Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er Pentax k200d ubrukelig på rask fokus?

Det kommer an på objektivet. F.eks er SDM-objektivene veldig raske. Hvis du tenker på kit-objektivet så er det ikke raskt sammenlignet med SDM-objektiver, men betydelig raskere enn Nikon og Canon sine 18-55 kit-objektiver. Se sammenligningstest og video av AF på denne siden.

 

Er det mulig å bruke det til sportsfoto også?

Til utendørs sportsfoto der 3 fps er nok så fungerer det bra.

Lenke til kommentar
Er i USA nå og skal gå til innkjøp av blitz for mitt k100d. Står mellom AF-540 og Metz 48 AF.

 

Noen som har noen erfaringer som kan gjøre valget lettere?

 

Jeg bruker AF-540 selv og er veldig fornøyd. Er av den formening at orginal blitz og kamera "snakker" best sammen. Pentax blitzen har også en bedre finish.

Lenke til kommentar

Jeg har 3stk nikon sb24 med ebay triggere og de funker ok de også. Må bare kjøre manuelt :p Alt sammen billigere enn en ny 540.

 

540'n min fungerer også utmerket. Fint med automatisk lysstyring og den fungerer fint trådløst innendørs.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Jeg har 3stk nikon sb24 med ebay triggere og de funker ok de også. Må bare kjøre manuelt :p Alt sammen billigere enn en ny 540.

 

540'n min fungerer også utmerket. Fint med automatisk lysstyring og den fungerer fint trådløst innendørs.

 

 

Kan min K100D utløse en 540 trådløst uten å være koblet på blitzskoen (eller hva det heter ;) ) ?

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar
:hmm:

En klar mystifisering. Hvis det stemmer så virker det mer lovende enn skremmende på meg. Jeg regner med at det kan være snakk om ISO-forbedringer, lavere effektforbruk eller forbedringer av videofunksjonen (maks lengde på opptak, muligens 1920x1080, bedre panorering osv).

Lenke til kommentar

I prisippet kan det bety alt eller ingen ting.

 

Men Pentax har lovet oss mindre støy, og bedre dynamikkegenskaper. Og bildene så langt har ikke innfridd de forventningene fult ut.

De mest seriøse sammenligningene av råfiler jeg har sett tyder på noe mer detaljer, men ikke mindre støy.

De innfridde løftene med K20D så jeg velger å tro at endringne i hovedsak ligger på det planet.

Lenke til kommentar

Usikker på om dette er rett tråd for spørsmål om objektiver, men jeg spør likevel. Jeg har lyst på et lyssterkt fastobjektiv som ikke koster skjorta. Det jeg har sett på er Pentax 50mm F1.4 P-FA. Nå ser jeg at det er et 50mm 1.7 til salgs på finn.no til 450,-. Regner med dette er en eldre modell(tidlig 90-tall?). Er det verdt å kjøpe det objektivet eller burde jeg spare videre til 50mm 1.4 P-FA?

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Usikker på om dette er rett tråd for spørsmål om objektiver, men jeg spør likevel. Jeg har lyst på et lyssterkt fastobjektiv som ikke koster skjorta. Det jeg har sett på er Pentax 50mm F1.4 P-FA. Nå ser jeg at det er et 50mm 1.7 til salgs på finn.no til 450,-. Regner med dette er en eldre modell(tidlig 90-tall?). Er det verdt å kjøpe det objektivet eller burde jeg spare videre til 50mm 1.4 P-FA?

 

Du må sjekke hvilken versjon det er (K/M/A/F/FA). Hvis det er K eller M, så får du ikke automatisk lysmåling (manuell, men er tungvint) eller autofokus. Er det A får du automatisk lysmåling, men ikke autofokus. Er usikker på autofokus på F objektiver (noen som kan bidra?), men du får lysmåling. FA er tilsvarende det du ønsker.

 

Hvis det er objektivet som sitter på en ødelagt ME-super, er det mest sannsynlig M-versjonen.

Lenke til kommentar

Jeg finner det ikke selv, kan du gi oss en link?

 

Om det er en F eller FA-versjon av 50/1.7, ville jeg nok gått for denne, da den regnes som skarpere vidåpen enn det 50/1.4 er.

Er det en M eller A-versjon, får du kun manuell fokus (samt for M: begrenset lysmålingsautomatikk). Litt etter smak, behag og bruksområde kan dette være "helt greit" eller ødeleggende for bruken.

 

F-objektiver oppfører seg helt fint på nyere Pentax-kameraer. I prinsippet ingen forskjell mellom disse og FA.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Det står at det aktuelle kameraet har manuell fokus, men det går fint. Hva menes det med lysmåling? Trodde det var sensorer i huset som målte lysmengde?

 

Jeg finner det ikke selv, kan du gi oss en link?

 

Om det er en F eller FA-versjon av 50/1.7, ville jeg nok gått for denne, da den regnes som skarpere vidåpen enn det 50/1.4 er.

Er det en M eller A-versjon, får du kun manuell fokus (samt for M: begrenset lysmålingsautomatikk). Litt etter smak, behag og bruksområde kan dette være "helt greit" eller ødeleggende for bruken.

 

F-objektiver oppfører seg helt fint på nyere Pentax-kameraer. I prinsippet ingen forskjell mellom disse og FA.

Ser nå at annonsen var relativt gammel, så der er vel usikkert om den fortsatt er gjeldenden. Uansett, her er den.

Å tweake kameraet innstillinger manuelt gjør i utgangspunktet ikke noe for meg da jeg fotograferer stillestående objekter for det meste. Har god tid som oftest=)

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Et objektiv i M eller K-serien (sistnevnte er ikke merket med noe, men kalles populært bare "K") har ikke noe elektronikk som informerer kameraet om bl.a. største blenderåpning.

Objektiver uten elektronikk vil dog fungere finfint i Av-modus, men da kun på største blender. Om du ønsker å ta bilder på f.eks. f/5.6, må du stille inn dette på objektivet, og benytte M-modus sammen med den grønne knappen, som blender ned objektivet og måler lyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...