Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvor mye kan man få for en brukt Pentax DA* 16-50mm f2.8? driver og rydder opp i gammelt fotoutsyr jeg har, og siden jeg ikke bruker pentax lenger har jeg enPentax DA* 16-50mm,Pentax Zoom 10-17 fish eye. og en 18-250mm jeg ikke har bruk for lenger, utstyret har bare logget og støvet bort de siste 4åra, er første gang de er ute av støvesken sin nå siden 2009 om jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar

Team biathlon gir en grei pekepinn på bruktprisene. Prisguiden viser dagens nypriser.

 

Ganske omtrentlig:

 

Pentax 16-50 ca 4000 kr (nypris i dag ca 7000) PS. Sjekk om fokusmotoren er ok. Det er en gjenganger med dette objektivet. Sigmas nye 18-35mm f/1,8 til knappe 5000 kr kan nok minke kjøpelysten på dette, så vær forbered på å nedjustere prisen hvis det ikke blir solgt de første ukene.

 

Pentax 10-17 ca 2500 kr (nypris i dag ca 4500)

 

Pentax 18-250 ca 2500 kr (finner ikke nypris, men Sigma sin går for 3500)

 

Hvis du bruker bruktmarkedet til foto.no så treffer du et stort publikum og slipper å betale for annonseringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei, trenger litt hjelp med Lightroom 4.

 

Ser noe av metadataene rett under histogrammet når jeg er i develop. Men hadde vært kjekt å få sett alt som er.

 

Er helt gira på å gå igjennom de første landskapsbildene jeg har tatt. Har lekt masse med innstillingene i dag, å har nå lyst til å gå igjennom bildene å få sjekka dataene å få lært litt.

 

Blir nok lite med søvn i natt :wee:

 

Tok meg faktisk neste 7 år før jeg i dag gikk ut å prøvde skikkelig på landskap. Men har tatt tusenvis av portretter av folk å biler da :wee:

Endret av onkelRoar
Lenke til kommentar

Jeg befinner meg i det store utland og det er et massivt loppemarked rett utenfor der jeg bor.

Her har de masse rart, blant annet gammel optikk til Pentax. Om objektivene jeg ser på ikke passer til mitt K-5, finnes det adaptere som kan tillate bruk av gamle objektiv?

Lenke til kommentar

Hei, trenger litt hjelp med Lightroom 4.

 

Ser noe av metadataene rett under histogrammet når jeg er i develop. Men hadde vært kjekt å få sett alt som er.

Trur ikkje det er mogeleg. Du kan dog få opp litt meir info oppå biletet ved å trykke I ein eller to gonger, og endre på kva informasjon du får opp der via Ctrl + J.
Lenke til kommentar

Ja. M42 til pentax k. Simpel mekanisk adapter fra skrufatning til bayonet. 150ish. K fatninga kom på 70 tallet(tror jeg) så det meste er vel rett fatning

Tok sjansen jeg. Endte opp med et snertent 50mm f/1,7 til 160 spenn.

Hvordan fjerner jeg støv og sopp fra linsene inne i objektivet?

Lenke til kommentar

Vet ikke.

 

Hvilken versjon? Pentax-m?

Har den selv. Mitt eksemplar er dritskarpt!

God mekanisk kvalitet er det også. Du trenger ikke adapter men du må slå på noe for å bruke det. Tror det er et av de siste valgene i menyen. Bruker det selv på k-30. 15/10 på pris/ytelse

Lenke til kommentar

Trur ikkje det er mogeleg. Du kan dog få opp litt meir info oppå biletet ved å trykke I ein eller to gonger, og endre på kva informasjon du får opp der via Ctrl + J.

 

Takker for svar. Hjalp desverre ikke mye. Finnes det andre program som gjør det lettere å gå igjennom å få grovsortert RAW bilder mere effektivt?

Lenke til kommentar

Takker for svar. Hjalp desverre ikke mye. Finnes det andre program som gjør det lettere å gå igjennom å få grovsortert RAW bilder mere effektivt?

Sortering gjer du i Library-modulen. Til dømes om du vil plukke ut bilete etter spesifikke metadata, trykk \ for å få fram filter-linja øvst, og bruk valga der.

Kanskje du kan seie meir spesifikt kva du vil gjere, er mogeleg eg ikkje svarer på akkurat det du er ute etter. (Og det er sikkert nokon her som bruker LR meir enn meg, og som er betre kjend med arbeidsflyt osb.)

 

Elles kan eg nemne http://tv.adobe.com/ for ei rekkje læringsvideoar om m.a. LR, deriblant http://tv.adobe.com/show/learn-lightroom-4/.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...