Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en Pentax k-30 i stedet for Nikon D5100 eller Canon 650D. Problemet er at jeg ikke har mulighet til å klå på den før jeg eventuelt kjøper den. Jeg har kun klådd på en k-5 og en k-r. k-5 var deilig, k-r var ikke fullt så deilig. Hvordan er k-30 i forhold til disse? Jeg har lyst å tro at den heller mot k-5 i byggekvalitet og ergonomi, etter å ha lest en del tester.

 

For meg er bildekvaliteten mye viktigere enn video, og som jeg har skjønt ligger de 3 kameraene ganske likt når det gjelder dette. Pentax er vel gjerne et hode foran på ISO-ytelse? Hvordan er AF på Pentaxen i forhold til Canikon?

 

Noen innvendinger mot at jeg velger Pentax foran Canikon i dette tilfelle?

Endret av Snorre87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har K-30 og synes byggekvaliteten er veldig bra. De fleste Nikon og Canonkameraene har kanskje litt rundere og mer "tradisjonelle" former sammenliknet med Pentax, men jeg synes Pentax er bedre og mer ergonomisk holde inn enn f.eks. Canon 500D. To kontrollhjul er vel også noe som konkurrentene i samme prisklasse mangler. Værtetting er et annet pluss som konkurrentene ikke har (men husk at du må ha en værtett linse også). Bildesensoren er vel samme som Nikon D7000 (og D5100?) hvis jeg ikke husker feil og er minst like bra på høy ISO. Har tatt litt bilder på konserter i dårlig lys og er fornøyd med ISO og AF i de omgivelsene.

 

Her kan du se litt bilder tatt med K-30. Objektivene jeg har brukt er Tamron 28-75mm f2.8 på konsertbildene og Pentax 18-135mm på de fleste andre. De få bildene som er tatt med fisheye er tatt med Samyang 8mm.

http://sibirphoto.blogspot.no/

https://plus.google.com/u/1/photos/109198934756940010362/albums

 

Anbefaler å kjøpe i kit med 18-135mm linsen hvis du har råd så får du en bra walk-around linse med mye brennvidde og værtetting.

Lenke til kommentar

Har K-30 og synes byggekvaliteten er veldig bra. De fleste Nikon og Canonkameraene har kanskje litt rundere og mer "tradisjonelle" former sammenliknet med Pentax, men jeg synes Pentax er bedre og mer ergonomisk holde inn enn f.eks. Canon 500D. To kontrollhjul er vel også noe som konkurrentene i samme prisklasse mangler. Værtetting er et annet pluss som konkurrentene ikke har (men husk at du må ha en værtett linse også). Bildesensoren er vel samme som Nikon D7000 (og D5100?) hvis jeg ikke husker feil og er minst like bra på høy ISO. Har tatt litt bilder på konserter i dårlig lys og er fornøyd med ISO og AF i de omgivelsene.

 

Her kan du se litt bilder tatt med K-30. Objektivene jeg har brukt er Tamron 28-75mm f2.8 på konsertbildene og Pentax 18-135mm på de fleste andre. De få bildene som er tatt med fisheye er tatt med Samyang 8mm.

http://sibirphoto.blogspot.no/

https://plus.google....40010362/albums

 

Anbefaler å kjøpe i kit med 18-135mm linsen hvis du har råd så får du en bra walk-around linse med mye brennvidde og værtetting.

 

Takk for svar!

 

Jeg blir nok å velge Pentaxen, nå er det bare å bestemme meg om jeg skal velge 18-55 eller legge i litt ekstra for 18-135 :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brennviddene 35, 50 og 85 er omtrentlige. Senstorstørrelsen på fullformat er også bare omtrentlig 36x24mm. Pentax har derfor de fastobjektivene du spør etter: 21mm, 31mm og 55m.

 

 

Det nye objektivet tilsvarer omtrent Canon/Nikon 800mm f/5,6. Hvis du ønsker deg noe tilsvarende Canon EF 400mm f/5,6 på fullformat så er nok Pentax 60-250mm f/4 på 250mm eller Pentax 300mm f/4 det mest nærliggende. Jeg kan ikke se at de skulle være noe problem at Pentax ikke har nøyaktig samme brennvidder, når de uansett ikke har lik sensorstørrelse.

