Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Så om jeg skal ha det nyeste og beste fra Pentax idag, som ikke er 645 såklart, så er det K3 som er veien å gå? Vil tro det enda er sprut og støtsikkert som mitt K20D?

 

 

Da er K-3 veien å gå ja. Jeg merket stor forskjell fra K-20 til K-5 II på end el punker og du blir helt sikkert fornøyd med K-3. Tettningen er iallefall ikke dårligere.

 

Dette klipper er sikkert vist her inne før men vise hva Pentax er god for.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw&list=FL70BY7tdUjIQ7LvuX9Uza6A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax K-3 på Wikipedia. Rull ned til den lilla linja "Pentax digital interchangeable lens camera timeline" og trykk "Show". Der får du komplett opplisting.

 

K-7 er ganske aldrende og går for ca 1500 kr på bruktmarkedet. Jeg vil heller anbefale K-5 som er omtrent samme kamera på utsiden men med nytre og vesentlig bedre innmat. Den går for rundt 3000 kr på brukten for tida. K-5II og K-5IIs er ganske lik K-5 men litt dyrere på brukten. Dagens modell i det sjiktet heter K-3 og koster fra i underkant av 9000 kr nytt. K-S2 og K-50 kan jo også være verd å vurdere.

 

Det er store nyheter på vei, rettere sagt fullformat. Det forventes lansert sent i år, jeg tipper oktober. Det vil antagelig koste rundt 20 000 og støtte alle APS-C objektivene via en crop-funksjon.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal ha litt is i magen også, K-3 begynner å dra på åra nå også, ifølge oppgraderingsfrekvensen til Pentax, så burde et K-S3 erstatte K-3 iløpet av 2015-1H2016...

 

Mitt funker jo, har stappa noe superlim i dekselet (joda, tok av hele toppen av kameraet først), det er tett nå, men støt er det nok neppe glad i lengre.

Lenke til kommentar

De har vist to "linjer" med K kameraer. Den klassiske K-7, K-5, K-3 og den eksperimentelle S-linjen (K-S1 og K-S2). Etterfølgeren til K-3 får neppe S i navnet.

 

Ja, K-3 begynner å dra på årene i betydningen lenge siden lansering, men det er fortsatt fult på høyde med konkurrerende kamera. Jeg følger med på rykter og sånt, men har ikke hørt noe om en K-3 etterfølger ennå. Jeg tror Pentax har hendene fulle med fullformaten de har begynt å dryppe informasjon om. Den prototypen/mockupen som ble vist frem for en måned siden så temmelig uferdig ut.

Lenke til kommentar

Skummelt å skippe på den største delen av DSLR-markedet sitt i mellomsegment (og lavsegment), selvom FF skal komme.

Virker som KS har tatt over for de andre på lavere segmenter, så vil jo være nærliggende å tro at når KS1 er lav, KS2 er mid, så kommer KS3 som høy.

En ting til, med IR-sensor, går det ikke å ta bulb da? Min slipper speilet ned igjen etter ett sekund når jeg setter kameraet på b og bruker IR-senderen på mobilen.

Lenke til kommentar

I denne tråden ble det diskutert hvilke mellomringer man måtte ha for å få 1x forstørrelse. Jeg lagde da en Excel-fil hvor en la inn en del manuelle verdier for å regne ut dette. Den siste tiden har jeg hentet alle objektiv til Pentax som finnes hos Fovi.no og Fotovideo.no og lagt de inn i regnearket. Det er snakk om cirka 130 objektiv). Deretter har jeg saumfart nettet for å finne ut forstørrelsen til hvert enkelt objektiv i tillegg til brennvidden. Dette er således brukt for å automatisere treningen. Alle objektivene er lagt inn i en nedtrekksmeny og når et velger et objektiv regnes det ut hvor stor forstørrelse det blir med de mest vanlige mellomringene (6 mm, 9 mm, 12 mm, 13 mm, 16 mm, 20 mm, 21 mm, 25 mm, 28 mm, 30 mm, 31 mm og 35 mm). Det er enkelte objektiv som Samyang ikke har oppgitt forstørrelsen på. Foreløbig har jeg lagt inn 3x forstørelse men vurderer å legge inn et slags "gylden tall" eller gjennomsnitt av hva objektiv med tilsvarende brennvidde ligger på.

