Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920


Anbefalte innlegg

Hovedkort tåler vel ganske mye? Jeg har mang en gang brukt en del muskelkraft for å presse inn RAM-brikker, strømkontakter osv. Har aldri knekt noe HK :)

 

Hovedproblemet har vel ofte heller vært dårlige kjølefester og/eller at CPU kan bli knust vhis man er uforsiktig under montering eller transport?

 

Husker jeg og et par andre prøvde å knekke et HK på experience for et drøyt år siden. Det var neimen ikke lett! Hoppet og sparket, kastet i gulvet... greide det vel etter å ha lent det mot en vegg og kung-fu-sparket det et dusin ganger elns.

 

...men du kan ødelegge ting uten å knekke selve kortet - kan ødelegge baner om ting blir bøyd for mye.

 

grensen på KNEKKE og IKKE FUNGERE er ganske stor...

 

Det er helt korrekt, men han jeg svarte sa da faktisk KNEKKE :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
800g er helt innenfor smertegrensen. Men jeg forstår ikke hvorfor folk tror at man må knekke et hovedkort for at det skal være ille nok? Poenget er jo at for mye fjæring pga vekt kan føre til skjevheter og stressbelastninger i flere ledd.

 

800g kan funke fint det, det som egentlig betyr noe er hvor vekta er plassert. Jo lenger unna sokkelen vekta ligger, jo større belastning på HK. Mine Zalamnkjølere veier endel men vekta er i større grad enn på mange andre, store kjølere plassert nær sokkelen, så å bruke disse har ALDRI vært noe problem.

Lenke til kommentar

Fikk endelig alle delene mine i går så kunne starte byggingen av mitt helt nye system!

Det består hovedsaklig av:

 

- Lian Li PC-P80

- Corsair HX-1000

- Asus Rampage II Extreme

- Intel Core i7 920

- Gainward GeForce 9800GTX+ (midlertidig, skal byttes med GTX285 eller GTX295)

- Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe (lydkort + analog add-on kort)

- Intel Pro/1000 PT Desktop NIC

- Corsair Dominator 1600MHz @ CL8 6GiB (3x 2GiB) RAM

- Thermalright "TRUE" (Ultra-120 Extreme) Black med LGA1366 fester + 2x Noctua NH-P12 vifter

- Logitech G9 + Logitech Illuminated + SteelSeries SX

- Creative Gigaworks S750 7.1

- HP LP2475W LCD + Sony GDM-F520 19" CRT

- 3x VelociRaptor 150GB + 2x Western Digital Black 500GB

- Samsung SATA DVD-brenner

- Lian Li Viftekontroller

- Lian Li Kortleser

- Aksa lydisolerende kabinett innlegg

 

Det var vell mer eller mindre det hele! :)

Satt sammen dette vidunderet i går og har vell strengt tatt aldri tatt meg så god tid, eller vært så nøye når jeg har bygget en maskin noen gang.. Denne gangen skulle absolutt ingenting gå galt, samtidig som alt skulle se fint, pent og ryddig ut!

Og jeg ble storfornøyd med resultatet!

 

Men så skal maskinen startes opp for første gang, og skeptisk som alltid kobler jeg til begge skjermene mine, alle mine Monster THX RCA kabler til lydkortet, strømkabelen til strømforsyningen, mus, tastatur og webcam for så og skulle starte opp for første gang! Det pleier jo alltid å skje et eller annet merkelig ved første oppstart, har satt sammen en god del maskiner og det er faktisk nokså sjeldent maskinen fungerer 100% med en eneste gang.

 

Og dette var tydeligvis intet unntak, selv om jeg og stefaren min hadde brukt veldig god tid denne gangen!

Maskinen startet jo faktisk, og det i seg selv er jo slettes ikke dårlig! Den starter opp og denne testen på bunn av skjermen som sier "Press DEL to run setup, Press TAB to display BIOS POST message" dukker opp!

Jeg tenker, "nei jøsses, funker det med en gang!".. Men NEI! For maskinen bare står der? Den brukte 3-4minutter på å komme seg videre?! Etter 3-4min så popper plutselig denne "Republic of Gamers" logoen opp og maskinen fortsetter boot prosessen, nå skal den se etter enheter som er koblet til JMicron kontrolleren (som er ingen selvsagt) så tar den meg videre til neste skritt hvor den ber meg om å 1: Trykke F1 for å gå inn i BIOS og sette BIOS-innstillingene mine, 2: Trykke F2 for å laste standard BIOS-innstillinger? Men uansett hva jeg trykker på tastaturet så skjer det absolutt ingenting, jeg lot også maskinen stå i nesten 20min uten at den gikk videre så da var det bare av med maskinen!

 

Nå resetter jeg BIOS, clearer CMOS, napper ut strømkabelen og hele den prosessenes for så og prøve på nytt med nøyaktig samme resultat!

