Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale å kjøpe et ekstra (Li-Ion) batteri. Da kan du bruke opp det ene og hele tiden vite at du ikke går tom i løpet av turen. Eventuelt flere om du er på lange turer uten tilgang på strøm.

 

Batteritypen heter D-LI109 og finnes i prisguiden. Originalt er alltid bra. Uoriginale batterier varierer mye i kvalitet. Personlig har jeg vært heldig og merker ingen forskjell mellom varigheten på original og uoriginal på min K-5 (D-LI90) selv 2 år etter kjøpet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke til å komme unna at Qs lille sensor er et kompromiss for å få ned størrelsen, med den ulempen at det gir en del støy. Personlig synes jeg synes det er akseptabelt i området ISO 125-400 og omtrent sammenlignbart med K-5 på ISO 800-3200. Merk at typen støy skiller seg tydelig fra K20D. K20D har mye mer synlig banding og skyggestøy enn disse kameraene. Jeg tror nesten du må lete frem noen eksempelbilder for å vurdere bedre.

 

Du finner noen studio plansje tester her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på Pentax q til å leke med skikkelig tele, men er bekymret for støy. Har i dag K20 og om Q har mer støy en K20 står jeg over. Noen erfaringer eller noen som har sett noen sammenligninger?

 

Du finner en test som jeg gjorde her: http://album.heime.org/Default.aspx?albummode=Folder&albumpath=%2falbum%2fq+iso+test Klikk på bildene for å få opp full størrelse. Selv synes jeg Q er helt grei opp til ISO1600, men det var dette med smak, da. Her er min omtale av kameraet: http://www.heime.org/Lists/Posts/Post.aspx?ID=86

Etter at jeg skrev dette, har Pentax kommet med en oppdatering som gir stabilisering på objektiver med adapter. Det er også kommet focus peaking og autofokus er forbedret.

 

Har du planer om å bruke den på teleobjektiver så er det annet en støy som vil bli størst utfordring. Q stiller ekstremt store krav til optikken og her nytter det ikke med billige zoom-objektiver. Jeg har sett bra resultater med DA*300/4, men mange dårlige bilder også.

Lenke til kommentar

Takk for bildene. iso 800 ser helt klart bedre ut enn iso 800 på k20.

Har DFA 100mm macro som jeg tenker blir en fin 550mm Har også en A400mm 5,6 Blir sikkert artig å teste men ikke lett å få til å stå stille og med dybdeskarphet på 14cm på 20m avstand blir det ikke lett å treffe fokus heller. Har prøvd meg på 1600mm før og det var ikke lett og dette blir 2200mm :p

Ellers kan man leke seg litt med sigma 70-200,2,8 og se hva man kan få ut av den, Har nok uansett best tro på 100mm 70mm limited hadde sikkert vært knall og hatt :)

Lenke til kommentar

Har nettopp fått igjen mitt Pentax k-r fra rep pga uskarpe bilder (mye dårligere skarphet enn tildligere IstL og K-m). De har kalibrert Autofokus og oppgradert firmware, men jeg ser ingen forskjell. Helt til jeg testet med RAW-format. Da ble bildene MYE bedre selv etter at kameraet selv har gjort om filene til jpg igjen. Er det et vanlig problem at bildene blir veldig uskarpe når man tar bilder i jpg eller er det fortsatt noe galt med kameraet?

 

En annen ting; Bør jeg bruke PEF el DNG når jeg kjører RAW?

Endret av j-haag
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke har studert bildene så høres det ut som det er noe alvorlig galt med kameraet fortsatt. Det skal ikke være forskjell på skarpheten mellom råfiler og jpeg. (Forskjellen er i grove trekk, mulighet til å vri og vende på farger og eksponering i ettertid).

 

Jeg regner med du har trippelsjekket jpeg-kvalitetsinnstillingen og at du lagrer i full oppløsning?

Hvordan ser du bildene? På kameraet eller på PC-skjermen? I tilfelle PC-skjermen, hvordan overfører du bildene? Er du sikker på at du drar over filene skikkelig og ikke bare ikoner? Sikkert banale spørsmål, men hvis du ikke har gjort en grov blunder på et av disse punktene så er det altså kameraet det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Da ble bildene MYE bedre selv etter at kameraet selv har gjort om filene til jpg igjen. Er det et vanlig problem at bildene blir veldig uskarpe når man tar bilder i jpg eller er det fortsatt noe galt med kameraet?

Hva har du satt av innstillinger på kameraet? Har du satt Sharpness til laveste?

Hvis du har satt veldig lav sharpness skarper ikke kameraet opp bildet, og så kan det oppleves "uskarpt".

 

Kan du poste (utsnitt av) eksempelbilder?

Lenke til kommentar

B & H Photo Video har nå kuttet prisen på Pentax K-01 til $ 299 ( ca 1.700 kr ) som er under halv pris av de fleste Norske butikker.

 

Tidligere har prisen på K-30 blitt kuttet til $ 629 ( ca 3.500 kr ) som er over 1.000 kr billigere enn i de fleste norske butikker.

 

Tror dere vi vil se lignende prisjusteringer i Norge snart?

 

Og kan dette være et hint om nye modeller?

 

Jeg sitter fortsatt å venter på en full-formats versjon fra Pentax.

Lenke til kommentar
Tror dere vi vil se lignende prisjusteringer i Norge snart?

 

Og kan dette være et hint om nye modeller?

Ja til begge deler.

 

Jeg sitter fortsatt å venter på en full-formats versjon fra Pentax.

Jeg tror ikke det kommer med det første fordi det krever en enorm innsats for å få på plass en oppdatert linje med fullformatobjektiver. Men på sikt tror jeg det kommer. :)

Lenke til kommentar

Pentax annonserte nettopp nye firmware-oppdateringer for 6 av sine siste digitale kameraer, inkludert K-30, K-01, K-5, K-5 II / IIS, og Kr. Disse firmwareoppdateringer inkluderer alle de nyeste statbility fikser samt forbedret autofokus støtte for HD Pentax 560mm F5.6 objektiv i live view.

 

http://www.pentax.jp...ad_digital.html

Takk for tipset :)

har installert 1.14 på min K-5 nå.

Lenke til kommentar

Pentax Confirms Full-Frame Plans at CP+

 

Jeg får en magefølelse for at fullformatkameraet ikke kommer så veldig snart. Det er forsåvidt ikke noe hastverk for min del. Jeg kommer nok til å ha K-5 som primærkamera i mange år fremover selv om fullformatkameraet skulle kommet i år. Men da øyner jeg i hvert fall en oppgraderingsmulighet rundt 2016, hvis alt faller på plass. Priser, egenskaper, etc. K-5II/IIs er alt for lik K-5 til at jeg føler noe vits i å oppgradere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror at fullformat bør komme snart. De signalene som har kommet siste året, tilsier at fullformat er det som vil holde liv i speilrefleksbransjen noen år til. Tipper på en presenatsjon i sommer og i butikken om et år.

 

Hvorfor den spåpdommen? FF har kommet godt i pris, og modeller som Nikon D800 viser at mellomformat ikke er er nødvendig for høy oppløsning. Offeret tror jeg da blir Pentax 645D ... Så da er det kanskje ikke så rart at jeg tror at en Pentax FF vil være basert på 36Mpx sensoren til Sony.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...