Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om disse er autentiske, og det er representativt så ser dette virkelig lovende ut. 3200 ISO ser ut som det duger. Stemmer det står vi overfor ett trinn bedring.

http://www.photographyblog.com/... .../pentax_k-7_photos_and_video/

 

Eller har jeg gjort noe dumt igjen http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=170336296789

Jeg har allerede solgt en Tokina ATX 150-500/5,6, og kommer trolig til å selge StoreK hvis denne lever opp til forventningene. Det jeg håper er at denne, sammen med 1,4x som følger med, vil være en anelse bedre enn StoreK alene. Funker den og sammen med 1,7x konverteren min, da er jeg storfornøyd. Da har jeg trolig lang optikk for lang tid framover.

Lenke til kommentar
Om disse er autentiske, og det er representativt så ser dette virkelig lovende ut. 3200 ISO ser ut som det duger. Stemmer det står vi overfor ett trinn bedring.

http://www.photographyblog.com/... .../pentax_k-7_photos_and_video/

 

Eller har jeg gjort noe dumt igjen http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=170336296789

Jeg har allerede solgt en Tokina ATX 150-500/5,6, og kommer trolig til å selge StoreK hvis denne lever opp til forventningene. Det jeg håper er at denne, sammen med 1,4x som følger med, vil være en anelse bedre enn StoreK alene. Funker den og sammen med 1,7x konverteren min, da er jeg storfornøyd. Da har jeg trolig lang optikk for lang tid framover.

 

Har du solgt Tokinaen?

Lenke til kommentar
Eller har jeg gjort noe dumt igjen http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=170336296789

Jeg har allerede solgt en Tokina ATX 150-500/5,6, og kommer trolig til å selge StoreK hvis denne lever opp til forventningene. Det jeg håper er at denne, sammen med 1,4x som følger med, vil være en anelse bedre enn StoreK alene. Funker den og sammen med 1,7x konverteren min, da er jeg storfornøyd. Da har jeg trolig lang optikk for lang tid framover.

Du galne mann..(der fekk du igjen :tease: )

 

Du har no snakka om den ei stund så det var no vel ikkje ugjennomtenkt. Objektivet får no brukandes omtale her http://www.adaptall-2.com/

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å kjøpe nye K7 og lurer på hvilke objektiver dere anbefaler?

maks pris ca 35000 kr inkl huset.

Jeg vil ha fra rundt 17mm opp til minimum 300 mm gjerne høyere.

lurer på 60-250

Jeg vil ha et lysterkt fastobjektiv til portretter ,innedørs

jeg vil ha lengst mulig tele,må være skarpt gjerne at man kan bruke teleconverter osv

kan man bruke tamron 18-270 på pentax nå?ser at 10-24 er kommet for pentax

De nye kitt objektivene som slutter på wr,altså de værtette er de bra tro?

Lenke til kommentar
Til deg som var imponert over optikk fra 70-tallet på DSLR. Ingen a de to du nevnte er kjent for å være blant de skarpeste. Få fatt i en 50mm eller 135mm i K-serien (eventuelt M-serien) så får du virkelig utbytte av optikk i veteranklassen.

Den 40-millimeteren er faktisk ganske skarp når man først treffer med fokus. 80-200 imponerer ikke med skarphet men er nok på høyde med de billigste zoomene man får tak i (Sigma 55-200 og lignende)

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe nye K7 og lurer på hvilke objektiver dere anbefaler?

maks pris ca 35000 kr inkl huset.

Svaret på dette er vel «tja», «jo» og «varierer». Avhenger av så mye forskjellig. Vil du ha zoom-objektiver eller fastoptikk? Hvor mye gidder du å dra på? Hvor mange forskjellige objektiver vil du ha? Etc etc.

 

Nå vet jeg ikke om budsjettet ditt er et øvre tak eller noe du ser for deg å bruke, men jeg ville nok si at både 18-55 og 55-200 er under det du kanskje sikter på i optisk kvalitet.

 

@fototim: 400 f/4? Friskt! Der burde det bli mulig å knipse noen fugler på den flåten din.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe nye K7 og lurer på hvilke objektiver dere anbefaler?

maks pris ca 35000 kr inkl huset.