Hvor mange lesere av dette forum kommer til å kjøpe Pentax 560mm f5,6 ?. Eller hvor mange regner du med kommer til å bli solgt i Norge ?.

Jeg har Pentax 300mm f4 men det er ikke nok , 400mm f5,6 hadde vært bedre .

Lav vekt /størrelse/pris er en flott kombinasjon .

Jeg har brukt Canon 7d med med 400mm f5,6 , ønsket var att Pentax hadde det samme .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, 560mm ble jo svinedyr så jeg tror ikke det vil bli solgt særlig mange i Norge. Jeg kunne også tenkt meg en 400 f/5,6 men så har jeg jo en 70-200 f/2,8 fra før så egentlig trenger jeg bare en 2x konverter. Det blir neppe like bra optisk, men så koster det også bare en liten brøkdel av f.eks 560mm f/5,6

 

For å hoppe galant over til noe annet:

Pentax K5- II: Showing the competition how it’s done

Pentax K-5 IIs maintains the excellence of its sister model the K-5 II

 

Sensoren ser ut til å være temmelig lik i K-5, K-5II og K-5IIs.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Japanphoto har supersøndag med 10% rabatt på to Pentax-produkter: K-5II med 18-55mm og 645D med 55mm. For øyeblikket må man legge varene i handlekurven for å se rabatten, men dette skal bli synlig på resten av nettsiden fra kl 06.00 i følge facebook-siden deres.

 

Fullstendig liste over alt annet som også er på søndagstilbud:

 

Canon EF 200mm 2.0 L IS USM

Canon EF 24-105mm 4.0 L IS USM

Canon EF 24-70mm 2.8 L USM II

Canon EF 400mm 2.8 L IS USM II

Canon EF 50mm 1.2 L USM

Canon EF 70-300mm L IS USM

Canon EOS 1D x

Canon EOS 1D Mark IV

Canon EOS 5D Mark II

Canon EOS 5D Mark III

Canon Powershot G1X

Elinchrom BX-Ri 500/500 To Go

Elinchrom Ranger RX ink A hode

Fujifilm FinePix X100 Sort LE

Fujifilm X-Pro1 hus

Gitzo Safari GK2520FT KIT

Gossen Digisix Lysmåler

Hensel Basic Expert Pro Plus

Induro Carbon 8X Stativ CT014

Lastolite Bakgrunn Hilite 8867

Lastolite Triflector 2933SP

Leica D-Lux 5

Leica V-Lux 3

Lowepro PRO Roller X300

Lowepro Pro Trekker 600 AW

Lowepro Scope P. Travel 350 AW

Nikkor AF-S 14-24mm 2.8 G ED

Nikkor AF-S 200-400mm 4.0 VRII

Nikkor AF-S 300mm 4.0 D IF ED

Nikkor AF-S 400mm 2.8 G VR ED

Nikkor AF-S 500mm 4.0 G ED VR

Nikon D4

Nikon D600

Nikon D800

Olympus E-M5 m 12-50

Pentax K-5 II m 18-55WR

Sigma 300-800mm 5.6 HSM

Sigma 800mm F5.6 DG HSM

Sony Alpha 300mm 2.8 G

Sony Alpha 35mm 1.4 G

Sony Alpha A77 m 16-50

Zeiss 15mm F2.8

Sony Alpha A99 hus

Sony NEX 7 m/18-55

Panasonic LUMIX G5 x 14-42

Kamu. Infrarød selvutløsere

Kamuflasjetelt kuppel stor

Glidecam Smooth Shooter

Glidecam HD-4000

Marshal V-LCD50-HDI 5"

Sony LCD skjerm Port. CLM-V55

Eizo ColorEdge CX240

B+W ND502 F-Pro Grad 25% 77mm

B+W ND501 F-Pro Grad 50% 77mm

B+W ND501 F-Pro Grad 50% 72mm

B+W ND502 F-Pro Grad 25% 72mm

GENUS ND filter Fader Circ. 77

SanDisk CF Extreme 64GB 60MB/s

SanDisk SDXC Ext Pro 64GB 95MB

SanDisk SDXC Extreme 128GB 45M

Sea&Sea Hus for D800

Sea&Sea Hus for EOS 5D Mk III

Nauticam Hus NA-RX100

Nauticam NA-NEX7 hus

Adobe Photoshop CS6 Standard Eng

X-Rite Colormunki Photo

X-Rite i1Display PRO

Epson V750 Perfection Scanner

Epson V700 Perfection Scanner

Sony NEX-VG900

Mamiya MD22 645DF

Pentax DSLR 645D m 55mm

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor scorer Pentax så dårlig på skarphet Perceptual Megapixels P-Mpix?

