Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Men dersom jeg skulle hatt meg en grei zoom da, er det noe spesielt som anbefales da? Blir dette altfor tamt f.eks.? http://www.japanphot...acro-for-pentax eller må jeg legge i en del mer penger enn det (er liten vits dersom bildene blir ganske uskarpe på 300mm da...)?

 

Blir jo litt mer enn D5100 alternativet, men ikke SÅ mye dyrere... ;) (Ellers er vel D7000 weatherproof også, og det koster jo like mye som K-30 med 18-105VR...)

 

Ikke lett dette, får vel sove på det til i morgen eller lenger... :p

Jeg vil anbefale 55-300mm objektivet fra Pentax, det koster under 3000,- og tar overraskende bra bilder. Jeg får ihvertfall skarpe bilder på 300mm med det objektivet.

I følge en test jeg leste så er objektivet skarpest på blender f/6,3 opp til 200mm, videre fra 200mm til 300mm må man ha blender f/8 for å få skarpest mulig bilde. Jeg har brukt disse blenderåpningene ved fotografering av dyr og mennesker og fått bra resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale 55-300mm objektivet fra Pentax, det koster under 3000,- og tar overraskende bra bilder. Jeg får ihvertfall skarpe bilder på 300mm med det objektivet.

I følge en test jeg leste så er objektivet skarpest på blender f/6,3 opp til 200mm, videre fra 200mm til 300mm må man ha blender f/8 for å få skarpest mulig bilde. Jeg har brukt disse blenderåpningene ved fotografering av dyr og mennesker og fått bra resultat.

 

Ok, takk for tipset! :)

 

Noen spesiell grunn til at du trenger så mye zoom? Jeg bruker Tamron sin 28-75mm f2.8 til sikkert 90% av bildene mine nå. Jeg kjøpte også en brukt 55-300mm når jeg fikk kameraet, men den har jeg nesten ikke brukt. Du kan sikkert kjøpe den av meg til en rimelig penge hvis du ender opp med Pentax.

 

Ja, kanskje det, skal si fra om jeg ender opp med Pentax ;) Hva slags 55-300 er det forresten?

 

Nå har jeg ikke veldig mye erfaring med ulike objektiv naturligvis, det kan jo hende jeg vil klare meg med noe mindre. 18-135 vil nok fungere bra i mange sammenhenger. Men ser stadig en del ting som er et stykke unna som jeg gjerne ville hatt i "close-up", men som det er fryktelig upraktisk å komme seg nærmere med kameraet

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar

Ja, kanskje det, skal si fra om jeg ender opp med Pentax ;) Hva slags 55-300 er det forresten?

Jeg har denne http://www.pentaxfor...-Zoom-Lens.html

 

Den er i fin stand og har ikke noen riper. Jeg har også kjøpt lens hood til den siden det ikke følger med til vanlig. Er bare å gi en lyd hvis du er interessert. Kjøpte nettopp en Tamron 70-200 f2.8 så det holder lenge for meg.

 

Edit:

Har noen av dere forresten erfaring fra http://fovi.no/?

Jeg har ikke personlig erfaring med de, men har hørt mye bra :) Endret av Swome
Lenke til kommentar

Plenty erfaring derifra :) Er den eneste ProDealer av Pentax her på berget. Helge har mange års erfaring med Pentax , de var tidligere importør av dette merket til Norge. Svært god service , og grei å ha med å gjøre om noe ikke er som det skal.

Lenke til kommentar

Siden jeg har kjøpt mestparten av mitt utstyr brukt , kan jeg ikke si noe om Fovi . Vurderer du Pentax K30 + objektiv er 18-55WR og 50-200 litt mindre bra optisk enn 18-135WR , men ser at 55-300 er bedre enn 18-135WR i Pentaxforum . Det er noen her i tråden som vil selge en slik rimlig , kjøp K30 + 18-55WR og en brukt 55-300 , er en grei startpakke , senere er det jo muligheter å finne bedre /fast eller zoom objektiv . Mestparten av mine landskapsmotiv er fra 70mm og nedover . Til makro kan også annbefalles Tamron 90mm , meget bra og billig .

Lenke til kommentar

Takk igjen for tips! :) Jeg er fortsatt i tenkeboksen. :) I utgangspunktet hadde jeg jo, som jeg har antydet, planer om å gå for et litt billig speilrefleks i starten, og heller satse på objektiver om jeg syntes det var moro, men merker det er litt lett å bli litt overivrig når man leser en del diverse tester og kommentarer på ulike kameraer. ;)

 

Skrev det kanskje tidligere, men hadde vel først planer om Nikon D5100 m/18-105 + 70-300mm Tamron som startkamera, men plutselig blandet K-30 seg inn og så koster jo D7000 så å si det samme med 18-105 og da blir det plutselig vanskeligere. ;)

 

