Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å legge fra meg planen om å bytte ut K-3'en. Det skal sies at jeg ikke egentlig har gitt den en ordentlig sjanse ennå, så jeg tror jeg vil få godt utbytte av den hvis jeg bare tar meg tid til å lære den å kjenne. Nå som det går mot lysere tider blir det nok av anledninger til å teste det skikkelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å bruke mFT-optikk på Pentax? Eller er det kun motsatt som går? Søkte etter Pentax K til mFT-adapter, men fikk bare treff som indikerte motsatt konvertering. Har en del objektiver til mFT som jeg kunne tenke meg å teste på K-3'en.. :hmm:

 

Søker du etter K til mFT får du vel konvertert feil vei (altså satt mFT på kamerahus fra Pentax)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å bruke mFT-optikk på Pentax? Eller er det kun motsatt som går? Søkte etter Pentax K til mFT-adapter, men fikk bare treff som indikerte motsatt konvertering. Har en del objektiver til mFT som jeg kunne tenke meg å teste på K-3'en.. :hmm:

Jeg skal ikke si at det ikke finnes noen adaptere, men det er mange gode grunner til at det uansett vil funke dårlig hvis du finner en.

 

For det første, så er (micro)FourThirds-sensorer mindre enn APS-C-sensorene som Pentax bruker, som betyr at optikken som oftest også er konstruert med mindre bildesirkel. Forskjellen er nok ikke så stor at (μ)FT-optikk på Pentax vil gi deg helt svarte hjørner, men svært merkbart lysavfall vil du nok se.

 

Men den viktigste grunnen er at μFT (som alle andre systemer som er konstruert fra grunnen av til å være speilløse) har mye kortere registeravstand enn speilreflekssystemer. Pentax har en fatning som i utgangspunktet er konstruert for 135-format, og derfor har en registeravstand som gjør plass til et speil (45,46 mm), mens μFT har en registeravstand på rett under 20mm. Optikk laget for lang registeravstand kan enkelt brukes på systemer med kortere registeravstand ved å bygge ut avstanden med en adapter. Andre veien går ikke så bra. Selv om du finner en måte å montere optikken på kameraet, så vil ikke optikken klare å fokusere riktig. Maksimal fokusavstand blir rett og slett mye kortere hvis registeravstanden som optikken er konstruert for er kortere enn registeravstanden til fatningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kun motsatt. Det skyldes at avstanden fra fatningen til sensoren er kortere på mFT enn på Pentax K. Det gjør at mFT objektiver kommer for langt unna sensoren hvis de settes på et Pentax K kamera og mister dermed muligheten til å fokusere til uendelig. Det kan fungere greit til makro, men jeg vet ikke om noen sånne adaptere.

 

Adaptere går "riktig" vei fra Pentax K optikk til mFT kamera er i praksis bare et avstandsstykke som gjør at avstanden fra fatningen til sensoren blir riktig.

 

Det skal også sies at Pentax Q har kortere avstand enn mFT slik at man får fokusert til uendelig når man bruker mFT optikk på et Pentax Q kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det mulig å bruke mFT-optikk på Pentax? Eller er det kun motsatt som går? Søkte etter Pentax K til mFT-adapter, men fikk bare treff som indikerte motsatt konvertering. Har en del objektiver til mFT som jeg kunne tenke meg å teste på K-3'en.. :hmm:

 

Søker du etter K til mFT får du vel konvertert feil vei (altså satt mFT på kamerahus fra Pentax)?

 

 

Ehmm, kremt.. Du har skarpe øyne, unge mann. Jeg ble visst forvirret av meg selv, det var selvsagt mFT til Pentax jeg søkte etter, men kun motsatte treff (Pentax til mFT) som kom opp. Takk for korrigeringen :)

Lenke til kommentar

Ehmm, kremt.. Du har skarpe øyne, unge mann. Jeg ble visst forvirret av meg selv, det var selvsagt mFT til Pentax jeg søkte etter, men kun motsatte treff (Pentax til mFT) som kom opp. Takk for korrigeringen :)

 

Jeg har lurt meg selv flere ganger når jeg har søkt etter tilsvarende ting på nettet så kjenner til den følelsen.

Lenke til kommentar

Hei Pentaxianere,

 

Fikk kjøpt et Pentax K-01 hus ganske billig i går, men jeg klarer ikke å konfigurere det med slike ting som språk (dansk virker nærmest), dato og klokkeslett.

