Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er samisk drakt et religiøst plagg?

 

Nei det er det ikke, men prinsippet er det samme. Hvor skal grensa gå? Syntes du det er OK at bare muslimene skal få lov eller skal ALLE med tilhørighet få lov? Et sted MÅ grensa gå og jeg syntes den grensa er strukket ALT for langt hvis religiøse hodeplagg skal inn i uniformeringen av politiet! Gjør det de stopper det ikke der, hva med de som "må" ha på seg burka? osv osv. Tror du fatter poenget da :)

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er enige i at det skal gå en grense, men jeg tror ikke vi er enige i at grensen skal gå der du syns. Jeg ser på denne saken som summen av et par ting jeg ser på som sannheter:

 

- Politiet i Oslo har svært få muslimer, og enda svært færre muslimske kvinner.

- Politiet i Oslo ville vært tjent med flere muslimske tjenestefolk, også kvinner.

- En hijab er ikke i veien for tjenesteutøvelse.

 

Jeg går utifra at du er ikke er enig med den siste, men er du enig med de to andre? For i så fall, hva skal man gjøre for å øke rekrutteringen? Kunne det vært en tanke å ta Ikea-ruten, å lage egne hijaber som ville vært en del av uniformen?

Lenke til kommentar
Problemet er at når jeg tenker litt pragmatisk på det så syns jeg selv at det kompromisset det er å tillate hijab er verdt det hvis det kan hjelpe på rekrutteringen av innvandrerkvinner til politiet.

Hvis du tenker pragmatisk på det, er det mange som ser på hijab som en trussel. Mange kvinner lever i skjul og frykt fordi de har stukket av nettopp fra dette plagget og alt som hører med.

 

- Politiet i Oslo ville vært tjent med flere muslimske tjenestefolk, også kvinner.

Hva med de muslimene (og andre) som ser på plagget som et symbol på undertrykkelse?

 

- En hijab er ikke i veien for tjenesteutøvelse.

Jo, det er den. Hvordan skal en kvinne som lever i frykt og skjul fordi hun tok av seg sin hijab og dermed fikk helvete mot seg reagere hvis hun konfronteres med dette symbolet på undertrykkelse i politiet?

Lenke til kommentar
Jeg tror vi er enige i at det skal gå en grense, men jeg tror ikke vi er enige i at grensen skal gå der du syns. Jeg ser på denne saken som summen av et par ting jeg ser på som sannheter:

 

- Politiet i Oslo har svært få muslimer, og enda svært færre muslimske kvinner.

- Politiet i Oslo ville vært tjent med flere muslimske tjenestefolk, også kvinner.

- En hijab er ikke i veien for tjenesteutøvelse.

 

Jeg går utifra at du er ikke er enig med den siste, men er du enig med de to andre? For i så fall, hva skal man gjøre for å øke rekrutteringen? Kunne det vært en tanke å ta Ikea-ruten, å lage egne hijaber som ville vært en del av uniformen?

 

Jeg er ikke enig med deg her jeg, for i iver etter å inkludere noen ekskluderer du andre.. Hva med de av innvandrere som IKKE er muslimer? Og andre trosgrupperinger. I likhet med kristendom er det også en del forskjellige muslimske trosretninger ute og går, blir dette tatt hensyn til? Sant og si så tror jeg at det ER best å ha det nøytralt jeg, så støtter vi ALLE isteden for en liten gruppe. Ellers er jeg enig med deg at vi trenger flere innvandrere i politiet, men hvis de ikke vil inn på andre premisser enn hijab kan det vel egentlig være det samme....

Lenke til kommentar
Tja, det er jo bare anektodisk bevis dette, men de muslimske jentene jeg har gått på skole og universitet med har valgt å gå med hijab selv. Dersom dere har noe statistikk på dette så ser jeg gladelig på det.

De har "valgt" det, altså har de blitt oppdratt og presset til det. De har som regel ikke noe reelt valg.

