Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sortering gjer du i Library-modulen. Til dømes om du vil plukke ut bilete etter spesifikke metadata, trykk \ for å få fram filter-linja øvst, og bruk valga der.

Kanskje du kan seie meir spesifikt kva du vil gjere, er mogeleg eg ikkje svarer på akkurat det du er ute etter. (Og det er sikkert nokon her som bruker LR meir enn meg, og som er betre kjend med arbeidsflyt osb.)

 

Elles kan eg nemne http://tv.adobe.com/ for ei rekkje læringsvideoar om m.a. LR, deriblant http://tv.adobe.com/...n-lightroom-4/.

 

Var ikke sikker selv hva jeg mente siden jeg ikke viste hvordan det fungerte, men har brukt tid til å sette meg inn i programvarene nå, å det hjalp mye :wee:

 

Nå må jeg finne utav en grei måte å få lagra å sikkerhetskopiert på. Gigabytene bygger seg jaggu opp raskere enn regningene.... noen tips der ute?

Lenke til kommentar

Jeg er litt rådvill og lurer på om dere kan hjelpe meg å sortere tankene.

 

Jeg har bestilt en Sigma 18-35mm f/1,8 som skal erstatte Pentax 18-55mm f/3,5-5,6 WR og Sigma 30mm f/1,4. Det blir litt tyngre (811 vs totalt 660 gram), men jeg sparer objektivbytter, færre filtre å drasse på etc.

 

Vidvinkelen Tamron 10-24mm bruker jeg mindre nå enn før og jeg vurderer å selge den også. 18mm holder egentlig greit for mange formål (panorama). Mulig jeg vurderer en fast veldig vid fisheye eller noe sånt på lang sikt, eller kanskje ikke.

 

Av teleobjektiver har jeg en Sigma 90mm f/2,8 macro, Sigma 70-200 f/2,8 macro II og noen manuelle: Pentax-M 80-210mm f/4,5, Chinon 135mm f/2,8. Sigma 70-200 starter litt for trangt sammenlignet med Sigma 18-35 og jeg synes egentlig den er i tyngste laget. Her kommer råd og veiledning inn. Har dere forslag til hva jeg kunne erstattet den med? f/2,8 er ikke noe must, men den bør være skarp og noe lettere. Jeg ser for meg noe a la Pentax 50-200 f/4-5,6, 55-300 f/4-5,8, Sigma 50-150mm f/2,8 eller kanskje til og med en 28-300 eller noe sånt. Spørsmålet er hva som er bra og gjerne nevneverdig lettere enn de 1370 gram 70-200-en veier. Hvis filterdiameteren er 72mm (som på Sigma 18-35) så er det en fordel. Objektivet ha AF. Gjerne fullformatkompatibelt.

 

På lang sikt kan det hende jeg skaffer meg et kamerahus til. Kanskje en brukt K-5 eller Pentax fullformat. Slik at jeg kan ha Sigma 18-35 på det ene huset og telezoomen på det andre. Vidvinkelen, makroen og de manuelle objektivene er til mer spesiell bruk så de blir hovedsaklig liggende i beredskap enten i fotoveska eller hjemme avhengig av type fotoutflukt.

Lenke til kommentar

Ja, trivelig vekt med 780 gram, men på den andre siden er den kun APS-C og har ikke 72mm filter og yter vel heller ikke spesielt bra på skarphet på største blender.

 

Hvis jeg skaffer meg et Pentax fullformatkamera i framtida kan så vil det redusere brennviddegapet mellom Sigma 18-35mm på APS-C og Sigma 70-200mm på FF. Kanskje jeg rett og slett burde beholde dette objektivet og vente på et FF-kamera. Jeg har ikke hastverk så jeg legger det til som en av mulighetene.

 

Pentax 50-135mm f/2,8 er også en mulighet. Litt kort, ikke 72mm filter, men ok tyngde på 685 gram, f/2,8, skarp og rask AF.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, trivelig vekt med 780 gram, men på den andre siden er den kun APS-C og har ikke 72mm filter og yter vel heller ikke spesielt bra på skarphet på største blender.

Synes skarpheten var grei pip åpen; men nå er jeg nok ikke den som er mest kresen heller ...

 

Hvis jeg skaffer meg et Pentax fullformatkamera i framtida kan så vil det redusere brennviddegapet mellom Sigma 18-35mm på APS-C og Sigma 70-200mm på FF. Kanskje jeg rett og slett burde beholde dette objektivet og vente på et FF-kamera. Jeg har ikke hastverk så jeg legger det til som en av mulighetene.

Det høres ut som å vente på FF, det kan være like greit I hvertfall frem til jul ...
Lenke til kommentar

Hadde vært nice hvis Sigma kom med en ny versjon av 50mm f1.4 i art-serien :dribble:

 

Kan helt klart anbefale Pentax sin DA*55/1,4. Det blir uansett ikke mye bedre enn den.

 

Ellers hadde jeg et prinsipp om at jeg aldri mer skulle kjøpe noe Sigma. Men prinsipper er til for å brytes og i sommer endte jeg opp med en brukt 8-16/4,5-5,6. Det objektivet er bare helt rått. Det er sylskarpt og stort sett uten optiske feil, selv ytterst ute i hjørnene. Ganske imponerende.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...