Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at Pentax Q nå ligger på 1600,- med kitobjektiv 5-15mm hos pixmania. Har ingen kameraer nå, men har veldig lyst på. Er dette et godt kamera å starte med, eller det mer for dem som har et godt speilrefleks og trenger et lite og portabelt alternativ?

Kameraet er bra, butikken er dårleg. Kjøpte kamera der for nokre år sidan, og fekk bruksanvisning berre på fransk.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å slanke objektivparken for å reise lettere. Dvs. kvitte meg med "særingene" og gå litt mer allrounder, men helst ikke så mye på bekostning av kvalitet. Basis i den nye objektivparken skal være Sigmas nye 18-35mm f/1,8. Jeg tror det klarer seg på vidvinkel (jeg kan ofte lime sammen flere bilder om det skulle knipe). Dvs. selge Tamron 10-24mm objetkivet. f/1,8 skal holde fint med tanke på lysstyrke så jeg kan kvitte meg med en Sigma 30mm f/1,8 også. Kitobjektivet (18-55 WR) får jeg neppe noe for, men det kan jo alltids ligge hjemme og støve til jeg skal selge kameraet en dag. Og til beredskap i tilfelle jeg fristes ut i snøstorm eller regn.

 

Problemet er hva jeg skal finne på på telesiden. Pentax 60-250 f/4 frister, men det er dyrt og litt tungt. Pentax 18-135 WR frister også, men der er teleenden i korteste laget, mens den vide delen blir overflødig. Pentax 50-200 WR og 55-300 WR frister også, men jeg er skeptisk til kvaliteten. Har dere noen forslag? Kan godt være Sigma, Tamron etc.

Lenke til kommentar

Problemet er hva jeg skal finne på på telesiden.

Tamrons nye 70-300 VC hadde kanskje vært ideelt, men ser ikke ut som det finnes for Pentax. Ellers finnes det jo et par 70-200 F2.8 for Pentax som du eventuelt kan kombinere med TC hvis du trenger mer brennvidde sporadisk. Men det ser 60-250 som du nevner ut som førstevalget hvis du vil litt over 200mm. Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har en 70-200 f/2,8 fra før (Sigma sin macro II-utgave), men den strider mot prinsippet å reise lett. Derfor sikter jeg meg inn mot f/4 eller f/4-5,6 eller lignende. Selv 60-250/4 er i tyngste laget.

 

Jakobk: Du ser vel at jeg allerede er med i Pentaxianertråden (denne).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pentax patenterer:

 

Pentax 15-45mm f/2.8-3.5 for 1/1.7" sensor (Den allerede lanserte telezoomen til Q.)

Pentax 18-70mm f/4-6 for APS-C (Ny kit-zoom for K-500 og K-50?)

Pentax 16-70mm f/4 for APS-C (Ny kit-zoom for K-3?)

Pentax 25-350mm f/3.5-6 for APS-C

 

Sistnevnte kan bli en interessant kombinasjon med Sigma 18-35mm f/1,8, selvsagt på hvert sitt hus. Jeg kunne kanskje klart meg med bare de to og solgt alt annet. :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å bruke FB. Vil gjerne sosialisere, prate, se og vise bilder med andre pentaxianere så lenge det ikke er via FB. Gjerne her i denne tråden. Ellers så bruker jeg Pentaxforums litt når det er lanseringer på gang eller jeg har konkrete spørsmål.

Bare så det er sagt: Det er visst flere som er på Pentaxianere i Norge på fjesboka, og er på Fjesboka kun for det. Nå har vi runda 360 medlemmer , men vi har alltids plass til en til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Liker ikke den flu-card løsningen på K-3. I det minste kunne de ha putta inn Wi-Fi som en inkludert del av batt.grepet (evt som en card slot hvis nødv.). Ryktene sier at CCD'en er den samme som i D7100 og gir en del støy, vi får se når testene kommer.

 

btw, FB er uaktuelt for meg også.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Liker ikke den flu-card løsningen på K-3. I det minste kunne de ha putta inn Wi-Fi som en inkludert del av batt.grepet (evt som en card slot hvis nødv.).

Enig i det, regner nesten med vi får en K-3II om 1 - 1,5 år som har innebygget både Wifi og GPS slik mange av konkurrentene allerede har. K-5II og K5-IIs har vært for små oppgraderinger fra K-5 til at jeg har vurdert å bytte, men K-3 er litt nærmere en vurdering. En potensiell K-3II med innebygget O-GPS1 og Wifi blir antagelig fristende nok til at jeg oppgraderer. Vi får se - i mellomtiden kan jeg komme meg ut og ta flere bilder. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...