 

Høyeste scores med Pentax APS-C:

Pentax K10 + Pentax 50mm f/2,8 macro = 9 P-Mpix

Pentax K10 + Pentax 35mm f/2,8 macro = 9 P-Mpix

Pentax K5 + Pentax 35mm f/2,8 macro = 9 P-Mpix

 

Høyeste scores med APS-C uansett kameramerke:

Canon 7D + Tokina 35mm f/2,8 macro = 11 P-Mpix

Nikon D7000 + Nikon 40mm f/2,8 micro = 10 P-Mpix

Nikon D7000 + Tamron 60mm f/2,0 macro = 10 P-Mpix

 

Høyeste scores med uansett sensorformat og kameramerke:

Canon 1Ds mark III + Canon 300mm f/2,8 = 21 P-Mpix

Canon 5D mark II + Canon 300mm f/2,8 = 21 P-Mpix

Nikon D3X + Nikon 85mm f/1,4 = 19 P-Mpix

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En svakhet med slike overforenklinger som dxo gjør er jo nettopp å vite hvordan de kommer fram til slike tall. Det ble ikke klart for meg hvor i bildeflaten de måler, hvordan de vektlegger oppløsningsevne og kontrast osv

 

Men de nevner jo at oppløsning på bildesensoren spiller en stor rolle her. Canon 7D sammen med Tokina 35/2,8 (som er det samme som Pentax sin 35/2,8) får sannsynligvis et bedre tall nettopp fordi Canon 7D har flere piksler.

 

Og Pentax K10D kan muligens få et godt resultat fordi det er forskjeller i AA-filteret på K10D og K-5. Det siste blir mer spekulasjoner.

 

Jeg vil også nevne at forskjell mellom 11 og 9 megapiksler er veldig liten og knapt synlig. Dxo tar jo også et "en-dimensjonalt" måletall for oppløsning og representerer det med et "to-dimensjonalt" måletall. Det blir kanskje lettere å se forskjeller hvis vi ruller tilbake og tar kvadratroten av 11 og 9 som blir 3,3 og 3. Prosentvis er forskjellen omtrent på prikk det samme som mellom sensorenes 16 og 18 megapiksler.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Lurt og lurt, jeg synes det er greit at de bruker kvadrerte tall så lenge det uttrykkes på den måten det gjør. Både "P-Mpix" og velkjente Mpix er jo kvadrerte linære måltall. Oppløsning ikke alltid handle om lineær oppløsning, selv om det er slik MFT-kurver og en del annen optikk-litteratur bruker ordet oppløsning. Oppløsning kan handle om både linær oppløsning, arealoppløsning, rommelig oppløsning, tidsoppløsning, spekteroppløsning og sikkert flere.

 

Jeg er ellers enig i at kontrast og vekting over bildeflaten er mangelfult, eller rettere sagt, gravd dypere ned i materien som ligger til grunn for måltallet P-Mpix.

Lenke til kommentar

Svenske Elektronikverden (som nå er en del av svenske lyd&bilde, desverre) har i mange år testet digitale kameraer og representert oppløsningsevne som Oppløsning=Log(et eller annet). Da har de klart å få fram på en god måte forskjellene mellom kameraene og hvor lite antall megapiksler betyr for det endelig resultatet og inntrykket av det.

 

 

Så med en slik tilnærming ville Pentax fått 0,95 , Canon 7d ville fått 1,04 og Canon 1Ds ville fått 1,3

 

Men tall kan en egentlig gjøre hva en vil med. Dxo sin måte å gjøre det på vil fremheve kameraer med stort antall megapiksler. Objektiver på Nikon D800 vil gjøre det ekstremt godt i forhold til andre, sannsynligvis langt bedre enn det forskjellen er i praksis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...