 

Hva tücks?

 

Mellomringer.xlsx

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen årsak! :)

 

Basert på egen erfaring må du regne med full auto og ingen bruk av zoom, fokus eller noe sånt. Regn også med å bli tatt bilder av i tide og utide. 4-åringer vet ikke om det er sosialt akseptabelt å ta bilde av noen som skifter undertøy. Regn også med røff behandling. Blitser som skal brytes på plass, syltetøy som skal vaskes av kameraet med såpe i vasken (har opplevd det selv, heldigvis med et kamera som tåler det) og noen fall i bakken. Tenkte jeg skulle vente til 7-årsalderen med å gi et brukt systemkamera. Inntil da blir det bare låning med overvåkent blikk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, regner med litt av hvert i starten, men det får stå sin prøve :) Nå er jo ikke K-S1 værtettet så jeg får holde et ekstra øye med det :D De hadde ikke flere i den fargen så jeg gikk for det oransje i stedet.

 

Synes forresten ilpostino fortjener et svar på posten sin! Det virker som du har lagt mye arbeid i dette, jeg har ikke lastet ned fila ettersom jeg p.t. ikke har noen mellomringer, men du skal ha takk for at du deler. Det er sikkert mange som kan ha nytte av det, jeg håper jeg får nytte av det en dag også :)

Lenke til kommentar

Det er jo cirka 130 objektiv jeg har samlet data om så det har tatt litt tid. Det er Excel-nerden i meg som har stått på så det har vært litt morsomt også. Vurderer å legge inn mer informasjon (diameter på filter, vekt, fysiske mål, etc) og dermed utvide funksjonaliteten i regnearket. Vet ikke om så mye informasjon er samlet på et sted om så mange objektiv til Pentax så mye bør kunne gjøres.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hadde du lagt det arket ut på pentaxforums, så hadde du vel blitt sett på som ein gud. 

 

Det er kanskje ikke en dum idé. Bør antageligvis oversette litt til engelsk før jeg laster det opp der. Får en del tid på lørdan når den andre halvdelen er i Sverige på harryhandel så fikser det da.

Lenke til kommentar

Er det noe mer enn dette som trengs å bli lagt inn i regnearket? Vil ta tid men det får gå.

 

Forstørrelse, Brennvide, Nærgrense, Blender, Produksjon (Om det fremdeles er i produksjon eller ikke), Autofokus (manuell fokus eller ikke), Vekt (i gram), FF (ja/nei om det passer til kamerahus med FF),  Diameter filter, Linser (antall linselementer og grupper av disse) og Angle of view. 

 

edit: rettet skrivefeil.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Fokusmotortype og manuell blendering, intern fokus, værtett.

 

Flott database, kan tenke meg at den blir populær på pentaxforums. :thumbup:

 

Det går an å estimere hvor stor forstørrelse de Samyang objektivene har ut fra brennvidde og nærgrense. Finnes det et annet objektiv med samme brennvidde og samme største blender så kan man regne ut nærgrensa ut fra kjent info om forstørrelse på det objektivet.

 

F=Forstørrelse

N=Nærgrense

A = Objektiv A

B = Objektiv B

 

FA = FB * NA/NB

Lenke til kommentar

Fokusmotortype og manuell blendering, intern fokus, værtett.