 

Da graver jeg frem mitt gamle PS/2 tastatur og kobler det til, men nøyaktig det samme skjer da også.. Da tar jeg å napper ut samtlige USB-kontakter (mus, tastatur og webcam) og til min store overraskelse så popper nå Republic of Gamers logoen med en eneste gang? Når alle USB-kontaktene er ute så tar ting 2-3sekunder og ikke 3-4minutter? Men når jeg forsøker å trykke delete under oppstart (eller ALT + F2 som pleier å være hurtigknappen for å starte Asus sin BIOS-oppdatering) så skjer det nada, når jeg kommer til punktet hvor maskinen min spør meg om "1: Trykke F1 for å gå inn i BIOS og sette BIOS-innstillingene mine, 2: Trykke F2 for å laste standard BIOS-innstillinger" så går den bare videre og skal forsøker å boote fra CD-ROM / Harddisk om jeg så trykker F1, F2 eller hva som helst annet.. Altså den går ikke inn i BIOS om jeg trykker F1, den laster ingen standard BIOS innstillinger om jeg trykker F2, uansett hva jeg trykker på så hopper den bare videre til standard boot fra harddisk eller CD-ROM!

 

Da forsøker jeg å putte min WinXP 32bit disk inn i CD-ROMen og starter på nytt, og det skjer det samme igjen bare at nå starter den fra CD-ROMen så WinXP installasjonen starter! Nå har jeg ikke fått satt opp ting i RAID osv.. Så XP-installasjonen må fjernes etterpå uansett, men tenke at om jeg fikk lagt inn WinXP så kunne jeg hvert fall forsøkt med en BIOS Update fra Windows? Men når jeg kommer til punktet hvor jeg må velge hvilken disk XP skal legges, så virker plutselig ikke PS/2 tastaturet lengre? Det lyser, så det er liv i det men om jeg så trykker enter eller hva som helst skjer det nada? Så jeg får ikke lagt inn WinXP!

 

 

Dette er et problem jeg vell strengt tatt aldri har opplevd før, har opplevd at maskinen ikke starter osv.. Men at den starter men jeg ikke klarer å få godt inn i BIOS, hvor PS/2 eller USB-tastatur tilsynelatende ikke fungerer og hvor BOOT tar 3-4min om en eneste USB-enhet er koblet til har jeg ALDRI opplevd før?!

 

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Vedder på at en BIOS oppdatering sikkert hadde fikset på det meste, men da er jeg jo avhengig av å få enten startet opp BIOS-oppdatering prosessen, eller kommet meg inn i BIOS, noe jeg altså ikke helt forstår hvordan jeg skal få til?

 

God tips taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar

Hjelp lite, forsøkte til og med å plugge ut ALT, da mener jeg lydkort, minnekortleser, alt mulig og bare kjøre PCI-skjermkort, men samme greia da også..

 

Så da bestemte jeg meg for å koble til alt igjen, kjøre kun ps/2 tastatur og plugge inn min Windows7 harddisk fra min bærbare, den startet da opp fra den og når den var i Windows plugget jeg inn mus og tastatur, tok en liten evighet for Windows7 å legge inn alle de nødvendige driverne, men til slutt fikk jeg lastet ned og oppdatert til BIOS 0805! Og etter det har det ikke vært noen problemer, enn så lenge hvert fall! :D

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt system, da. Skal du bruke G92-kortet til fysikkaksellerering når du får nytt skjermkort?

 

Det var planen, om jeg får plass til det :p

Er minimalt med plass igjen når lydkort = 2x slotter (1x for selve lydkortet, og 1x for add-on kortet), så er det 1x slott for NIC..

Attpåtil så kan ikke den øverste slotten bli brukt til lydkortet, ettersom northbridge kjøleren blokker for den (vurderer å bytte hele den northbridgen)

 

Må se om jeg støter på dette "cold boot" problemet som mange ser ut til å ha med dette kortet, da blir det RMA og BloodRage eller LanParty X58 istedet :p

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt system, da. Skal du bruke G92-kortet til fysikkaksellerering når du får nytt skjermkort?

 

Det var planen, om jeg får plass til det :p

Er minimalt med plass igjen når lydkort = 2x slotter (1x for selve lydkortet, og 1x for add-on kortet), så er det 1x slott for NIC..

Attpåtil så kan ikke den øverste slotten bli brukt til lydkortet, ettersom northbridge kjøleren blokker for den (vurderer å bytte hele den northbridgen)

 

Må se om jeg støter på dette "cold boot" problemet som mange ser ut til å ha med dette kortet, da blir det RMA og BloodRage eller LanParty X58 istedet :p

 

hvor kjøpte du Lian Li PC-P80?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...