Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe av grunnen til at AMD ikke gjør det på sine prosessorer mener jeg å ha lest at er fordi Core 2 arkiktekturen har en mye dypere pipline som gjør at de kan benytte hyperthreading isteden for at pipelines "idler" (way over my head her :p), mens AMDs prosessorarkitektur benytter grunnere, bredere pipelines der HT teknologien ikke ville egnet seg.

 

Ingen Core 2-prosessorer har hatt Hyperthreading så vidt meg bekjent, men du mente kanskje i7? Netburst-arkitekturen hadde lange pipelines, men for Core 2 er det ikke tilfelle, den har vel kun 14 trinn (mot opptil 31 på Netburst). Athlon X2 har 12 tror jeg.

Lenke til kommentar
Noe av grunnen til at AMD ikke gjør det på sine prosessorer mener jeg å ha lest at er fordi Core 2 arkiktekturen har en mye dypere pipline som gjør at de kan benytte hyperthreading isteden for at pipelines "idler" (way over my head her :p), mens AMDs prosessorarkitektur benytter grunnere, bredere pipelines der HT teknologien ikke ville egnet seg.

 

Ingen Core 2-prosessorer har hatt Hyperthreading så vidt meg bekjent, men du mente kanskje i7? Netburst-arkitekturen hadde lange pipelines, men for Core 2 er det ikke tilfelle, den har vel kun 14 trinn (mot opptil 31 på Netburst). Athlon X2 har 12 tror jeg.

 

ok.

 

mente nehalem = core 2 kjerne + minnekontroller/annerledes cachestruktur (mer eller mindre)

Lenke til kommentar
dp: Det hadde vært fint om du også kunne oppgitt resultatene som FPS/kr kB/s per krone osv, der prisen inkluderer CPU, hovedkort og ram.

 

Om du føler for å dokumentere det ennå bedre vil jeg gjerne se resultatene per watt også.

 

:)

hvem bryr seg om fps/kr? det er meg helt likegyldig (nesten). vil man ha det beste må man betale ekstra, sånn har det alltid vært.

 

jeg går utifra at du kjører toyota yaris med 1.0L bensin som i tillegg har automatgir? "gutter, dette ga klart mest for penga, angrer ikke ett sekund"

 

la folk kjøre "aston martin" i pcverden også, men ikke klag over prislappen!!

Selvsagt bryr folk seg om prislappen også på high end-produkter. Dersom det bare er en liten ytelseforskjell på et kort til 2000 og et til 4000 kr så velger de fleste kortet til 2000 kr.

Lenke til kommentar
Selvsagt bryr folk seg om prislappen også på high end-produkter. Dersom det bare er en liten ytelseforskjell på et kort til 2000 og et til 4000 kr så velger de fleste kortet til 2000 kr.

 

Her er jeg forsåvidt enig med deg. Men i tunge oppgaver som tar fullt utnytte av mange kjerner så er ikke Core i7 litt foran. Der er de langt foran (ser ihvertfall sånn ut nå. Vi vil få mer info å se hvor stor forskjellen egentlig er etter AMD har NDA). Folk som trenger dette bør jo kjøpe seg Core i7. Snakker vi å spille her, så er nok forskjellen mindre å da skal jeg si meg enig i at det som regel lønner seg å kjøpe billigere hovedkort/RAM/CPU, og heller legge pengene i ett bedre skjermkort.

Lenke til kommentar
har noen av dere kjent på Thermalright Copper kjøleren..? drøyere sak har jeg ikke vært borti, og jeg har hatt noen kjølere...

 

NESTEN så jeg vurderer å kjøpe til bencheriggen :D

 

https://www.datorbutiken.com/butik/default....roduct=CMGEMIN2

 

Når det diskuteres syke kjølere hører denne med. :p Hører med til histrien at denne ikke er noen testvinner ift kjøling, for de som måtte lure...

Lenke til kommentar
har noen av dere kjent på Thermalright Copper kjøleren..? drøyere sak har jeg ikke vært borti, og jeg har hatt noen kjølere...

 

NESTEN så jeg vurderer å kjøpe til bencheriggen :D

 

Du er ikke alene. Jeg har vurdert den selv også. Er jo sinnsykt fet, og skal jo være den beste luftkjøleren man kan få kjøpt. At det kun blir lagd 1000 stk før de forsvinner igjen gjør de jo enda kulere egentlig. Får se hvor mye Jula tar knekken på økonomien min før jeg bestemmer meg :)

Lenke til kommentar
har noen av dere kjent på Thermalright Copper kjøleren..? drøyere sak har jeg ikke vært borti, og jeg har hatt noen kjølere...

 

NESTEN så jeg vurderer å kjøpe til bencheriggen :D

 

Du er ikke alene. Jeg har vurdert den selv også. Er jo sinnsykt fet, og skal jo være den beste luftkjøleren man kan få kjøpt. At det kun blir lagd 1000 stk før de forsvinner igjen gjør de jo enda kulere egentlig. Får se hvor mye Jula tar knekken på økonomien min før jeg bestemmer meg :)

 

dyr da.. får jo litt bedre pris, men fremdeles nesten en høvding!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
har noen av dere kjent på Thermalright Copper kjøleren..? drøyere sak har jeg ikke vært borti, og jeg har hatt noen kjølere...

