Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Muuulig det har blitt nevnt, men muslimske kvinner som autoritetsfigurer? Ikke det at jeg personlig har noen fordommer eller lignende mot det, men er ikke det her litt veldig i strid med tradisjonell islamsk tankegang? (Ja det er et spørsmål)

Nei, det stemmer nok ikke helt. Islam oppmuntrer kvinners rett til arbeid og egen inntekt og formue. Kvinner jobbet i islamske samfunn lenge før de gjorde det i Europa. På 1200-tallet hadde de endog kvinnelige krigere. Og flere muslimske land har i moderne tid hatt kvinnelige ledere, for eksempel Pakistans Benazir Bhutto. (Wikipedia)

 

Derimot er nok mange muslimske samfunn relativt patriarkalske, og endel muslimske menn foretrekker å ha sin hustru gående hjemme, men det har altså ikke direkte støtte i islamsk lære. At muslimske jenter som er så troende at de bærer hijab søker seg til politiet og forsvaret, viser det.

 

Det var likedan i Norge for noen tiår siden, men det endret seg av helt prosaiske og verdslige grunner. Det er nok grunn til å anta at vi vil se den samme endringen også i innvandrermiljøene over tid.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hijab er et sivilt klesplagg, det kan vi vel alle være enig om. At man åpner for sivile klesplagg i kombinasjon med uniform, åpner og for mye annet rart. Politimann med rosa pannebånd? Politimann med brillene til Elton John? Leopardskinnbukser?

 

Jeg hadde hatt like mye respekt for en politikvinne med hijab som en politimann med leopardskinnbukse og rosa pannebånd. Ca 0.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Alle burde få lov til å ha hodeplagg i passet. Alle eller ingen. Religion spiller ingen rolle.

 

Rettere sagt: Du synes ikke det burde spille noen rolle. Det synes ikke jeg heller, men det betyr ikke at det faktisk ikke gjøre det i dagens samfunn. Det er mange lange skritt å ta før religionen ikke spiller noen rolle i verden, eller i Norge for den saks skyld.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hijab er et sivilt klesplagg, det kan vi vel alle være enig om. At man åpner for sivile klesplagg i kombinasjon med uniform, åpner og for mye annet rart. Politimann med rosa pannebånd? Politimann med brillene til Elton John?

Skjorter er sivile klesplagg også, og slips og sko og det meste en uniform består av. Det er strengt tatt ikke noe som særpreger en uniform bortsett fra at den er reglementert.

 

For noen tiår siden gikk politiet med stive skyggeluer. I dag går de med caps. I Sverige bruker de båtluer. De kan godt gå med hijab, så lenge det er regler for det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Alle burde få lov til å ha hodeplagg i passet. Alle eller ingen. Religion spiller ingen rolle.

 

Rettere sagt: Du synes ikke det burde spille noen rolle. Det synes ikke jeg heller, men det betyr ikke at det faktisk ikke gjøre det i dagens samfunn. Det er mange lange skritt å ta før religionen ikke spiller noen rolle i verden, eller i Norge for den saks skyld.

 

Geir :)

 

Religiøse bør ikke få spesialbehandling bare fordi de har fantasivenner. Dette er ikke bare noe jeg mener, det er et faktum. Som det nettopp ble spurt: bør pastafarians få gå med spagettimonster-hodeplagg?

 

Så du mener at kun religiøse skal få gjennomslag for slike krav?

 

Dette er ikke et skritt mot avislamifisering av samfunnet.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Hvis det er slik, da kunne jo f.eks Pastafarians få seg en offisiell caps, pannebånd eller noe lignende som man kan ha på passbilder.

 

Alle burde få lov til å ha hodeplagg i passet. Alle eller ingen. Religion spiller ingen rolle.

 

Helt enig, ALLE eller INGEN, på alle offentlige omeråder som passbilder, uniformer osv

 

Det betyr at skal Hijab være lov bør også pannebånd, elgehatt, viking hjelm, kondomer osv osv være tilatt å bære på hode. Om noen lever i en drømmeverden skal ikke det kunne gi særkrav i den virkelige verden.

 

Angående bildet som er hentet fra media ser det faktisk helt latterlig ut. Det er ikke det som ringer bjellen "politi! " hos meg vertfall. Det samme gjelder alle andre hodeplagg som elge-hatter, cola-boks hatt osv osv. I politiet burde det bæres en politisk og relgiøs nøytral profil og en lik uniform for alle som har egenskaper nøytral, autoritær og praktisk.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Hodeplagg i pass handler jo absolutt ikke om religion. Personlig tror jeg at jeg ville kjent igjen kvinner lettere uten hijab enn med og dette er nok til å ta passbilde uten hijab.

 

Hva topic angår syns jeg ikke hijab, og grunnen til at man bruker den, reflekterer noen som helst form for autoritet. Uniformert privat sikkerhet kan i bunn og grunn gjøre hva de vil, men stat og religion skal være adskilt! Så ja, syns naturligvis dette er litt leit, men det er ikke verdens undergang så lenge vi ikke blir mobbeofre for religion...

Lenke til kommentar
Angående bildet som er hentet fra media ser det faktisk helt latterlig ut. Det er ikke det som ringer bjellen "politi! " hos meg vertfall. Det samme gjelder alle andre hodeplagg som elge-hatter, cola-boks hatt osv osv.

 

Samme her. Det er synd at politiet sliter med rekruttering, men hva med å bedre vilkårene deres i stedet for å gjøre knefall for Islam? Det blir for dumt at de som skal sørge for lov og orden her i landet, er tilhengere av en ideologi som som står for den rake motsetningen av norsk lov.

Lenke til kommentar
Religiøse bør ikke få spesialbehandling bare fordi de har fantasivenner. Dette er ikke bare noe jeg mener, det er et faktum. Som det nettopp ble spurt: bør pastafarians få gå med spaghettimonster-hodeplagg?

Hvordan blir en holdning (at religiøse ikke bør få spesialbehandling) et faktum? Eller er du uenig i at dette er et holdningsspørsmål? Hvor finner du i så fall belegg for at dette er udiskutabelt? Og ikke minst: Hva gjør du hvis folk diskuterer det allikevel?

 

Mitt syn på saken har jeg beskrevet i utallige poster her i tråden. De er uforandret.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
[....] Det er synd at politiet sliter med rekruttering, men hva med å bedre vilkårene deres i stedet for å gjøre knefall for Islam? Det blir for dumt at de som skal sørge for lov og orden her i landet, er tilhengere av en ideologi som som står for den rake motsetningen av norsk lov.

 

Prøver du her å si at vi skal nekte å la folk bli politi basert på hvilken religion de tilhører?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er uenig i at det er et holdningsspørsmål. Det er ingenting som tilsier at religiøse skal få spesialbehandling. At noe er udiskutabelt må ikke forstås som at det ikke lar seg gjøre å diskutere det. Man kan diskutere om jorda er flat også, men det er jo bare idiotisk.

 

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har du svart på om pastafarians bør få gå med spesielle hodeplagg?

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...