Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på WR som en hovedgrunn for å velge Pentax, kun en av mange grunner. Andre ting jeg synes er viktig er brikkestabilisering, DNG-formatet, utvalget og tilgangen på rimelig manuelloptikk, i tillegg til mer tilfeldige egenskaper ved akkurat min modell: Svært god dynamikk, god ISO-ytelse og ekstra stort ISO-spenn (80-51200).

 

Angående optikkutvalg så synes jeg både Sigma og Tamron utfyller valgmulighetene godt i alle prissjikt. Kanskje ekstra godt i de nedre prissjiktene der Pentax selv ikke har så mye.

 

Jeg har selv en Sigma 70-200 f/2,8, men den synes jeg er litt i tyngste laget til å drasse med meg. AF er temmelig kjapp og presis på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Hovedgrunnen til at Pentax er spennende er jo at WR virker praktisk.Men har hørt flere som advarer meg mot Pentax på grunn av manglende utvalg (blant rimelige og gode) objektiv, som også bør takle sport/action/dyr ganske greit.

 

Lurer vel da på om K30 like greit selv om jeg da går glipp av bedre buffer og topp-lcd....

 

De gode objektivene til Pentax er gjerne veldig dyre, og vet ikke helt om jeg ønsker å bruke altfor mye penger med en gang.

 

 

 

 

På andre forum har jeg fått høre at jeg bør ha en sigma 70-200 f2.8 til sport til 6k. Mens en grei nok tamron 70-300 sportslinse til Nikon kan fås for ca 3.5k.

 

Men folk og tester sier jo så mye forskjellig at det er ikke lett å bli klok på noe.

:-P

Om du ikke har veldig spesielle behov så kan du fint velge hvilket system du vil. Alle har alt du trenger til normal bruk. Gå i butikken og kjenn på husene, hold dem og prøv dem. Det viktigste er å finne ett hus som man trives med og som man kjenner at knappene sitter der dem skal og det er lett og finne fram i menyer osv. Det pentax hovedsaklig ligger litt etter på er Blitz systemer så skal du være bryllupsfotograf bør du kanskje vurdere noe annet. Men når det er sagt så koster bra blitz penger også.

Ang 70-200 2,8 og 70-300 så kan man ikke sammenligne disse. Man må betale for 2,8 på alle systemer. Og pentax har en veldig utmerket 55-300 til 2556,- som jeg nesten kan garantere er bedre en tamron sin. pentax sin er kjent for å være veldig skarp. Sjekk gjerne http://www.pentaxphotogallery.com/ (camera and lenses oppe til høyre) for å se bilder tatt med forskjellige objektiver og kameraer.

Lenke til kommentar

Prata lenge med en fotograf jeg nylig traff bla om autofokus. Han brukte mye Canon på jobb, å litt Nikon å Pentax. Alt var hans eget utstyr.

 

Å joda, han kunne fortelle at AF på Pentax hang litt etter Canon å Nikon.

 

Men han ville sette det litt i perspektiv. Når jeg lever av å ta bilder så teller hvert eneste bilde. Der Pentax "bare" tar 9 av 10 bilder skarpt, der tar Canon 10 av 10 bilder skarpt. Bare for å sette et slags tall på forskjellene som han sa. For selvfølgelig kan AF på Canon bomme også. Men det var inntrykket han satt igjen med.

 

Canon og Nikon kameraene han brukte er FF, å Pentaxen er K-5, dvs crop.

 

Privat så bruktes Pentax'n desidert mest. Den han hadde med når jeg prata med gubben. I ei lita skulderveske. K-5 og 4 kompakte Limited objektiv. Han holdt den opp, å sa at dette kunne ikke Canon og Nikon konkurere mot. Kun Leica, men til en helt cracy pris i forhold til Pentax.

 

Det samme sa en jeg fant på Youtube for endel mnd siden. Skal prøve å finne igjen videoen å poste den her. Husker ikke om jeg gjorde det den gangen jeg fant den.

 

Det er en av fordelene til Pentax, kompakt. Men det koster jo endel å da :wee:

Lenke til kommentar

Pentax hang betydelig etter Canon/Nikon på AF i den digitale barndommen. Mye ble rettet opp med K-7 og gapet har minket ennå mer med K-5 og K-30. Nå vil jeg si det er hipp som happ, så lenge man sammenligner modeller i samme prisklasse. (Med unntak av 645D vs D4/1DX, men det er vel unødvendig å nevne at disse er myntet på vidt ulike fotografer)

 

Phaser: Var det ikke Lensrentals.com som hadde omfattende tekniske målinger av AF og fant et eller annet Pentax-kamera litt tregere men konsekvent mer presis på AF? Jeg husker ikke hva de sammenlignet med, men kanskje 7D?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Helt riktig gutter.

 

Det var det jeg ville ha frem, at AF ikke er en grunn for å velge bort Pentax slik det er nå. Til "normal" bruk, hvis en kan kalle noe normalt. Fugler i flukt mot fotograf osv er vel fortsatt ei rimelig heftig utfordring for alt untatt de dyrest FF kameraene?

