Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Ja, jeg er uenig i at det er et holdningsspørsmål. Det er ingenting som tilsier at religiøse skal få spesialbehandling.

Noe må det jo være som tilsier det, siden de har fått det (spesialbehandling altså) i århundrer, og fortsatt får det.

 

At noe er udiskutabelt må ikke forstås som at det ikke lar seg gjøre å diskutere det. Man kan diskutere om jorda er flat også, men det er jo bare idiotisk.

Greit nok.

 

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har du svart på om pastafarians bør få gå med spesielle hodeplagg?

Ja. Både her og i en annen tråd. Og jeg tenker ikke å gjenta meg selv. Livet er for kort (i hvert fall det som er igjen av mitt) til repetisjonsøvelser... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg er uenig i at det er et holdningsspørsmål. Det er ingenting som tilsier at religiøse skal få spesialbehandling.

Noe må det jo være som tilsier det, siden de har fått det (spesialbehandling altså) i århundrer, og fortsatt får det.

 

Noe må det jo være i Kristendommen, når 2 milliarder tror.

 

Ærlig talt, dette er jo bare enda et signal på at Norge er på vei tilbake til middelalderen! Finnes det et land i verden som tillater religiøse plagg i politiet?

 

Denne gruppa skal bli stor!

 

http://www.facebook.com/group.php?sid=0&gid=48298114067

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Jeg støtter Arne Johannessen i denne saken, var meget skuffende å se at muslimene vinner igjen. Allerede så fins det mange arbeidsplasser som må legge til rette for sine muslimske arbeidere som f.eks ett eget bønnerom. Når man er på jobb så skal man legge religionen til siden og konsentrere seg om arbeidet man skal gjøre.

 

Tror også at folk har litt mindre respekt for en person som bruker hijab til uniformen, da denne skiller seg ut fra en nøytral uniform.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er uenig i at det er et holdningsspørsmål. Det er ingenting som tilsier at religiøse skal få spesialbehandling.

Noe må det jo være som tilsier det, siden de har fått det (spesialbehandling altså) i århundrer, og fortsatt får det.

Noe må det jo være i Kristendommen, når 2 milliarder tror.

Det var ikke poenget. Du sier det er et faktum (og ikke et holdningsspørsmål) at religiøse ikke bør få spesialbehandling. Du har ikke svart på hva som gjør dette til et faktum. Det at tro er latterlig i dine øyne (du må gjerne kalle akkurat det et faktum) gjør ikke din opprinnelige påstand til et faktum.

 

Ærlig talt, dette er jo bare enda et signal på at Norge er på vei tilbake til middelalderen! Finnes det et land i verden som tillater religiøse plagg i politiet?

Ja. Storbritannia og Australia blant annet. (Finner ingen god oversikt.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Finnes det et land i verden som tillater religiøse plagg i politiet?

Ja. Storbritannia og Australia blant annet. (Finner ingen god oversikt.)

 

Geir :)

I tillegg USA, i følge VGs artikkel:

Forsvaret har tillatt bruk av hijab. Hijab er også tillatt brukt sammen med politiuniformen i Storbritannia og USA.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ikke lest gjennom tråden, men har derimot et spørsmål:

 

Er det slik at (kvinnelige)muslimer er pålagt av religionen sin å gå med hijab, eller er det et valg de selv tar?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Politiet skal være nøytrale. Kan umiddelbart se for meg minst 20 personer jeg vet godt hvem er som ville nådd kokepunktet hvis en politibetjent med hijab (trodde aldri jeg skulle bruke det ordet) hadde kommet bort til dem og bedt dem roe seg ned. Det er ikke for å være rasshøl man sier at politiet skal være nøytrale (og se nøytrale ut); det er jo for at dem ikke skal skape mer leven enn det var i utgangspunktet. Det holder for mange at politibetjenten som kommer er mørk i huden, så da tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis det kom noen med hijab.

Kanskje like greit at disse tullingene klikker på en politibetjent så vi får sperret dem inne før de klikker på en uskyldig muslim.

 

Ja, jeg går til angrep om jeg ser dette. Men tulling synes jeg stemmer dårlig. Den betegnelsen stemmer derimot utrolig bra på den venstrevridde galskapen......

Lenke til kommentar
Det var ikke poenget. Du sier det er et faktum (og ikke et holdningsspørsmål) at religiøse ikke bør få spesialbehandling. Du har ikke svart på hva som gjør dette til et faktum.