Lenke til kommentar
Tja, det er jo bare anektodisk bevis dette, men de muslimske jentene jeg har gått på skole og universitet med har valgt å gå med hijab selv. Dersom dere har noe statistikk på dette så ser jeg gladelig på det.

Vet ikke da jeg ikke har noe statistikk, men de "muslimske" vennene jeg har bruker ikke noen plagg av noe slag...(de er såklart ikke nakne heller, men bruker "norske" klær da,, ;) ) Når det er sagt kan jeg vel også tillegge at de ikke er mer muslimske enn jeg er, men de opprettholder en fasade mot sin far og mor for å "ære" dem.... og hvem vet, kanskje disse vennene dine også gjør det?

 

Det jeg helt klart ser, og hører, blandt mine innvandrer venner er at færre og færre forblir muslimske, ihvertfall annen og tredje generasjons barn av innvandrere. De jeg kjenner tenker jeg ikke over engang at da har"muslimsk" bakgrunn på noen måte, da de både tenker og handler som de fleste andre jeg kjenner som ikke har religiøse foreldre.... Men hjemme hos foreldrene sine er en annen sak, da er de "troende".....

 

Bassert på det tror jeg snarere at de fleste som er født her i landet med muslimsk bakgrunn ikke ønsker hijab i politiet, tvert i mot.... Men spør disse jentene hva de syntes da vel. Legg det frem for dem og hør om de virkelig ønsker hijab i politiet... eller om de går med det for å "ære" foreldrene de også.. ?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Dårlig ide.

 

Ikke spør hvorfor religiøse går med religiøse symboler.

De færreste vil "angi" / "skylde på" sine foreldre selv om de går med religiøse symboler for å blidgjøre dem -- men det er helt sikkert at ingen religiøse vil gå med hijab dersom de IKKE blir opplært til å gjøre det.

 

Men så igjen -- vi blir også opplært til at nakenhet er ufint (og ulovlig)... så det moderne samfunnet er også delskyldig, når man ikke kan gå naken i gatene om sommeren men må sørge for at ingen andre ser snabelen eller sprekken, som vi vitterlig ikke hadde noen som helst fordommer mot som barn.

 

At hijab ikke kan taes med i uniformen er helt greit.

Men hijab er ikke noe verre enn underbukser og BH når det gjelder individets rettigheter.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg syns du drastisk undervurderer innvandrerkvinner her. Dersom du kan backe opp påstanden imøtekommes det selvsagt.

Kjære vene. Benekter du at mange tvinges til å bruke plagget? Eller at mange er hjernevasket til det?

 

Men hijab er ikke noe verre enn underbukser og BH når det gjelder individets rettigheter.

Jo, fordi hijab i seg selv representerer et råttent kvinnesyn og kvinneundertrykking. Underbukser og BH bruker man av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar

NIKKA:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1305804.ece

Forsvaret, helsevesenet og tollvesenet sier ja til hijab til uniformen.

http://www.abcnyheter.no/node/74768?page=1

Bare begynn å skriv ditt brev til forsvarsdep ;)

 

Pricks: DU synes hijab er kvinneundertrykkende, det er din mening, det betyr ikke at det ER kvinneundertrykkende.

Folk forbinder hijab med kvinneundertrykkelse, derfor er mange skeptiske. Jeg forstår folks skepsis, men det er basert på manglende kunnskap om hva dette er,vil jeg tro. Hijaaben er noe de har valgt å bruke selv. Den er viktig for deres og dems sitt forhold til religion.