Lenke til kommentar

Her er video'n jeg tenkte på. Kjenner ikke fyren men virker som han har testet litt forskjellig.

 

En litt merkelig "review" av Pentax....det virker som han prioriterer bruk av Canon når seriøs fotografering skal utføres. Virker som han er rimelig misfornøyd med blits-systemet, video-systemet og AF-systemet til Pentax.....henger visstnok et par generasjoner etter Canon og Nikon :hmm:

 

Men han liker godt den lille størrelsen på Pentax-systemet....

 

PS! Det hadde kanskje vært greit å hive ut den bikkja som klorer opp parketten på andre del av videoen....jezzzzzes

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Han har en mengde videosnutter.

Photouniverse. - Landskapsfotograf og flyinstruktør.

Det er liten tvil om at han mener K5 er flaggskipet blandt aps-c.

Nå har han vel også skaffet seg k5IIs, så da har han 3 stk.

Nikon får pepper for å ha slakket av på byggekvaliten, og derfor skiftet til Canon for FX.

 

Inlegget til Flegeborg kaller jeg brønnpissing, veldig vanlig her har jeg lagt merke til.

Endret av boff1
Lenke til kommentar

Det høres rimelig tidsriktig ut. Det er nok en CD med manualer på.

 

Ingen manual på cden heller. Kun Pentax digital camera utility 4. Har lastet manualen ned fra pentax sin hjemmeside og i den står det at håndboken skal være med. Får sende en mail til fotovideo.

Lenke til kommentar

Jeg tror det har variert med K-5 om man fikk skrevet manual, cd eller ingen av delene. Jeg var litt skuffet da jeg ikke fikk noen av delene og skrev ut og bant inn et eksemplar selv, men i ettertid ser jeg at det var unødvendig. PDF-fila er så mye lettere søkbar og tilgjengelig over alt (jobbpc, private pcer, telefonen) at den utskrevne manualen har ligget stort sett urørt.

Lenke til kommentar

Vurderer å bytte ut mitt gamle K200D. Sett litt på K5II. Har ingen gode objektiv, kun noen kitt objektiv og et Tamron 18-200. Er derfor ikke nødt til å kjøpe Pentax igjen, men har blitt glad i Pentax'n min så det blir nok en ny Pentax igjen. Er det noe nyere enn K5II som blir lansert i nær fremtid ? Er ikke avhengig av å handle nå, men det blir nok gjort før ferien. Er amatør så det holder, men har tenkt å kjøpe skikkelig gode objektiver også. Feks. SMC DA*16-50mm f/2.8 ED AL (IF) SDM og SMC DA* 50-135mm f/2.8 ED (IF) SDM. Hvilket zoom objektiv anbefales fra 120-300/400 som er av tilsvarende kvalitet som Pentax DA* serien ? Tar for det meste bilder på skogs og fjellturer i forbindelse med jakt & fiske.

Lenke til kommentar

Fremtidige kamera er ikke bekreftet, men det spekuleres en del. Personlig tror jeg det kommer enK-3 fullformat før sommeren eller i løpet av sommeren og en K-5 III til høsten med ganske få forbedringer fra K-5 II. (20-24 Mp sensor uten AA-filter, raskere seriebilder, flere programfunksjoner.) Fullformatkameraet er den store nyheten mange pentaxianere har ventet på.

 

Jeg har hatt K200D selv og det var et ganske formidabelt steg opp til K-5 når det kommer til ISO-ytelse. Raskere AF, bedre menyer, skjerm og sånt var selvsagt også merkbart. Fra K-5 til K-5 II skal det være ganske liten forskjell. Mye mindre enn mellom K200D og K-5. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg vurdert K-30, K-5II, K-5IIs og brukt K-5. Alle helst med 18-55mm WR fordi objektivets værtetting er en god trygghet og det koster lite.

 

DA* 16-50 har rykte på seg for mange problemer med autofokusmotoren. Det ville jeg vært skeptisk til fordi jeg ville forventet mer trygghet av et så dyrt objektiv. I det minste ville jeg kjøpt det i Norge for å få norske forbrukerrettigheter. Men jeg ville også sett på Tamron og Sigma sine alternativer.

 

Som mellomtele har jeg ikke hørt noe galt om DA*50-135, bortsett fra at det er litt dyrt og gjerne kunne hatt lengre tele. Mulig Sigma 50-150 f/2,8 kunne vært et greit alternativ.

 

Angående telezoom så er Pentax DA* 60-250 f/4 et drømmeobjektiv, særlig i skog og mark siden f/2,8-konkurrentene veier en god del mer.

 

PS. K200D er ikke verd så mye på bruktmarkedet. Det kan være et kjekt reservekamera til nykameraet ditt. F.eks for å ta timelaps omgivelsebilder på stativ når du ligger bak en tue med telezoom på nykameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...