7 burde du få for godt under 1000-lappen, de yter så godt som like bra som FA1.4, bare at du mangler det halve stoppet med lys fra 1.7 til 1.4

 

Men - folkens.. har dere sett de syke prisene som er på vei innover oss ? Temaet har blitt diskutert i flere omganger på bl.a pentaxforums, men nå ser det ut til å krype innpå oss her nord.

 

SRS selger nå 50-135 til 919 GBP! Hos cyberphoto.se koster det 11450 SEK - og på prisguiden "vår" har det nå steget fra 6,7k til over 8k ! Alt tyder på at det er på vei enda lenger opp med tanke på SRS.

 

Gode gamle FA50 er også blitt latterlig dyr. 5849 SEK f.eks Eller hva med 12-24 til kun 12295 SEK ? (!!)

 

Glad jeg har "alt" akkurat nå.

 

EDIT: Fant flere priser, scandinavian photo har åpenbart oppdatert prisene: 16-50: 8595,- 50-135: 10295,- 12-24: 10895,- eller hva med FA 35 til 7395,- Vi snakker norske kroner her :ohmy:

Endret av sveinmb
Lenke til kommentar
M og K-serien gir deg kun senter-veid (eller er det spot?) metering med største blender i AV-modus. Ellers må du trykke på den grønne knappen for å ta lysmåling manuelt i M-modus. Funker fint, men litt mye styr om du skal løpe rundt og ta bilder i varierende lysforhold. Et A 50/1.7 burde du få for godt under 1000-lappen, de yter så godt som like bra som FA1.4, bare at du mangler det halve stoppet med lys fra 1.7 til 1.4

 

Men - folkens.. har dere sett de syke prisene som er på vei innover oss ? Temaet har blitt diskutert i flere omganger på bl.a pentaxforums, men nå ser det ut til å krype innpå oss her nord.

 

SRS selger nå 50-135 til 919 GBP! Hos cyberphoto.se koster det 11450 SEK - og på prisguiden "vår" har det nå steget fra 6,7k til over 8k ! Alt tyder på at det er på vei enda lenger opp med tanke på SRS.

 

Gode gamle FA50 er også blitt latterlig dyr. 5849 SEK f.eks Eller hva med 12-24 til kun 12295 SEK ? (!!)

 

Glad jeg har "alt" akkurat nå.

 

EDIT: Fant flere priser, scandinavian photo har åpenbart oppdatert prisene: 16-50: 8595,- 50-135: 10295,- 12-24: 10895,- eller hva med FA 35 til 7395,- Vi snakker norske kroner her :ohmy:

Har ikke sett dette. Det er helt latterlige prishopp. Men jeg har følelsen av at det er noe tull hos Scandinavian photo.

 

edit: JP, fotovideo og fovi ser ikke ut til å være berørt (enda?). Jeg sparer til nytt kamerahus, så objektiver blir det ikke på meg med det første.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
Har ikke sett dette. Det er helt latterlige prishopp. Men jeg har følelsen av at det er noe tull hos Scandinavian photo.

Dette skjer over hele linja. Pentax, Sigma, Tamron, Canon, Nikon, Olympus osv. Og ikke bare hos Scandinavian photo eller i skandinavia generelt. Grunnen er kursen på Yen som har steget kraftig på grunn av finanskrisa.

Lenke til kommentar
Jeg ga 600 kroner for grepet til mitt K200 - hvorfor er de så sinnsykt dyre her i Norge?

 

Godt spørsmål. D-BG4 ser jo ut til å koste over 2000 kr!

 

Både i UK og USA har det vært butikker som har solgt ut D-BG2 til 3-400kr i løpet de siste månedene.

Endret av sveinmb
Lenke til kommentar

Originalt Pentax grep til 3-400kr?? Bare de uoriginale som kostet så lite da jeg bestilte for en uke siden. Billigste jeg fant på ebay kostet meg 923kr. inkl. porto(tax-free). Jeg sjekket ikke vanlige nettbutikker, kun ebay.

Den du kjøpte hos meg ifjor kostet meg ca.1100kr. inkl. batteri, IR fjernkontroll, frakt og moms. Trur du betalte meg 1200kr. for kun grepet :p

Lenke til kommentar

Det er pentax sitt offisielle veikart.

 

Jeg stusser litt over betegnelsen DFA 645. Første del, DFA, tyder på digtitalt fullformat. Det samme gjør plasseringen på brennviddeskalaen. Andre del, 645, tyder på 6 x 4,5 mellomformat. De stadig tilbakevendende ryktene om en digital 645, bilder og utstilte prototyper tyder på mellomformat. Nå er jeg bare forvirret over hvilket sensorformat de kan ende opp med.

 

Ellers så er superzoomen 18-250mm f/3,5-6,3 strøket fra veikartet selv om den er tilgjengelig på markedet. Betyr det at den fases ut allerede?

Lenke til kommentar

Du har vist rett. Jeg er forvirret av annonseringer, avlysinger, rykter, avkrevtede rykter og årevis med frem og tilbake uten at det ennå har endt opp i tilgjengelige 645-kameraer.

 

I følge artikkelen blir det en Kodak sensor på 31,6 Mp. Trolig KAF-31600. Samme sensor som sitter i Phase One P30. En sensor som har 44,2 x 33,1 mm bildeflate og litt større ytre mål. Dvs. ca 30% større diagonal enn fullformat og ca 65-70% større areal. Aspekt ratio: 4:3. (Fullformat har 3:2)

 

DFA 55mm f/2,8 tilsvarer da ca 42mm f/2,15 på fullformat og ca 28mm f/1,44 på 1,5x crop-format.

 

Bitene begynner å falle på plass :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...