Noen her som har K-5 forresten? Jeg ser jo at det skal være et bedre kamera enn K-30, men at det skal ha en treg autofokus i mørket, noen som har testa det? (Skal prøve å ikke ta med K-5 i vurderinga også altså, er mest nysgjerrig - skal jeg vurdere K-5, så blir det vel fort også K-5 II og K-5 IIs som må tas med i betrakninga også...) :p

Lenke til kommentar

Takk igjen for tips! :) Jeg er fortsatt i tenkeboksen. :) I utgangspunktet hadde jeg jo, som jeg har antydet, planer om å gå for et litt billig speilrefleks i starten, og heller satse på objektiver om jeg syntes det var moro, men merker det er litt lett å bli litt overivrig når man leser en del diverse tester og kommentarer på ulike kameraer. ;)

 

Skrev det kanskje tidligere, men hadde vel først planer om Nikon D5100 m/18-105 + 70-300mm Tamron som startkamera, men plutselig blandet K-30 seg inn og så koster jo D7000 så å si det samme med 18-105 og da blir det plutselig vanskeligere. ;)

 

Noen her som har K-5 forresten? Jeg ser jo at det skal være et bedre kamera enn K-30, men at det skal ha en treg autofokus i mørket, noen som har testa det? (Skal prøve å ikke ta med K-5 i vurderinga også altså, er mest nysgjerrig - skal jeg vurdere K-5, så blir det vel fort også K-5 II og K-5 IIs som må tas med i betrakninga også...) :p

Hvorfor ikke prøve å få kjøpt deg en brukt Nikon D5100 / D7000 . Nikon har ett mye større og bedre utvalg i brukte og nye objektiver i alle prisklasser . Bruktmarkedet til Foto.no har en god del å velge i . Skjelden du finner brukte objektiver til Pentax .

I tillegg holder Nikon seg mye høyere i bruktverdi . Nikon objektiver selges skjelden under 70 prosent av nyverdi . Når jeg solgte mine Pentax objektiver fikk jeg tilbake 45-50 prosent av det jeg betale for dem .

Nikon har omtrent lik bildekvalitet som Pentax , men Nikon kamera har en overlegen autofokus i forhold til Pentax . Selv har jeg brukt Pentax K5 i 2år . Nå er jeg bruker av Nikon pga overlegen autofokus og tilgang på objektiver med høy ytelse . Pentax har endel objektiver som er meget bra , men de har ett snevert bruksområde . Zoom objektivene til Pentax er generelt sett lite å satse på .

Les tester på Photozone bla så har du litt å sammenligne med .

Lenke til kommentar

Takk igjen for tips! :) Jeg er fortsatt i tenkeboksen. :) I utgangspunktet hadde jeg jo, som jeg har antydet, planer om å gå for et litt billig speilrefleks i starten, og heller satse på objektiver om jeg syntes det var moro, men merker det er litt lett å bli litt overivrig når man leser en del diverse tester og kommentarer på ulike kameraer. ;)

 

Skrev det kanskje tidligere, men hadde vel først planer om Nikon D5100 m/18-105 + 70-300mm Tamron som startkamera, men plutselig blandet K-30 seg inn og så koster jo D7000 så å si det samme med 18-105 og da blir det plutselig vanskeligere. ;)

 

Noen her som har K-5 forresten? Jeg ser jo at det skal være et bedre kamera enn K-30, men at det skal ha en treg autofokus i mørket, noen som har testa det? (Skal prøve å ikke ta med K-5 i vurderinga også altså, er mest nysgjerrig - skal jeg vurdere K-5, så blir det vel fort også K-5 II og K-5 IIs som må tas med i betrakninga også...) :p

For noen uker siden så kom det en firmwareoppdatering som gjør at K5 -II-IIs har fått en vesentlig bedring i autofokus. Slik jeg forstår det , så har K30 en svært god autofokus allerede. RImelige objektiver får du tak i også , iflg Oladal i forrige innlegg så kan du få de til 45-50% av nyverdi. Det er veldig billig for optikk som er rimelig i utgangspunktet. Inne på facebook har vi en gruppe på snaut 270 medlemmer, der deles brukserfaringer og til en viss grad selges også objektiver mellom medlemmene der.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow! Check out these amazing PENTAX Professional System special offers!

 

Photographers who purchase a 645D camera body between March 11, 2013 and March 31, 2013 will receive a free D-FA 55mm lens! They will also be eligible to receive a $500 PENTAX VISA® PREPAID CARD on the purchase of the D-FA 25mm and HD 90mm lens when purchased at the same time as the body, for a total savings of up to $1,000. Additionally, consumers who purchase the K-5IIs camera body will receive a $250 PENTAX VISA® PREPAID CARD on the purchase of FA 31mm, 43mm and 77mm Limited series lenses when purchased at the same time as the body for a combined savings of up to $750.

 

Vel, som vanlig er dette ikke her i landet........

