Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smak og behag. Jeg ville mye heller hatt Tamron 70-200 f/2,8 + 1,4-1,5x TC til å dekke det brennviddeområdet. Fordeler og ulemper:

+ Området 70-100 er kjekt å ha

+ Bedre lysstyrke i området opp til 200

+ Lettere

+ Det koster mindre (6000 + TC vs 9500)

+ Nærgrense (95 vs 180 cm)

+ Filtersrørrelse (77 vs 82mm)

- Treg AF

 

Med det samme vi er inne på det, hvilken telekonvertere kan dere anbefale til Tamron 70-200 f/2,8? (Alt fra 1,4-2,0x er interessant)

Lenke til kommentar
Smak og behag. Jeg ville mye heller hatt Tamron 70-200 f/2,8 + 1,4-1,5x TC til å dekke det brennviddeområdet. Fordeler og ulemper:

+ Området 70-100 er kjekt å ha

+ Bedre lysstyrke i området opp til 200

+ Lettere

+ Det koster mindre (6000 + TC vs 9500)

+ Nærgrense (95 vs 180 cm)

+ Filtersrørrelse (77 vs 82mm)

- Treg AF

 

Med det samme vi er inne på det, hvilken telekonvertere kan dere anbefale til Tamron 70-200 f/2,8? (Alt fra 1,4-2,0x er interessant)

Ja no er du komt inn på eit vanskeleg tema, for kjøper du nytt har du egnetlig ikkje så mange alternativ. Det er enten Kenko 1.5x eller Sigma sine 1.4x og 2x.

Først Kenko: Desse har Powezoom/SDM kontakter, men eg har hørt rykter om at desse ikkje fungere med SDM optikken (du får google litt), men den vil nok fungere på Tamron Objektivet.

Så Sigma sine konvertere, desse treng brønn i objektivet dei skal påmonteres, dvs er bakerste linseelementet i flukt med bakerste ende av objektivet vil den ikkje kunne monterast, her må det vere 6-8 mm. Desse går heller ikkje i lag med SDM optikken, og info sjermen i kamera vil berre blinke, og motor i kamera vil i gå..Veit ikkje om denne passer Tamron.

Det beste alternativet er den utgått Tamron 1.4 (Står i min profil) den fungerer på ny SDM optikk og gammal FA* optikk, og 3 parts optikk, den er vanskeleg å få tak i, og som regel ganske så dyr på E-bay.

Elles er og Pentax sitt 1.7x AF adapter eit alternativ, men då har du kun AF i konverteren, og må grovjustere AF på objektivet. Den er rask og presis, men gir varierande resultat, frå strålande på eit objektiv til middelmådig på ei anna. Den kan og vere vanskeleg å finne, muligens Fovi har igjen av dei.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Ja dette med konvertere er komplisert.

 

Min F-1,7x AF konverter gir gode resultater med Tamron adaptall 300/2,8. Det er det eneste objektivet jeg har som jeg syns det gjør en akseptabelt god jobb med. Samtidig vet jeg at nettopp denne konverteren er velrenomert. Men den svinger altså ikke med f.eks FA* 85/1,4 og K-500/4,5, heller ikke med noen av zoomobjektivene mine.

 

Så om jeg var deg, ville jeg forhørt meg litt rundt, om erfaringer på den konkrete kombinasjonen du vurderer.

 

Det jeg inndirekte sier, er at jeg er noe skeptisk til tilfeldige ebay alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe stor tilhenger av teleonvertere i det hele tatt. Min teori er at det med dagens voldsomme oppløsning som f.eks K20 er bedre å croppe enn å putte mer glass i mellom som alltid degraderer bildet.

 

Når det ikke lenger er noe problem å få nok pixler i en "2x crop", virker det snodig å bruke 2x converter som tydelig gir softere resultat. Jeg har planer om å utføre en test i sommer for å se om jeg har rett i påstanden :) Har en Pentax 2X-S og en Sigma 1,4x EX. Kom gjerne med forslag til hva jeg bør teste det med/på!

Lenke til kommentar

Jeg er tilbøyelig til å gi deg delvis rett sveinmb.

 

Med rundt 15Mp beveger vi oss i et grenseland. Mine uformelle tester tyder på at ved svært godt lys, altså når vi kan blende kraftig ned, da gir en godt tilpassa konverter marginalt bedre resultat på kvalitetsoptikk. Dette handeler ikke bare om ren oppløsning, men og om CA og Fringing.

 

En annen ting er at blender vi for mye ned, da setter differaksjon inn og begrenser oppløsninga.

 

Men kvaliteten på alle optiske komponenter bør være svært høy for at konverter skal være hensiktsmessig. Med konsumentoptikk og halvgod optikk er jeg rimelig klar på at beskjæring i etterbehandling gir bedre resultat på sensor med høy oppløsning.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig jeg også. Crop kan til en viss grad erstatte TC eller lengre tele. Men altså bare til en viss grad.

 

Skal man f.eks fra "200mm utsnitt" til "400mm utsnitt" så vil 14 megapixler bli redusert til 3,5 megapixler med crop-metoden. Nå har jeg ikke erfart hvor soft en TC vil gjøre bildene, men regnestykket viser i hvert fall klare begrensninger i crop-bruken. Stort mer enn "dobling av brennvidden" bør man vel ikke gjøre med hverken TC eller crop.

Lenke til kommentar
Jeg er delvis enig jeg også. Crop kan til en viss grad erstatte TC eller lengre tele. Men altså bare til en viss grad.

 

Skal man f.eks fra "200mm utsnitt" til "400mm utsnitt" så vil 14 megapixler bli redusert til 3,5 megapixler med crop-metoden. Nå har jeg ikke erfart hvor soft en TC vil gjøre bildene, men regnestykket viser i hvert fall klare begrensninger i crop-bruken. Stort mer enn "dobling av brennvidden" bør man vel ikke gjøre med hverken TC eller crop.

Her er ein liten samanlikning eg gjorde med mine TC-er etter innkjøp av DA*300/4 https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11011789

Lenke til kommentar

lurer litt på om jeg skal bestille meg k-7 nå. ser Amentio selger det for 11 711kr inkl. 18-55mm og 50-200mm wr linsene. Og siden bror me skal til afghanistan igjen om 2 uker så slipper han moms om han kjøper det for meg, da får jeg det for rundt 9000kr. fin pris

Lenke til kommentar

I dag har jeg lekt med et par godsaker.. dæven. Boltet et stk 40mm f/2.8 fra 1979 approx på mitt K200D, passet uten modifiseringer. Samme med en 80-200mm fra samme årstid. Begge med manuell blender og fokus - sinnsykt tøft! Skal se om jeg får tak i et par av bildene, overraskende god optikk må jeg si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...