 

Korset finnes i våpenskjoldet, i logoen, på knapper og på skilt : http://www.aftenbladet.no/lokalt/938220/Me...ll_av_kors.html

http://aftenbladet.no/lokalt/939011/Sjokke...reaksjoner.html

 

Tillatt i andre land: http://www.vl.no/samfunn/article3839304.ece , http://www.travelblog.org/Asia/Malaysia/Pe...log-286159.html

http://www.sfm.no/Arkiv-2008/Art-Sep-08/27...orsk_politi.htm

 

osv osv, men, snart til Norge også INSALLAH : http://www.tv2nyhetene.no/article2344485.ece

Endret av prettyboy
Lenke til kommentar

Hva de gjør i andre land er irrelevant.

Hvilke symboler som finnes på uniformen er også irrelevant, da de finnes på alle uniformene og er like for alle. Du befinner deg tross alt i et kristent land, ikke i et islamistisk land, noe du kanskje burde være glad for. Jeg er i mot at korset brukes på uniformen, men så lenge vi ikke har klart å få skilt stat og kirke i dette landet, så er det noe jeg må finne meg i å leve med.

 

Du nekter fortsatt å svare på hvordan du vil nekte andre trosretninger og ideologier å bruke sine symboler sammen med politiuniformen. Jeg synes derfor du kan stikke hodet ditt tilbake under den stenen du kom opp fra, for du klarer tydligvis ikke å argumentere for ditt synspunkt, men kun komme med krav som du mener er begrunnet i din religion. Jeg driter i din religion, jeg driter i alle religioner og ideologier og dogmer folk måtte inneha. Så lenge man bruker en uniform, så må man finne seg i at uniformen er lik for alle, uansett om man er nazist, islamist, hinduist eller ateist.

 

Red.: Til de som hevder at hijab er frivillig ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hijab

 

Muslims differ as to how hijab dress should be enforced, particularly over the role of religious police that are or have been enforcing hijab in Iran and Afghanistan.

Det er/var ikke frivillig i Iran og Afghanistan i alle fall. :)

 

Some Muslims believe hijab covering for women should be compulsory as part of Sharia law. Wearing of the hijab was enforced by the Taliban regime, and is enforced in the Kingdom of Saudi Arabia and in the Islamic Republic of Iran. The Prosecutor-General, Abolfazl Musavi-Tabrizi, has been quoted as saying: "Any one who rejects the principle of hijab in Iran is an apostate and the punishment for an apostate under Islamic law is death."[29] The Taliban's Islamic Emirate required women to cover not only their head but their face as well, because "the face of a woman is a source of corruption" for men not related to them.[30] While some women wholeheartedly embrace the rules, others protest by observing the rules in slipshod or inconsistent fashion, or flouting them whenever possible.

 

Hijab er også FORBUDT i mange land ...

 

On March 15, 2004, France passed a law banning "symbols or clothes through which students conspicuously display their religious affiliation" in public primary schools, middle schools, and secondary schools - aimed at banning hijab. In the Belgian city of Maaseik Niqāb as been banned.

 

selv i muslimske land.

 

Turkey and Tunisia are the only Muslim countries where the law prohibits the wearing of hijab in government buildings, schools, and universities. In Tunisia, women were banned from wearing hijab in state offices in 1981 and in the 1980s and 1990s more restrictions were put in place.[31] The Turkish government recently attempted to lift a ban on Muslim headscarves at universities, but were overturned by the country's Constitutional Court.[
Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Da er det bare å innse at mor norge nok en gang har tatt et skritt nærmere middel alderen ved å tillate dette... :(

 

Hvis bruk av hijab er det eneste som hindrer denne dama i å bli politi, ja da er det rett og slett ikke verdt det! Men muslimene fortsetter å ta seg til rette og kreve rettigheter de ikke fortjener, og som det ikke er andre forundt å få, i god muslimk ånd.. :(

 

Og for å møte disse sinnsyke kravene, der de ofte krever en respekt som de rett og slett ikke fortjener, men grunnet diverse trussler og påtrykk, ( noe som dessverre også er i god muslimsk ånd), bøyer politikkerne unna.... igjen! Det er til å bli kvalm av! Virkelig!