 

Synes virkelig mitt kjære Pentax må få ut fingeren her i landet. Dette er en måte å få nye brukere/kunder som virker! Hjelper ikke bare å ri på bølgen av å lage bra kameraer i lengden. Et minimum av reklame må til....

Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke bestemt meg helt for hvilket kamera jeg skal kjøpe, men synes jeg må bestemme meg ganske snart, så da hører jeg om noen har et "siste innspill" igjen før jeg får prøve å ta en avgjørelse i løpet av en dag eller to.

 

Et billig og bra objektiv for makro. Finnes det noe under 3000,- som kan anbefales?

 

Tenker at jeg ønsker å ta bilder av "alt mulig", da inkludert litt sport og dyr i bevegelse i diverse belysning (vet jo at K-5s AF ikke er best når det er mørkt, men litt usikker på nøyaktig hvor mørkt det trenger å være før det spiller inn og hvor relevant det er...)

 

Ønsker vel "mest mulig for pengene", altså trenger ikke nødvendigvis velge det billigste alternativet, men da må det være verdt de ekstra pengene. Så da lurer jeg igjen på hva noen av dere her ville tipset om dersom dere skulle hatt deres første speilrefleks i dag, og var en nybegynner. :)

 

K-30 m/18-135WR til 7000,-

K-5 m/18-135WR til 8000,-

K-5 II m/18-135WR til 9500,- (da vil 18-135WR være brukt, ikke ny)

 

Dersom det blir Pentax så kommer jeg også til å gå for DA 55-300 brukt (selv om det ser ut til at AF-en nok ikke er best til sport/action/wildlife).

 

Edit: Også tatt i betraktning at jeg nok kommer til å ta meg råd til å kjøpe litt mer annet utstyr om jeg går for en "billigere" variant...

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar

Billig og bra makro: Mellomringer. AF er uansett temmelig ubrukelig ved makrofotografering. Mellomringene er enkle ringer/rørstykker som forlenger avstanden mellom objektiv og kamera. Det gir god forstørrelse og god bildekvalitet til en svært billig penge. Etter min mening er det ikke verd å betale det mangedobbelte for et "ekte" makroobjektiv med AF.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for tipset, det får jeg undersøke! :)

 

Jeg tenkte vel mest av alt på AF i forhold til sport/action. Noe dårligere AF til sport/action/dyr og mindre objektivutvalg (både nytt og brukt) enn et par av konkurrentene er vel de to grunnene som eventuelt blir gjeldende dersom jeg skulle velge å gå for noe annet enn Pentax. :)

 

Edit: Er forresten mellomringer værtette?

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar

Godt spørsmål om mellomringene. Jeg vet ikke svaret, men det er jo ingen bevegelige deler så alt som trengs for å gjøre de værtette er gummipakning mellom hver ring. Jeg er i tvil om det finnes originalt, men det burde være en overkommelig jobb for en fingernem å lage spor for pakninger på de.

 

AF på min K-5 fungerer greit i ned til ca brun pub-belysning. Da begynner den å bomme litt. Trikset da er å slå på live view for da brukes kontrastbasert AF. Denne metoden er tregere men mer presis enn fasebasert AF. Skal du ta bilder av sport/action/dyr i brun pub-belysning så tror jeg du vil slite mer med ISO-støy vs lukkertid og dybdeskarphet enn du vil slite med bomfokus. Løsningene på det har selvsagt sine ulemper (prisen på Nikon D4/Canon 1DX eller lyssettingen som blits gir). Ved nordlysfoto bør man fokusere til uendelig manuelt (ikke bare vri fokusringen til den stopper) ved hjelp av live view med forstørrelse.

 

Angående objektivutvalget så synes jeg ikke det er noen nevneverdig ulempe selv om jeg dynes det er dumt at disse objektivene med AF ikke finnes til Pentax: Tamron 60mm f/2,0 makro, Tokina 11-16mm f/2,8, Nikon 14-24mm f/2,8, CaNikon 24mm f/1,4, og jeg synes noen av Pentax-objektivene er for dyre: 560mm f/5,6, 31mm f/1,8.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ok. Hovedgrunnen til at Pentax er spennende er jo at WR virker praktisk.Men har hørt flere som advarer meg mot Pentax på grunn av manglende utvalg (blant rimelige og gode) objektiv, som også bør takle sport/action/dyr ganske greit.

 

Lurer vel da på om K30 like greit selv om jeg da går glipp av bedre buffer og topp-lcd....

 

De gode objektivene til Pentax er gjerne veldig dyre, og vet ikke helt om jeg ønsker å bruke altfor mye penger med en gang.

 

 

 

 

På andre forum har jeg fått høre at jeg bør ha en sigma 70-200 f2.8 til sport til 6k. Mens en grei nok tamron 70-300 sportslinse til Nikon kan fås for ca 3.5k.

 

Men folk og tester sier jo så mye forskjellig at det er ikke lett å bli klok på noe.

:-P

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...