Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nikon lanserer en utfordrer til K-5IIs: D7100 med 24 Mp, ellers omtrent samme spesifikasjoner som K-5IIs.

 

Ellers så har et japansk blad fått litt oppmerksomhet grunnet spekulasjoner og spådommer om blant annet kommende Pentax-kameraer. I korte trekk spår de at Pentax lanserer K-3 og K-3s i april og 645DII i juni.

 

Redigert: K3V->K-3

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se om K-3/K-3s blir nettopp de 24 Mp APS-C kameraene, eller om de blir småbildeformat.

 

Tror ikke det er mye spenning i dette. Pentax har sagt i intervju at K-5 II var en midlertidig modell og at en ny kommer. Det forstår jeg det slik at de mener aps-c. Dessuten er de fortsatt såpass vage rundt dette med FF at jeg tviler sterkt på at et slikt kamera kommer i 2013. Tidligst 2014.

 

Synes det er mer spennende om den nye 645D II blir fullformat og hvilken pris den får.

Lenke til kommentar

Mine spådommer:

 

K-3/K-3s:

90% sannsynlighet for APS-c

10% sannsynlighet for 36x24 mm

0% sannsynlighet for andre størrelser

 

645DII:

0,1% sannsynlighet for krympet sensor (f.eks 36x24 mm)

60% sannsynlighet for samme sensorformat som før (44x33 mm)

39,8% sannsynlighet for en liten økning i sensorstørrelse (f.eks 48x36 mm)

0,1% sannsynlighet for stor økning i sensorstørrelse (f.eks 60x45 mm)

 

For begge kameraene tror jeg det 99% sikkert blir flere megapiksler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Han meinar vel fullt mellomformat, altså tilnærma 6 x 4,5 cm, men det er jo litt misvisande å bruka FF om det. :)

 

Viser bare hvor misvisende FF er :-) Sånn sett er jo Q også fullformat helt til det kommer en modell med bittelitt mindre sensor :-)

 

Ja, jeg mente selvfølgelig 6x4,5cm sensor i 645DII, altså fullformat.

Lenke til kommentar

Eg reagerte også tidlegare på bruken av termen full frame, men så kom eg over Olympus Pen-serien frå 60-talet, som brukar 135-film, men berre halve "ramma" i forhold til "normale" 35 mm-kamera. Dette vart kalla half frame, og dermed skjønte eg fornuften i å kalla vanlege 35 mm-kamera for full frame.

 

No tenkjer eg at det er litt sånn som Beauforts vindskala, der sterk storm er sterkare enn full storm. I fotografiets verden kan glaset godt vera meir enn fullt utan at det renn over. :)

Lenke til kommentar
I fotografiets verden kan glaset godt vera meir enn fullt utan at det renn over. :)

Godt sagt! :)

 

Å benytte ulike formater på en og samme filmstørrelse er egentlig ikke noe nytt. På mellomformat 120/220-film (6 cm bredde) fantes det et vell med ulike formater. Noen av kameraene hadde også multi aspeckt ratio (støtte for flere av formatene):

 

6x4,5 cm

6x6 cm

6x7 cm

6x8 cm

6x9 cm

6x12 cm

6x17 cm

6x24 cm

Lenke til kommentar

Eg reagerte også tidlegare på bruken av termen full frame, men så kom eg over Olympus Pen-serien frå 60-talet, som brukar 135-film, men berre halve "ramma" i forhold til "normale" 35 mm-kamera. Dette vart kalla half frame, og dermed skjønte eg fornuften i å kalla vanlege 35 mm-kamera for full frame.

Helt enig - "fullframe" er et utmerket ord, om enn ikke like godt som "småbildeformat".

 

Det stygge ordet er derimot "fullformat" - dette ordet er styggedom, og bør utryddes av sitt folk. Fører stadig til forvirring og sammenblanding - nei, det er _ikke_ større enn mellomformat. :roll:

Lenke til kommentar

Tror det blir å kjempe forgjeves. Fullformat er uttrykket som blir brukt om 24x36 mm digitalt. At uttrykket ikke er logisk i fht mellomformat spiller ingen rolle .

 

Problemet med 645D er jo beskjæringsfaktoren på 1,3x. Så her er det jo faktisk aktuelt å snakke om fullformat mellomformat :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...