 

Ren fornuft gjør det til et faktum. For det første er en uniform per definisjon uniform. For det andre er det ikke noe som tilsier at religiøse overbevisninger er i en særstilling i forhold til andre overbevisninger. Vi ville ikke finne på å la hobbytryllekunstnere gå med flosshatt til politiuniformen, heller ikke skatere å ha politicapsen på skrå.

 

Jeg har ikke lest gjennom tråden, men har derimot et spørsmål:

 

Er det slik at (kvinnelige)muslimer er pålagt av religionen sin å gå med hijab, eller er det et valg de selv tar?

 

Takker for svar. :)

 

Det er et valg de selv tar, fordi de ønsker å respektere menn. Hvor fritt valget er, er et annet spørsmål. Spaden og steinene ligger i bakgården og minner om konsekvensene om de tar av seg hijaben.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Om de ikke har sterk nok personlighet til å klare å ta av seg hodeplagget på jobb, har de ikke noe i politiet å gjøre. Politiet skal være nøytralt. Er du så religiøs du ikke klarer ta av deghodeplagget, lurer jeg på hva annet de ikke klarer å gjøre også.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

La oss nå se hvordan disse kvinnene med hijab blir tatt imot ute i samfunnet. Jeg tviler på at de kommer til å få appalus, derimot tror jeg de setter seg enda mer i fare der blandt folket. Folk blir provosert og jeg tviler ikke et sekund på at en politikvinne med slør kommer til å få smake på dette misnøyen.

 

Hadde jeg vært en kvinnelig betjent med hijab, så hadde jeg nok ikke patruljert gatene alene med det første for å si det sånn..

 

Synes det er korttenkt av dem og utsette seg for enda mer fare..

 

Nå mangler det vel bare at transvestitter skal få gå med høyhæla sko og sminke på politijobben.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
La oss nå se hvordan disse kvinnene med hijab blir tatt imot ute i samfunnet. Jeg tviler på at de kommer til å få appalus, derimot tror jeg de setter seg enda mer i fare der blandt folket. Folk blir provosert og jeg tviler ikke et sekund på at en politikvinne med slør kommer til å få smake på dette misnøyen.

 

Hadde jeg vært en kvinnelig betjent med hijab, så hadde jeg nok ikke patruljert gatene alene med det første for å si det sånn..

 

Synes det er korttenkt av dem og utsette seg for enda mer fare..

 

Nå mangler det vel bare at transvestitter skal få gå med høyhæla sko og sminke på politijobben.

Det er vell enten eller.

Enten bør uniforner være nøytrale og standariserte, eller så bør alle ha frie tøyler til å tilpasse uniformen etter egene behov og ønsker.

 

Feks slike:

6057.gif

 

Men tror uansett ikke at respekten har vært noe problem om disse har intatt gatene våre...

118994385016_8603010310_L600.jpg

hijab1.jpg

 

Men uansett. dette blir bare tull i grunn.

En uniform er et antrekk som er standardisert for å skape ensartethet, fellesskap og identifikasjon for en organisasjon eller gruppe. En uniform har ofte elementer som viser bærerens rang og/eller funksjon i fellesskapet.

Lenke til kommentar
Er du så religiøs du ikke klarer ta av deghodeplagget, lurer jeg på hva annet de ikke klarer å gjøre også.

Det er jo derfor det kalles å være relgiøs,

synes hun hart gjort en bra ting, hun er et forbilde for mange muslimske kvinner :)

La oss nå se hvordan disse kvinnene med hijab blir tatt imot ute i samfunnet. Jeg tviler på at de kommer til å få appalus, derimot tror jeg de setter seg enda mer i fare der blandt folket.

Tror ikke det applaus hun ute etter, hun sendte inn søknad om å få bruke hijab til politiet, og de sa ja,

Det jeg/vi kan applaudere for er vel for Politidirektoratet;)

Hadde jeg vært en kvinnelig betjent med hijab, så hadde jeg nok ikke patruljert gatene alene med det første for å si det sånn..

Trodde ikke politifok patruljerte alene jeg :) og igjen du er jo ikke henne.

Synes det er korttenkt av dem og utsette seg for enda mer fare..

Du mener muslimske kvinner er allerede i fare?

Det er ikke korttenkt av hun nei, det er en progress, visst det er tillatt i Sverige og Usa og par andre land, hvorfor ikke Norge?

Lenke til kommentar

Ser argumentet til analkløe. Jeg mener at staten skal være nøytral i forhold til religion, derfor er det like rimelig at Elton John jr. ber om å bruke rosa kaninører til uniformen som at noen bruker hijab. Personlig ser jeg ingen grunn til å sette religion høyere enn kultur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...