Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig? Ja! Ideelt om sportsfotografering er hovedformålet: nei. Alt for treg på serier. Skal du ha det som et allsidig kamera og av og til ta bilde av noen som holder på med litt sport kan jeg ikke skjønne at det byr på problemer.

 

Men at autofokusen skal være så håpløs stemmer ikke med mine (begrensede) erfaringer med K200D – selvsagt avhengig av objektiv, lysforhold etc. Som på alle andre kameraer.

Lenke til kommentar

Du kan bruke EV-kompensasjon og sette den til +0.5 eller +0.7. Da vil bildene dine bli lysere. Eller du kan bruke spotmåling og måle lyset på den mørke siden av bilen, så bruke AE-L til å låse lukker/blender/ISO, og så komponere og ta bildet.

Lenke til kommentar

Da var K10'en i hus. Herregud, hvor jeg har savnet ett skikkelig kamera hus!

 

Driver å tester Bayer VS. Foveon :)

Pentax K10D med 17-70mm VS. Sigma SD-14 med 17-70mm

 

Fikler og styrer med blits og "produkt" foto.

 

 

 

Goliath: Prøv deg fram med HDR. Du kan få til noe med kun en eksponering også. Tok du bildet i RAW format eller kun JPG?

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Prøv deg fram med HDR. Du kan få til noe med kun en eksponering også. Tok du bildet i RAW format eller kun JPG?

Jeg har tenkt på dette med HDR men har ikke somlet meg til å prøve det ut.

Tar bare bilder i JPG-format, kanskje jeg skal begynne å ta i begge? Er vel en innstilling som styrer dette på kameraet vel?

Lenke til kommentar
Det ble litt bedre ja :)

 

Jeg er ikke helt kjent med HDR men har K200D en funksjon hvor jeg kan sette kamerat til å ta en serie bilder med forskjellige EV-verdier?

Det heter bracketing. Da kan du få kamera til å ta f.eks 3 bilder, der første er -0.5, neste er 0, og siste er +0.5 EV. Du kan også justere det slik at det er -2, 0. +2 osv. Ellers så er det veldig lurt å sjekke histogrammet til bildene du tar. Hvis det begynner å "klartre" på en av sidene, så tyder det på at bildet ikke er rikig eksponert. Klatrer det på venstre side så er det undereksponert og klartrer det på høyre er det over eksponert.

Lenke til kommentar
Jeg fant ut hvor jeg kunne stille inn på bracketing-funksjonen men forstår ikke helt hvordan jeg skal sette opp intervall-verdiene. Kamerat tar heller ikke 3 bilder automatisk når jeg tar bildet.

Takk for tipset om histogrammet :)

Intervelverdiene; (regner med du tenker på -0.5EV, 0EV, +0.5EV feks)

Dette indikerer hvor mye over og undereksponert bilde nr 1 og 3 skal bli i bracketen.

Eks: Du stiller inn bracket -1, 0, +1.

Hvis korrekt eksponering (0EV) er iso 100, bl 8, 1/200sek

vil EV -1 bli: iso 100, bl 8, 1/400 (undereksponert med et blendertrinn)

og EV+1 blir: iso 100, bl 8, 1/100 (overeksponert med et blendertrinn)

 

K200d tar ikke hele bildesamlingen på en gang, du må altså trykke tre ganger på utløserknappen. Om muligheten finnes å ta alt på en gang beklager jeg, men jeg har ihvecrtfall ikke oppdaget den funksjonen isåfall.

Lenke til kommentar

Hm, ok. Jeg trykker på Fn, trykker og så velger menyen helt til høyre: Drive Mode Auto Bracket.

Jeg ser EV-verdien nederst til venstre på skjermen. Den kan kun stilles 0.5, 1.0, 1.5 og 2.0.

 

Om jeg setter den på 2.0, hva kan jeg forvente at kamerat gjør om jeg tar 3 bilder etter hverandre?

Lenke til kommentar
Hm, ok. Jeg trykker på Fn, trykker og så velger menyen helt til høyre: Drive Mode Auto Bracket.

Jeg ser EV-verdien nederst til venstre på skjermen. Den kan kun stilles 0.5, 1.0, 1.5 og 2.0.

 

Om jeg setter den på 2.0, hva kan jeg forvente at kamerat gjør om jeg tar 3 bilder etter hverandre?

Stiller du på 2 vil bracket bli slik: EV-2, EV0, EV+2

Dvs, at det første bilde du tar etter å ha stilt inn på bracket blir undereksponert med to trinn, trykker du inn en gang til blir det neste tatt med korrekt eksponering (EV0), trykker du enda en gang på utløserknappen blir det tatt et bilde som er overeksponert med to trinn.

...

De kommer muligens i en annen rekkefølge feks EV0, EV-0.5, EV+0.5 istedetfor EV-0.5, 0, +0,5. Men det kan du stille på i en meny.

Men du skjønner tegninga?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...