 

Det er en grunn til at de fleste har oppfattet at hijab og andre muslimske hodeplagg er undertrykkende og det er at det veldig ofte er det for de kvinnene som bærer dette. Noen er såklart hjernevasket til å tro de MÅ ha dette på seg til enhver tid, men for de fleste er dette tvang.... som veldig veldig mye annet i muslimsk tro som de dessverre skal overføre og tvinge på oss som ikke har noen interesse av å undertrykke kvinnene våre... :(

 

 

Trist... virkelig trist at en religiøs overtro skal få bestemme så mye som muslimene faktisk gjør.... og ikke fordi de fortjener det, men grunnet underliggende trussler og tvang... :(

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Kristent kors er ikke påkrevd av kristendommen her til lands, så det er ikke tilatt, men hijab er "påbudt" av de aktuelle religionene den brukes i.

 

Mine tanker: Hva om jeg var politi og sa det til de jeg jobbet sammen med at jeg har opprettet min egen religion som jeg sier "påbyr" meg å bruke en rød cowboyhatt? Et slikt utsagn vil flere kanskje reagere mot, men det er prisippet som står i fokus her. De må kunne BEGRUNNE valgene deres med fornuftige begrunnelser.

 

Enig, jeg savner en rasjonell begrunnelse. Politiet skal som du sier være verdinøytralt. Dette er jo å gjøre knefall for én religion framfor en annen fordi den skriker høyere. Det blir som å forskjellsbehandle barna dine fordi den ene er vrang og den andre er grei. Det fører ikke til noe godt Gir man først lillefingeren...

Lenke til kommentar

FOR hijab i politiet. (hvis man vil altså). Men hvis jeg hadde vert politi, og en av kolegaene mine hadde brukt rød cowboyhatt, hadde jeg kanskje sagt det til sjefen. Og da hadde sjefen sagt "nei du får ikke lov til å bruke den hatten". Da kunne kolegaen min klaget på at det er undertrykking av spagettimonster-religionen. Men den klagen hadde ikke kommet langt. Heldigvis har vi ansvarsfulle folk som ikke er rasister som vurdere klagene, så de synes nok det er greit med hijab.

Lenke til kommentar

Hva i all verden har rasisme med dette å gjøre? Skjønte ikke den jeg...

 

Politiet skal være en nøytral instans og skal ikke gjenspeile de ansattes private synspunkter, livssyn eller meninger og det GJØR AKURAT DET når ei dame kommer vassende i politi uniform med en muslimsk hijab på hodet!!! Sorry, men det har da for F ikke noe med rasisme å gjøre, har det vel? En er da vel ikke rasist om en skulle mene at muslimsk tro, og all annen tro, er pølsevev og ikke har noe i forbinnelse med en offentelig uniform å gjøre? Hvor er det du tar dette fra da trevakt? Skjerp deg!!

Lenke til kommentar

jeg snakker ikke om at det er rasistisk å gjøre det ulovilig med hijab i politiet, da misforsto du helt. Jeg mente at vi burde stole på at voksne folk kan vurdere sånne ting uten at det skal bli noe lover og regler rundt det. ordet rasisme var litt feil valgt, men du burde lese gjennom innlegget igjen hvis du vil forstå. hvis noen skulle gått imot en som bruker ett hodeplagg som har med religion (kultur) å gjøre, så hadde det vert fordi man har fordommer. men den som bruker hijab må også kunne vurdere situasjonen om dem skal bruke det eller ikke. hvis de ikke har evnen til å gjøre det, burde de ikke bli politi. men husk.. jeg mener ikke det er rasistisk å ulovliggjøre det, bare teit. ordet rasistisk hadde motsatt betydning! hvis en av politimennene hadde kommet med rød cowboyhatt, så hadde de kunne snakket om det sammen, uten å lage barnslige regler til leken. samfunnet er bygt opp på at vi kan vurdere slike ting selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...