 

Intern forkus (IF) regnes ut i regnearket jeg har allerede men jeg skal legge inn det andre. Nærgrensen har jeg på alle objektivene og hadde jeg kjent til den formlen for en ukes tid siden hadde jeg spart mye leting på verdensveven. Men takk for tips. skal vurdere å legge det inn i regnearket. (Excel-nerden i meg kjenner det rykker i foten av formler).

 

Edit: hva er "blendering" på engelsk? Da tenker du på hvor mange lameller det er i blenderingen, ikke sant?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Formelen er bare et estimat jeg lagde på intuisjon. Den får sikkert noen nevneverdige avvik når man går inn i makroområdet.

 

Med intern fokus mente jeg ikke intern fokusavstand som står i regnearket, men en Ja/nei verdi om objektivet forlenges eller ikke når man fokuserer. Apropos, kan kanskje ta med ja/nei på om filtergjengene roterer ved fokusering.

 

Hadde det vært en idé å utvikle en nettside med sorteringsmulighet, diagrammer og objektiver til "alle" fatninger?

 

Vi har jo allerede camerasize.com. Kanskje verden er klar for lensspecs.com? Jeg vet dpreview har en fin sorterbar database, men det går jo an å gjøre noe mer ut av det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Med intern fokus mente jeg ikke intern fokusavstand som står i regnearket, men en Ja/nei verdi om objektivet forlenges eller ikke når man fokuserer. Apropos, kan kanskje ta med ja/nei på om filtergjengene roterer ved fokusering.

 

Sånn ja. Kan være greit å legge inn mens jeg er i gang(?).  

 

 

Hadde det vært en idé å utvikle en nettside med sorteringsmulighet, diagrammer og objektiver til "alle" fatninger?

 

Vi har jo allerede camerasize.com. Kanskje verden er klar for lensspecs.com? Jeg vet dpreview har en fin sorterbar database, men det går jo an å gjøre noe mer ut av det.

 

Jeg har faktisk lekt med tanken om å legge dette inn i en database og bruke det til "big data". Når all data er lagt inn i en database (eller i en tabell slik det er per se) er det vel egentlig bare fantasien som setter begrensninger for hvordan man kan presentere og leke med den.

 

Jeg har registrert lensspecs.com. jeg vurderte å legge det på et .no-domene men hvis jeg skal gjøre det internasjonalt kan jeg vel legge det på et .com-domene. Jeg så vel ikke dette for meg da jeg lagde det enkle regnearket for 7 år siden eller noe slikt.... det blir vel mye jobb men tror samtidig det blir interessant. 

 

Det kan være en god idé å legge inn tilsvarende for andre merker men det vil ta tid og jeg vil i så tilfelle først bli ferdig med Pentax. Hvis man legger inn hvilke kamerahus som har fullformat, mellomformat eller crop kan man koble sammen kamerahus og objektiv. Objektivene jeg har lagt inn _tror_jeg er komplett liste for FF og crop men ikke for mellomformat så det kan være en idé å legge inn dette også.

 

Det skal visst ikke være vanskelig å eksportere data fra Excel 2013 til mySQL heller. Jeg har allerede et par databaser tilgjengelig på to av domenene jeg eier så dette kan absolutt være en idé å spille videre på. Jeg har mer enn god nok lagringsplass på disse domenene også. Du må slutte å sette meg på slike tanker, Simen.    :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt en Q. Den har ikke vært brukt på et år og takk for påminnelsen om å prøve å selge det. Jeg har sett andre forsøk på å selge Q systemer og det virker rimelig usalgbart på bruktmarkedene. Selv med veldig lave priser blir annonsene liggende og fornyes etter uker eller måneder.

 

Rent praktisk er det et hendig, solid og lekkert kamera, men mangel på søker er en gedigen skuffelse når man først er vant til det. Videre synes jeg bildekvaliteten konkurrerer litt for nært mobiltelefoner (de gangene man bruker normalbrennvidde). Det er selvsagt store fordeler med råformat, zoom og objektivbytter, men det blir dessverre likevel liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...