Jeg vil ha fra rundt 17mm opp til minimum 300 mm gjerne høyere.

lurer på 60-250

Jeg vil ha et lysterkt fastobjektiv til portretter ,innedørs

jeg vil ha lengst mulig tele,må være skarpt gjerne at man kan bruke teleconverter osv

kan man bruke tamron 18-270 på pentax nå?ser at 10-24 er kommet for pentax

De nye kitt objektivene som slutter på wr,altså de værtette er de bra tro?

De nye WR objektiva er nok ikkje testa så mykje enno, siden dei ikkje er i salg, men er dei som dei forrige, så ligg dei blant dei bedre kit zoomane.

 

Du seier du vil prioritere tele, då anbefaler eg DA*300/4, den er nok betre enn 60-250 og den fungerer rimeleg bra med 1.4/1.5 konverter. DA60-250 er en veldig god zoom, men eg har ikkje gjort allverdens tester med TC på denne, og kan ikkje garantere at denne fungerer like godt som DA*300/4

 

Mine forslag er:

DA16-45/4, DA17-70/4, DA*16-50/2.8 eller tamron 17-50/2.8 om du ynskjer noko betre enn Kit objektivet. Pris frå 3000-8000,-

 

DA55-300 + DA*300/4 (ca 17000) eller DA*50-135/2,8 + DA*300/4 (ca 23.000)

eller DA*60-250/4 (12.500,-)

 

Lyssterk optikk.

FA 35/2, FA43/1.9, FA 50/1.4, DA*55/1.4, DA70/2.4 eller FA77/1.8

 

Hadde eg hatt kr 35000 klar for bruk hadde eg valgt dette.

K-7 + DA*16-50/2.8 + DA*60-250/4, ett av fastobjektiva nemt over, eller en blits. Då hadde eg havna på ca 35.000, og då er der rom for litt pruting. Ring Fovi og få eit tilbod..

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
@fototim: 400 f/4? Friskt! Der burde det bli mulig å knipse noen fugler på den flåten din.
Har forsåvidt langt nok rør fra før: K-500/4,5. Men det stiller så enorme krav til stativ og undelag. Veier 3,4 kg mens Tamronen er litt over kiloen lettere. Omtrent 15 cm kortere og, så den er nok atskillig lettere å håndtere. Jeg har bra stativ, men StoreK tyner det nok til grensa.

 

Så nå får jeg plass til ei lita matpakke i sekken og :)

Jaja. Vi får se hvordan den yter i forhold til gode gamle StoreK.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

@ pleiadne:

Kaffilars sa mye klokt. Men bit deg spesielt merke i det han sa om muligheter for pruting ved samla kjøp.

Klasker du 35 store i disken, så finner nok mange forhandlere fram kalkulatoren :)

Sjansene er store for at det er Fovi som gir deg det beste tilbudet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det ble ikke noe av kamerakjøpet mitt i forige omgang men jeg prøver igjen, med litt mindre budsjett denne gangen.

 

K-m. Har alltid vært lysten på et Pentax-kamera, uvisst av hvilken grunn. Dette er kanskje ikke rette tråden å spørre i om jeg ønsker objektivitet, men jeg gjør det nå likefullt. Finnes det bedre alternativer på markedet i dag, tatt i betraktning konkurransedyktig pris og en uerfaren bruker av kameraet? Jeg vet det ville hjulpet dere å få noen retningslinjer om mine behov som bruker, men disse behovene bunner per i dag ut i "bra kamera - fine bilder - ikke no' tull". Man spør ikke sin bestemor om hun vektlegger en- eller flerkjerneprosessorer ved kjøp av pc.

 

Pentax K-m m/18-55mm AL til 3.499,- hos Japan Photo. Kan jeg forvente en bedre pris enn dette med det første? Finnes det en bedre pris jeg har oversett? Hva med k200d?

 

Asgeir.