Får konfigurert alt dette i menyer som dukker opp ved oppstart, og det virker OK, men ved neste oppstart er alt tilbake til default igjen: engelsk - 01/01/2012 - kl 00:00.

 

Hva gjør jeg feil ? Er det noen spesiell knapp-kombinasjon som lagrer konfigurasjonen ?

 

Alle innspill verdsettes !

 

____

GAu

Lenke til kommentar

Hei Pentaxianere,

 

Fikk kjøpt et Pentax K-01 hus ganske billig i går, men jeg klarer ikke å konfigurere det med slike ting som språk (dansk virker nærmest), dato og klokkeslett.

Får konfigurert alt dette i menyer som dukker opp ved oppstart, og det virker OK, men ved neste oppstart er alt tilbake til default igjen: engelsk - 01/01/2012 - kl 00:00.

 

Hva gjør jeg feil ? Er det noen spesiell knapp-kombinasjon som lagrer konfigurasjonen ?

 

Alle innspill verdsettes !

 

____

GAu

 

Først: Gratulerer med nytt kamera! Synd med problemene du beskriver..

 

Jeg opplever dette med mitt Olympus Tough TG-3 når det har ligget en stund og batteriet har ladet seg ut. Kan det være batterirelatert? Jeg vet ikke om det er noe eget lite internbatteri som sørger for lagring av menyinnstillinger? Jeg regner med at det vanlige batteriet holder greit på strømmen?

Lenke til kommentar

Først: Gratulerer med nytt kamera! Synd med problemene du beskriver..

 

Jeg opplever dette med mitt Olympus Tough TG-3 når det har ligget en stund og batteriet har ladet seg ut. Kan det være batterirelatert? Jeg vet ikke om det er noe eget lite internbatteri som sørger for lagring av menyinnstillinger? Jeg regner med at det vanlige batteriet holder greit på strømmen?

 

 

Hei, takk for svar !

 

Har bare rukket å lade batteriet 1 gang ennå, så egentlig vet jeg ganske lite om tilstanden. Men det virker OK, og tok lading greit.

 

Vet dessverre ingenting om noe 'internbatteri'. Er det vanlig med et eget for konfigurasjonslagring ?

Du kjenner ikke til noe knapp-magi som fixer slik lagring, eller om kameraet må være i en spesiell modus når man slår det av ?

 

___

GAu

Lenke til kommentar

Det høres ut som et lite internt batteri har gått tomt. En liten søkerunde avslører at kameraet har et lite internt batteri dypt inne i elektronikken. Den blanke disken til høyre i bildet her:

 

034.jpg

Bildet stammer fra denne bloggen.

 

Da er det "bare" å finne ut hvordan du skrur kameraet reversibelt fra hverandre og batteritypen så du får bestilt opp et nytt. Det er lett sagt og der stopper vel min "jobb" :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har gått meg litt vill i Pentax-jungelen nå i det siste. Sist jeg kjøpte kamera var det K20D, og da var XXD bra, XXXD var billigere. Nå aner jeg ikke hva som er bra, hva som er best, om det kommer noe nytt snart osv osv.

 

Jeg har fått en sprekk i toppdekselet på mitt K20D, så om jeg ikke får tak i et nytt komplett toppdeksel med blits og brytere, så må jeg vurdere nytt snart.

 

Og jeg vet ikke hva som er hva lengre?

Lenke til kommentar

Jeg har gått meg litt vill i Pentax-jungelen nå i det siste. Sist jeg kjøpte kamera var det K20D, og da var XXD bra, XXXD var billigere. Nå aner jeg ikke hva som er bra, hva som er best, om det kommer noe nytt snart osv osv.

 

Jeg har fått en sprekk i toppdekselet på mitt K20D, så om jeg ikke får tak i et nytt komplett toppdeksel med blits og brytere, så må jeg vurdere nytt snart.

 

Og jeg vet ikke hva som er hva lengre?

Siden du har fått en sprekk i toppdekslet,er det ikke dumt å ha et kamera i pansret utgave,K5 utgavene eller K3.Ville kikket på utgående K5IIs uten AA filter med den herlige 16mp sensor.Litt mindre støy enn K3 sin sensor sies det.Har selv K5 og ser ingen grunn til oppdatering til K3,muligens neste utgave eller fullformat.Savner bedre fokusegenskaper i svakt lys og raskere AF med K5,noe som er forbedret på K5II/K5IIs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...