Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1.

 

Det store spørsmålet er vel egentlig hvorfor ikke Pentax ER Canon eller Nikon.

Det er jo alltid det som er problemet, eller hva?

 

2.

 

Når det gjeder teleconverter, så tok jeg noen kjappe tester i dag mot en avis og konklusjonen er at du stort sett får tilsvarende detaljer på 1:1 om du bruker 1.4x eller 2x TC eller om du kjører 140% eller 200% bicubic oppskalering i photoshop for å samme pixelantall. Den som kan vise meg et godt eksempel på det motsatte må gjerne slenge fram bevis :) Situasjonen er nok en annen om du har betraktelig mindre oppløsning på brikka enn K20D.

 

Min test var da på DA* 300 med sigma 1,4x og pentax 2x-s. Ingen av kombinasjonene med teleconverter var i nærheten av et objektiv med tilsvarende brennvidde uten tc. Jeg ble egentlig litt skuffet over at Sigma 1.4x ikke gav bedre resultat på Sigma EX 70-200 som den hører sammen med. Jeg måtte stoppe veldig langt ned for å få akseptable resultater sammenlignet med DA* 300. Jeg var også overrasket over å se hvor mye bedre Tokina AT-X AF400 var på F8 sammenlignet med DA* 300 + teleconverter på F11. Det er tross alt en del år og en del kroner i forskjell på dem.

 

3.

 

Til deg som var imponert over optikk fra 70-tallet på DSLR. Ingen a de to du nevnte er kjent for å være blant de skarpeste. Få fatt i en 50mm eller 135mm i K-serien (eventuelt M-serien) så får du virkelig utbytte av optikk i veteranklassen.

Lenke til kommentar
2.

Når det gjeder teleconverter, så tok jeg noen kjappe tester i dag mot en avis og konklusjonen er at du stort sett får tilsvarende detaljer på 1:1 om du bruker 1.4x eller 2x TC eller om du kjører 140% eller 200% bicubic oppskalering i photoshop for å samme pixelantall. Den som kan vise meg et godt eksempel på det motsatte må gjerne slenge fram bevis :) Situasjonen er nok en annen om du har betraktelig mindre oppløsning på brikka enn K20D.

 

Min test var da på DA* 300 med sigma 1,4x og pentax 2x-s. Ingen av kombinasjonene med teleconverter var i nærheten av et objektiv med tilsvarende brennvidde uten tc. Jeg ble egentlig litt skuffet over at Sigma 1.4x ikke gav bedre resultat på Sigma EX 70-200 som den hører sammen med. Jeg måtte stoppe veldig langt ned for å få akseptable resultater sammenlignet med DA* 300. Jeg var også overrasket over å se hvor mye bedre Tokina AT-X AF400 var på F8 sammenlignet med DA* 300 + teleconverter på F11. Det er tross alt en del år og en del kroner i forskjell på dem.

 

Har du mulighet til å legge ut noen testutsnitt som viser dette? Tenker ikke på inngående test. Hadde vært kjekt å sett telekonverter mot nærmeste nabo-interpolasjon mot bikubisk.

 

Utsnitt vinner jo i tillegg på lysstyrke og dybdeskarphet (når dette er et problem). Skal vi starte et megapikselrace :whistle: ?

Lenke til kommentar
3.

 

Til deg som var imponert over optikk fra 70-tallet på DSLR. Ingen a de to du nevnte er kjent for å være blant de skarpeste. Få fatt i en 50mm eller 135mm i K-serien (eventuelt M-serien) så får du virkelig utbytte av optikk i veteranklassen.

Har en M-50mm/1.7 Den er rett og slett helt nydelig, det er en like stor skuffelse hver gang jeg går tilbake til 18-55mm. Ironisk nok var jo nettopp m-50mm/1.7 et vanlig kit-objektiv når det var nytt.

Lenke til kommentar
Har du mulighet til å legge ut noen testutsnitt som viser dette? Tenker ikke på inngående test. Hadde vært kjekt å sett telekonverter mot nærmeste nabo-interpolasjon mot bikubisk.

 

Jeg prøvde bare bikubisk når jeg sammenlignet i går. Har lagt ut eksempel på henholdsvis 1.4x og 2x

 

NGC-logoen kommer fra et tv-program i en avis som jeg klistret opp på veggen. Det er 1:1 crop fra senter, tatt med K20D på tripod og 2sek selvutløser, iso 100 eller 200.

 

Det kan hende at det finnes mer komplisert innhold som en skaleringsalgoritme vil slite mer med i forhold til telekonverter, men satset på god gammel avis-på-vegg for å sjekke skarphet og kontrast på forskjellige objektiv/konverter-kombinasjoner.

 

Det går også an å kikke på "ca 400mm" sammenligningen - jeg ble overrasket over hvor bra 2x-s adapteret klarte seg sammen med Sigma zoom på f11 effektivt. Alle f-stop er angitt som effektiv etter tc.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde bare bikubisk når jeg sammenlignet i går. Har lagt ut eksempel på henholdsvis 1.4x og 2x

 

NGC-logoen kommer fra et tv-program i en avis som jeg klistret opp på veggen. Det er 1:1 crop fra senter, tatt med K20D på tripod og 2sek selvutløser, iso 100 eller 200.

 

Det kan hende at det finnes mer komplisert innhold som en skaleringsalgoritme vil slite mer med i forhold til telekonverter, men satset på god gammel avis-på-vegg for å sjekke skarphet og kontrast på forskjellige objektiv/konverter-kombinasjoner.

 

Det går også an å kikke på "ca 400mm" sammenligningen - jeg ble overrasket over hvor bra 2x-s adapteret klarte seg sammen med Sigma zoom på f11 effektivt. Alle f-stop er angitt som effektiv etter tc.