Lenke til kommentar

Angående objektivitet så ser jeg på meg selv som nokså nøytral i forhold til merkenavnet. Mitt valg av Pentax har gått på det tekniske. I grove trekk er det værtetting til en billig penge samt innebygget stabilisering som avgjorde. Jo mer jeg leste jo mer fant jeg ut av andre fordeler. De andre konkurrentene har sine fordeler, men de fordelene jeg valgte å prioritere fant jeg hos Pentax. Ellers kan jeg nevne i fleng: DNG-formatet, 1,5x crop (i stedet for 1,6 eller 2x), byggekvalitet, ergonomi, batteriløsning, SD-minne, klart beste kit-objektiv og god bakoverkompatiblitet (jeg hadde et par eldgamle objektiver som har vært gøy å leke med).

 

Når det gjelder K200D vs K-m så ville jeg valgt K200D pga værtettingen og mer solid kit-objektiv. K-m har ørlite raskere seriebilder men det er ikke noe jeg prioriterer. Det går rykter om at K200D er på vei ut av markedet. Tilgjengeligheten er i hvert fall ikke god for tida. Prisen har også steget så den virker mindre gunstig nå enn før.

 

I din situasjon ville jeg lett etter en brukt K200D eller K10D med kit-objektiv til rundt 2500 kr eller kjøpt en ny K-m. Toppmodellen K-7 er selvsagt fristende men den koster også deretter. K20D koster bare ~6000 kr nå men den faller i skyggen av K-7s spesifikasjoner.

 

Pentax K-m til 3500 kr har vært ganske stabil i pris til tross for at mye fotoutstyr har steget den siste tida pga valuta-endringer. I din situasjon ville jeg trolig gått for den. Prisen kommer neppe til å dale før yen/nok synker kraftig.

Lenke til kommentar
Dette er kanskje ikke rette tråden å spørre i om jeg ønsker objektivitet, men jeg gjør det nå likefullt. Finnes det bedre alternativer på markedet i dag, tatt i betraktning konkurransedyktig pris og en uerfaren bruker av kameraet?

 

Jeg får gi deg litt "objektivitet" da..

 

For noen hundrelapper ekstra får du 1000D kit. Da får du attpåtil Canon-logo og ukjente mennesker hilser bekreftende på deg og tenker at du har valgt riktig, siden de har sett Canon før :tease: . Reviews pleier også å skryte av at Canon har finere menyer og er enklere å bruke.

 

For ca samme beløp burde du også klare å få Olympus 520 kit som er innenfor samme fysiske mål og har billedstabilisator, men jeg tipper at K-m stiller med bedre billedkvalitet på iso over 200.

 

K200 er vel faktisk litt vanskelig å finne for tiden, og jeg tror den er en del dyrere som kit enn K-m (?). Fordelen er at den er værtett, men rent teknisk tror jeg ikke det er allverdens som skiller de to modellene. K-m har vel litt simplere autofokus og har mistet noen småting (fjernkontroll med kabel bl.a), men er litt raskere (?) og har litt mindre støy på høy iso. En av fordelene med pentax er at de billige modellene er litt mindre "forkrøplet" enn de pleier å være hos konkurrentene. For eksempel kan du fint bruke gamle manuelle objektiver fra 70-tallet på K-m om du skulle føle for det.

 

Tatt i betraktning av at OBS! kjører kampanje på K-m kit for 3990 for tida, er det vel lite som tyder på at den stuper i pris fra 3495 med det første. Når det først kjøres kampanjer på slike steder pleier det å være billig - jeg mener å huske at de solgte D40 kit i fjor for rett over 2000 kr!

 

Det er også mulig å gjøre et røverkjøp på bruktmarkedet for tida med f.eks K10D. Men det kommer litt an på hvor bratt læringskurve du har sett for deg. Mange foretrekker å ha motivprogrammer å løpe hjem til når alt snakket om lukkertider, blendertall, dybdeskarphet, isoverdier og rawformat blir litt for voldsomt.

Lenke til kommentar
... og ukjente mennesker hilser bekreftende på deg og tenker at du har valgt riktig ...
Blæh. Ingenting slår de hemmelige tegnene som diskret utveklses oss pentaxianere i mellom. Det gir meg tilhørighet i mer et eksklusivt fellesskap.

 

Om jeg forteller åpent hva disse tegnene går på, kommer det små diskret kledde skeivøyde menn og tar seg av meg, men noen hint kan jeg gi :thumbup::whistle::w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...