 

NESTEN så jeg vurderer å kjøpe til bencheriggen :D

 

Du er ikke alene. Jeg har vurdert den selv også. Er jo sinnsykt fet, og skal jo være den beste luftkjøleren man kan få kjøpt. At det kun blir lagd 1000 stk før de forsvinner igjen gjør de jo enda kulere egentlig. Får se hvor mye Jula tar knekken på økonomien min før jeg bestemmer meg :)

 

dyr da.. får jo litt bedre pris, men fremdeles nesten en høvding!

 

Du kjører ikke Fiesta 1.0, men Aston Martin.

Dette er småpenger og noe dårligere kan du ikke servere übersystemet ditt.

:)

Lenke til kommentar
har noen av dere kjent på Thermalright Copper kjøleren..? drøyere sak har jeg ikke vært borti, og jeg har hatt noen kjølere...

 

NESTEN så jeg vurderer å kjøpe til bencheriggen :D

 

Du er ikke alene. Jeg har vurdert den selv også. Er jo sinnsykt fet, og skal jo være den beste luftkjøleren man kan få kjøpt. At det kun blir lagd 1000 stk før de forsvinner igjen gjør de jo enda kulere egentlig. Får se hvor mye Jula tar knekken på økonomien min før jeg bestemmer meg :)

 

dyr da.. får jo litt bedre pris, men fremdeles nesten en høvding!

 

Du kjører ikke Fiesta 1.0, men Aston Martin.

Dette er småpenger og noe dårligere kan du ikke servere übersystemet ditt.

:)

Touchè

Lenke til kommentar

Hovedkort tåler vel ganske mye? Jeg har mang en gang brukt en del muskelkraft for å presse inn RAM-brikker, strømkontakter osv. Har aldri knekt noe HK :)

 

Hovedproblemet har vel ofte heller vært dårlige kjølefester og/eller at CPU kan bli knust vhis man er uforsiktig under montering eller transport?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
har noen av dere kjent på Thermalright Copper kjøleren..? drøyere sak har jeg ikke vært borti, og jeg har hatt noen kjølere...

 

NESTEN så jeg vurderer å kjøpe til bencheriggen :D

 

Du er ikke alene. Jeg har vurdert den selv også. Er jo sinnsykt fet, og skal jo være den beste luftkjøleren man kan få kjøpt. At det kun blir lagd 1000 stk før de forsvinner igjen gjør de jo enda kulere egentlig. Får se hvor mye Jula tar knekken på økonomien min før jeg bestemmer meg :)

 

dyr da.. får jo litt bedre pris, men fremdeles nesten en høvding!

 

Du kjører ikke Fiesta 1.0, men Aston Martin.

Dette er småpenger og noe dårligere kan du ikke servere übersystemet ditt.

:)

 

hmmm, du har rett.. MEN, når man har vannkjøling + true fra før så blir det litt som å kjøpe en Aston Marting DB9 i tillegg til en Aston Martin Vantage.. :D

 

edit: et annet problem er at de ikke er 100% rette under.. det irriterer meg grenseløst.

Endret av **dp**
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Du kjører ikke Fiesta 1.0, men Aston Martin.

Dette er småpenger og noe dårligere kan du ikke servere übersystemet ditt.

:)

 

hmmm, du har rett.. MEN, når man har vannkjøling + true fra før så blir det litt som å kjøpe en Aston Marting DB9 i tillegg til en Aston Martin Vantage.. :D

 

edit: et annet problem er at de ikke er 100% rette under.. det irriterer meg grenseløst.

 

Ja, jo, men noen av oss er jo litt "crazy", så en slik kjøler blir jo akkurat det.

En til i samlingen.

(Lurer på hvor mage kjølere jeg har hatt/har liggende etterhvert. Sikkert nok til en ci7-rigg). :blush:

Lenke til kommentar
Hovedkort tåler vel ganske mye? Jeg har mang en gang brukt en del muskelkraft for å presse inn RAM-brikker, strømkontakter osv. Har aldri knekt noe HK :)

 

Hovedproblemet har vel ofte heller vært dårlige kjølefester og/eller at CPU kan bli knust vhis man er uforsiktig under montering eller transport?

 

Husker jeg og et par andre prøvde å knekke et HK på experience for et drøyt år siden. Det var neimen ikke lett! Hoppet og sparket, kastet i gulvet... greide det vel etter å ha lent det mot en vegg og kung-fu-sparket det et dusin ganger elns.

 

...men du kan ødelegge ting uten å knekke selve kortet - kan ødelegge baner om ting blir bøyd for mye.

Lenke til kommentar
Hovedkort tåler vel ganske mye? Jeg har mang en gang brukt en del muskelkraft for å presse inn RAM-brikker, strømkontakter osv. Har aldri knekt noe HK :)

 

Hovedproblemet har vel ofte heller vært dårlige kjølefester og/eller at CPU kan bli knust vhis man er uforsiktig under montering eller transport?

 

Husker jeg og et par andre prøvde å knekke et HK på experience for et drøyt år siden. Det var neimen ikke lett! Hoppet og sparket, kastet i gulvet... greide det vel etter å ha lent det mot en vegg og kung-fu-sparket det et dusin ganger elns.

 

...men du kan ødelegge ting uten å knekke selve kortet - kan ødelegge baner om ting blir bøyd for mye.

 

grensen på KNEKKE og IKKE FUNGERE er ganske stor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...