 

Takk for veldig illustrativ test. Hadde kanskje vært interessant å sett større blender for utsnittene (siden dette er mulig). Er 2x utsnitt f/4 tilsvarende skarp som 2x TK f/8? Var faktisk ute og testet en gammel tokina 400mm f/5.6 i ettermiddag. Meiser i flukt. Selv f/5.6 og iso 800 (går ikke høyere på min GX-1L) var i knappeste laget. Tar sjelden fuglebilder, så teknikken er litt rusten.

 

Grunnen til at jeg nevnte nærmeste-nabo-interpolasjon var at det er en veldig ærlig oppskalering. Du ser direkte hvor mye 'informasjon' du har. Bikubisk blir soft/glatt og det er vanskelig å se om det kommer fra objektiv eller oppskalering.

Lenke til kommentar

Det var ikke en review, men en lett preview.

Og denne fyren må være lettere skadet, han kunne ikke navnet på modellen. Kalte den K7D hele tiden.

 

Folk som driver å tester gadget's er mildere hjerneskadet, du ser det igjen her på akam også.

 

En produsent kommer med noe de liker og disse testerne forventer at alle andre produsenter skal gjøre det samme eller bedre. Hvis de ikke gjør dette får de dårligere score på testen.

 

Ta f.eks. liveview, når første dSLR kom med LV og ikke de andre hadde det, da fikk de en rød minus i konklusjon/karakter greia.

 

Samme skjer med HD video.

 

Bare vent, om ett år eller to så får alle DSLR en rød minus p.g.a. at de har speil som klaprer inne i huset.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Hadde kanskje vært interessant å sett større blender for utsnittene (siden dette er mulig). Er 2x utsnitt f/4 tilsvarende skarp som 2x TK f/8?

 

Har oppdatert sidene med f4 og nearest neighbor nå. Jeg hoppet over f4.5 siden jeg synes den ble dårligere enn den burde være (kjipere enn f4). I praksis har jeg merket at f4.5 er tydelig skapere enn f4 på da* 300.

 

 

Var faktisk ute og testet en gammel tokina 400mm f/5.6 i ettermiddag. Meiser i flukt. Selv f/5.6 og iso 800 (går ikke høyere på min GX-1L) var i knappeste laget.

 

F8 er litt tregt ja, ærlig når man kommer litt utpå kvelden. Det er en helt annen verden å bruke DA* 300 som fungerer "godt nok" på f4.5 og er omtrent på sitt beste rundt 5.6. Denne testen sa meg forøvrig at dersom jeg har behov for største mulige brennvidde, så er tokinaen utvilsomt det beste valget. Jeg har hatt flere 400mm fra Tokina tidligere, men ingen er så skarpe som AT-X AF400.

 

Forsåvidt sa jo testen også at jeg bør ha FA* 600/4 :)

 

Er virkelig pentax menyer så gammeldagse og utrangerte?

 

Jeg skjønte aldri den kommentaren der. Nå har jeg ikke så mye erfaring med canikon-menyer, men om man ser på bildene fra f.eks dpreview av de forskjellige menysystemene så ser det ganske likt ut. Kanskje vedkommende er sony-tilhenger og blir blendet av de veldig lekre menyene på nye sonykamera, eller liker fine fargebilder på ta-bilde-av-hund-moduser ? :)

Lenke til kommentar
Ta f.eks. liveview, når første dSLR kom med LV og ikke de andre hadde det, da fikk de en rød minus i konklusjon/karakter greia.

 

Samme skjer med HD video.

 

Bare vent, om ett år eller to så får alle DSLR en rød minus p.g.a. at de har speil som klaprer inne i huset.

Mulig jeg er rar, men jeg synes det er helt greit. Jeg vil helst ha et kamera som klør meg på det punktet bak på ryggen jeg ikke når selv og haler meg opp av senga. Siden det ikke finnes noen kameraer som gjør noe av dette er det ikke relevante specs i forbindelse med et kjøp, men så fort en produsent introduserte HD-video på sine kameraer ble det relevant for valget av nytt kamera, og da synes jeg det er helt fair å tillegge det vekt i en test. Det gjør ikke kameraene uten videomulighet dårligere, men det er potensielt relevant i en sammenligning en foretar før kjøp.

Lenke til kommentar
Har oppdatert sidene med f4 og nearest neighbor nå. Jeg hoppet over f4.5 siden jeg synes den ble dårligere enn den burde være (kjipere enn f4). I praksis har jeg merket at f4.5 er tydelig skapere enn f4 på da* 300.

 

F8 er litt tregt ja, ærlig når man kommer litt utpå kvelden. Det er en helt annen verden å bruke DA* 300 som fungerer "godt nok" på f4.5 og er omtrent på sitt beste rundt 5.6. Denne testen sa meg forøvrig at dersom jeg har behov for største mulige brennvidde, så er tokinaen utvilsomt det beste valget. Jeg har hatt flere 400mm fra Tokina tidligere, men ingen er så skarpe som AT-X AF400.

 

Forsåvidt sa jo testen også at jeg bør ha FA* 600/4 :)

 

Jeg ser i allefall at det er lite poeng i å kjøpe telekonverter med K20D. Jeg var også overrasket over at det var så stor forskjell på f/4 og f/5.6 på DA* 300. Spesielt på kontrast. Ellers synes jeg at utsnitt på f/4 ikke er spesielt mye dårligere enn TK på f/8. Lysstyrken derimot... Er glad for at jeg ikke er på jakt etter en kraftig tele, for da tror jeg at jeg hadde blitt skuffet eller fattig.

 

Tokinaen jeg har er forresten en gammel RMC, så det er sikkert den dårligste du har hatt.

 

Hvis du skal ha FA* 600 må du sjekke at du får versjonen med bærer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...