Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har originale Q. Det er ikke store forskjellen nei. Selv den gamle varianten har BSI CMOS sensor. Hele serien har 12 Mp (4000x3000) sensor. Forskjellen på 1/2,3" sensor og 1/1,7" sensor er at sistnevnte har ca 50% større sensor. Det tilsvarer så vidt over et halvt blendertrinn forskjell. Crop-faktoren fra den ene til den andre er ca 1,25x.

 

Litt morsomt at originale Pentax Q fortsatt er det minste og letteste i serien, selv om det er det eneste av de med magnesiumchassi. Jeg er litt usikker på om det fortsatt innehar tittelen som det minste speilløse digitale systemkameraet. Samsung NX mini skal vist være ganske lite det også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Pentax "knocker" Nikon D810..... :eek:

 

Joda - stacking og stitching fungerer som pokker - med stacking får du mindre støy og mer detaljer per piksel, og med stitching får du mer høyoppløst bilde. Det er flere som skyter med teleoptikk på full blender og syr det sammen til et større bilde, og ender opp med et bilde med sinnsykt lav dybdeskarphet - en artig effekt.

 

Men - alt dette forutsetter at motivet ikke beveger seg, da. ;)

Lenke til kommentar

Jepp, null problem å få mellomformat-skarphet med langt mindre sensorer om man stitcher. Fantastisk teknikk. Jeg har et landskapsbilde her på rett over 100 Mp, tatt med kameraet i videoen, Pentax K200D, (10 Mp APS-C fra 2008) og mild tele. Det sammenlimte bildet har mild vidvinkel og er sykt detaljert (kun synlig ved zooming da) Bruker det nedskalert som skjermbakgrunn på et multiskjermoppsett.

 

Jeg liker å tenke på teknikken som å bruke et kamera med sykt stor sensor. Det gir på mange måter samme effekt, men som sagt med den relativt store ulempen at motivet må stå dønn i ro.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske imponert over sensoren i Samsung NX1 for tida så hva enn de finner på så håper jeg det inneholder samme sensor.

 

Andre forslag kan være en ny Ricoh GR, ny optikk eller noe annet kult tilbehør.

 

Q med søker høres også kult ut. En K-01-etterfølger med søker og et helt nytt design kunne også vært noe.

 

Eller kanskje en helt rå oppdatering av firmwaren i K-3? Som for eksempel den multishot/high res. foveon-etterlignende teknikken.

 

Jeg er sikkert på villspor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da var mitt oransje K-S1 i hus! Latterlig mye kamera for 2815,- kroner inkl. frakt.. Førsteinntrykket er bra, litt tilvennlig kreves på det rent ergonomiske. Grepet er ikke helt optimalt og det savnes separate kontrollhjul for blender og lukker (det er kun ett hjul, men et trykk på en knapp veksler mellom disse funksjonene og en annen knapp for ISO). Sikkert flere muligheter for å tilpasse, men det er ikke helt som E-M1 så klart.

 

Ser at det nok blir i noe største laget for min 4-årings små hender, men det blir spennende å se hva han får til med det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...