Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med speilløst FF?

 

Hadde vært artig om dere med erfaring kunne dratt i gang en diskusjon om det hadde vært noe å sattse på?

Speilløst FF er dnok der vi ender opp; men de klokekoder må finne en løsning som gir god AF på gamle AF objektiver; det er kun Sony som har en løsning som delvis fungerer. Dvs. SLT teknologien virker som beskrevet; men det er mange av oss som ikke liker løsningen.

Lenke til kommentar
Hvorfor den spåpdommen? FF har kommet godt i pris, og modeller som Nikon D800 viser at mellomformat ikke er er nødvendig for høy oppløsning. Offeret tror jeg da blir Pentax 645D ... Så da er det kanskje ikke så rart at jeg tror at en Pentax FF vil være basert på 36Mpx sensoren til Sony.

Det ligger i kortene at 645D vil få en oppgradering etter hvert. 40 Mp begynner å bli litt lite på MF, og Kodak-sensoren henger ikke helt med i svingene på andre egenskaper enn oppløsning, sammenlignet med FF. Det er forsåvidt et gjennomgående problem for hele MF-bransjen. Jeg vil tippe på noe a la Sony/Toshiba sin 24 Mp sensor eller Sony sin 36 Mp i det første FF-kameraet. 645D v2 vil nok få 80 eller deromkring.

 

Speilløst FF er dnok der vi ender opp; men de klokekoder må finne en løsning som gir god AF på gamle AF objektiver; det er kun Sony som har en løsning som delvis fungerer. Dvs. SLT teknologien virker som beskrevet; men det er mange av oss som ikke liker løsningen.

Det er egentlig to aspekter ved de to fokusløsningene. Det ene er presisjon og det andre er hastighet. Presisjonen har lenge vært høyere for kontrastbasert fokus enn for fasebasert. Hastigheten har derimot hengt etter på kontrastbasert. Derfor har det vært nyttig med begge deler i lang tid. Men kontrastbasert har blitt mye raskere de sisste 5 årene. Fasebasert har bare blitt litt raskere. Prognosene tilsier at kontrastbasert vil ta igjen fasebasert på hastighet om ikke så alt for mange år. I mellomtiden har det dukket opp løsninger med fasebasert fokus på bildesensoren. (EOS-M, Nikon 1 V1 ..) Jeg tipper at fasebasert fokus via speil vil være overflødig innen 5 år og at fasebasert på sensoren fases ut innen 10 år. Fasebasert har også noen andre store ulemper: kostnader, særlig ved mange fokuspunkter og kryss-sensitivitet. Fasebasert er også ganske så begrenset i antall fokuspunkter. Kontrastbasert kan benytte om så alle pikslene på sensoren. Sammen med litt smart live bildeanalyse så vil man kunne treffe akkurat øyet eller nøtta til ekkornet som sitter inne i krattet, med f/1,4, lynraskt og presist med kontrastbasert fokus. Men vi er altså ikke helt der ennå.

 

Når det gjelder SLT og speilløst så er jeg mer skeptisk til utviklingstakten på elektroniske søkere. (Jeg nekter å tvinges til å holde kameraet på strake armer hele tida). Søkeren i Olympus sin OMD EM5 er bedre enn tidligere elektroniske søkere jeg har prøvd, men fortsatt milevis unna de optiske på ting som jeg synes er viktig. At de har fiffige funksjoner ellers er ikke nok til at jeg lar meg overbevise. Ennå. Men kanskje 10 år frem i tid?

Lenke til kommentar

Jeg hører det er en del av dere som er veldig opptatt av optisk søker, og synes alle EVF-ene suger. Men jeg mistenker at dere faktisk er i mindretall. Jeg har aldri sett hva som er så fantastisk med optisk søker. Allerede EVF-en som jeg hadde i min FujiFil S-304 i 2003 ga meg flere fordeler enn den beste optiske søkeren som finnes på FF speilrefleks.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett hva som er så fantastisk med optisk søker.

 

Fint for deg, men dette er jo avhengig av bruken og en individuell sak. For meg er det viktig med en søker som har null forsinkelse. Det gjør det mye lettere å følge motiver i bevegelse.

 

Men jeg har ingen prinsipper. Jeg kjøpte meg en K-01 i vinter og trives helt fint med LCD skjerm som søker. Men til sitt bruk er optisk søker bedre.

Lenke til kommentar

Jeg hører det er en del av dere som er veldig opptatt av optisk søker, og synes alle EVF-ene suger. Men jeg mistenker at dere faktisk er i mindretall. Jeg har aldri sett hva som er så fantastisk med optisk søker. Allerede EVF-en som jeg hadde i min FujiFil S-304 i 2003 ga meg flere fordeler enn den beste optiske søkeren som finnes på FF speilrefleks.

 

Jeg gikk fra Panasonic GH-2 med evf til Pentax K-5, for min del så hadde jeg gjerne hatt evf på pentaxen også. Får mere informasjon uten å måtte se på skjermen eller lcd'en.

Men det beste med evf er at man ser hvordan eksponeringen blir live, så man sparer tida med å sjekke histogram i ettertid og eventuellt ta nytt bilde.

Lenke til kommentar

6000 for A50 1:1.2 er jo i overkant men mulig prisen kan gå så høyt. Det er jo ett populært objektiv. A85 til 11000 er jo vell over prisnivå. rundt halvparten er nok mer realistisk. mener snittprisen på pentaxforums ligger på rundt 1000$. Pentax A*200 1:4 til 18000 er jo også godt over dobbel pris. Nei virker ikke som billigsalg detta. Men mage godbiter ja.

Lenke til kommentar

Noen godbiter på Finn.no Pentax A 85mm 1,4 - Pentax A 200mm 2,8 - Pentax k 85mm 2,2 soft -

Pentax k 50 1,2 Totalt 9 objektiver 3 hus og litt annet småtteri.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=39770292

 

Selv har jeg ikke råd

 

Hva ville du gitt for hele Pentax pakken? Burde vel fått litt avslag hvis en kjøper alt sammlet?

 

Hvis prisen er rett så skal det opp til vurdering. Driver å renoverer en V8 også, så er litt trangt for tia.

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med han nå og bud er oppi 10.000 Syns vell alt under 20.000 må sees som grei pris om alt er i god stand. Pentaxforum har snittpris på ca 15000 for de 4 nevnte objektivene. Så alt under 15000 for hele pakka må sees som en god pris.

 

Pentax er solgt nå. Fikk besøk, så rakk ikke å ring han engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...