Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når ble ypertransport sandard på amd prossesorer? :ph34r:

http://www.hardware.no/artikler/intel_core_i7_920/57245/6

 

QPI

Intel har kommet med en rekke godbiter med i7-prosessorene. Ikke bare skifter de sokkel fra det gode gamle 775 til 1366, de har også flyttet minnekontrolleren fra brikkesettet til prosessoren. Intel har også laget en ny "buss" kalt QPI.

Kort forklart brukes QPI til å koble prosessoren til I/O-huben, noe som på et system som dagens i7 og x58 ser mistenkelig ut som en FSB og bussløsning. Men fordelen kommer når man får flere prosessorsokler, hvor soklene da kan kommunisere uavhengig med hverandre, tilsvarende det ypertransport har gjort de senere årene for AMDs prosessorer.

 

og ja burde legge til på negativer at man må ha dyrt DDR3 minne og dyrt hovedkort?

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Som grafene over viser skalerer minnet godt når man går fra enkel til doble kanaler til minnet. Når man imidlertid kryper opp mot tre kanaler, ser vi ikke rare ytelsesøkningen.

 

Når vi går over til minneforsinkelsen er det ikke de store forskjellene, dobbelkanal gjør det bittelitt bedre enn trippelkanal – selv om testene ble kjørt om og om igjen opplevde vi samme resultater.

 

:yes:

 

Intels nye hjertebarn Core i7 gjør en forholdsvis god figur i de fleste tester. En enorm minnebåndbredde er en av årsakene, til tross for at vår i7-prosessor klarer ikke å utnytte de tre minnekanalene systemet tilbyr og forholdsvis beskjeden klokkefrekvens på minnemodulene.

 

:nei:

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

Begynner å bli litt frustrerende dette med at det ikke finnes noe informasjon på når verken Foxconn BloodRage, Asus P6T6 WS Revolution, ei heller DFI LanParty UT X58 kommer.. Finnes knapt noen skikkelig preview av disse kortene :(

 

Nesten så jeg hopper på Rampage II Extreme.. Men det kortet mangler SAS-porter og er egentlig et kort jeg ikke har lyst på :(

Lenke til kommentar
Begynner å bli litt frustrerende dette med at det ikke finnes noe informasjon på når verken Foxconn BloodRage, Asus P6T6 WS Revolution, ei heller DFI LanParty UT X58 kommer.. Finnes knapt noen skikkelig preview av disse kortene :(

 

Nesten så jeg hopper på Rampage II Extreme.. Men det kortet mangler SAS-porter og er egentlig et kort jeg ikke har lyst på :(

 

Leser du nok på xtermesystems da? Leser du nok der, så finner du nok ut av hvilket kort som passer deg best :) Lite review av Asus P6T6 WS Revolution ute, men jeg vet det er bra, så jeg skal ha det uansett :whistle:

Lenke til kommentar

Prøver å holde meg litt oppdatert, men er egentlig ikke så mye interessant om BloodRage bortsett fra generell informasjon som jeg egentlig visste fra før av :p

 

Klarer liksom ikke helt å finne noen grei sammenligning av BloodRage, LanParty UT X58 og P6T6 WS Rev som kan hjelpe meg med å forstå fordeler / ulemper med de forskjellige kortene og dermed er det litt vanskelig å trekke noen god konklusjon om hva som passer meg best ;)

 

Holdt en knapp på BloodRage på grunn av fine spesifikasjoner, SAS-kontroller og et rått utseende!

P6T6 WS Revolution ser også bra ut og er jo da arvtager til kjempekortet Asus Evolution, og det lover jo godt! Det å kjøre kun PCI-Express også er jo litt heftig og denne har også SAS-kontroller, men har ingen hybrid / digital PWN og litt sånt, så ser liksom ingen store fordeler sammenlignet med BloodRage? Hvert fall ikke noe som skal rettferdiggjøre den høyere prislappen

 

LanParty UT X58 har jeg egentlig ikke så stor trua på, DFI har vært veldig opp og ned siden nForce4-tiden.

Noen kort har vært knallgode, de leverer alltid god BIOS men tidvis har ikke kortene imponert stort heller, og når kortet da mangler SAS-kontroller, kjører JMicron og en kjøleløsning som ser litt jallah ut så er det ikke det jeg har mest trua på, men holder øyene og ørene oppe i tilfelle det skulle vise seg å være et knallkort!

 

Er det noen ETA på disse kortene? Både Komplett, Norek og Netshop operer med alt for optimistiske datoer som ikke er reelle på noen som helst måte :(

Ender nok med at jeg investerer i det av disse tre kortene som måtte komme først på markedet, orker ikke å sitte å vente så alt for lenge når jeg alt har all den andre maskinvaren liggende her :p

Lenke til kommentar
Noen kort har vært knallgode, de leverer alltid god BIOS men tidvis har ikke kortene imponert stort heller, og når kortet da mangler SAS-kontroller, kjører JMicron og en kjøleløsning som ser litt jallah ut så er det ikke det jeg har mest trua på, men holder øyene og ørene oppe i tilfelle det skulle vise seg å være et knallkort!

Ikke enig, den kjøleløsningen ser jo rett og slett konge ut, det som ødelgger er jo fargene på Pci-express sporene osv. :(

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye jeg stoler på Prime egentlig... Min Q9300 var Prime stabil over natta (9 timer) på 3460MHz, men da jeg begynnte å bruke pcen til noe fornuftig fikk jeg BSOD. Nå kjører den fint på 3430MHZ, og ingen BSOD enda.

 

BTW: Hva er vanlig overklokk på Q9300, noen som vet? Har jeg en god chip eller bare vanlig?

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...