Gå til innhold

Har du SETI installert paa maskinen din ?


Anbefalte innlegg

For dere som vil optimalisere SETI-ytelsen:

 

Jeg leste en gang en optimaliseringsguide på nettet om hva som gjør SETI kjappes mulig. Det er desverre lenge siden jeg leste den og finner ikke linken nå, men her er i hvertfall det jeg husker (i prioritert rekkefølge):

 

1. Kjør helst kommandolinjeversjonen (nest best er skjermspareren med grafikken slått av)

2. Mange MHz.

3. Mest mulig L1 og L2 cache. (Athlon's 384kB og P4 NW's 520kB er å anbefale)

4. Minst mulig krevende bakgrunnsprogrammer som virusscannere etc.

5. La maskinen få kjøre SETI så uforstyrret som mulig. (Om du kjører SETI samtidig som du jobber på PC'n så vil gjennomsnittlig tid per WU øke, men antallet WU pr dag er bedre enn om SETI kun får kjøre når skjermspareren er aktiv)

 

Det som har lite og ingenting å si på SETI-ytelsen er:

* Mengden ram (så lenge du har minst 16 MB ledig til SETI)

* Ytelsen og plassen på harddisken

* Operativsystem (kun 2-3 % forskjell i favør av Linux på en P3-1GHz)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjørte SETI rundt 1999-2000 og var emd på en egen gruppe som folk fra jobben kjørte på. Lå høyt på lista på verdensbasis, mener å huske at det kun var en i norge som lå foran oss. Noen hadde installert SETI på flere Unixserver med MANGE cpu'er som kjørte dette, pluss en at det var installert ca hundre arbeidsstasjoner. Gikk som alt annet lei av dette

etterhvert.

 

Var veldig artig å sjekke stats hver dag å se hvem så høyest. Hukser at vi klaret VELDIG raskt på listene i startfasen.

 

MazeKing

Lenke til kommentar
Da er det offisielt, dere har klart aa gjoere om denne threaden til VS thread slik som 90 % av postene paa dette forumet..

 

Intel VS AMD

ATI VS NVIDIA  

XBOX VS PS2

osv osv osv

 

Og naa takket veare noen faa folk saa har det blitt UD VS SETI ..  

 

Godt jobba gutter..

Og neste post, samme forfatter:

 

Linux utnytter CPU kraften MYE bedre enn hva Windows kommer til aa gjoere noen sinne.  

 

Bruker 26 timer paa en SETI pakke i Windows XP med en XP2000+  

Bruker litt over 9 timer paa en SETI pakke i Linux paa en Duron 800 mhz

Ehm, ikke si at du ikke legger opp til en Linux VS Win diskusjon her? Det får du gjøre i en EGEN thread! </morsom_men_unødvendig_flame>

Lenke til kommentar

Som dere sikkert ser på lista, har jeg average CPU time 5:47 - synes ikke det er spes. raskt da jeg som regel bruker maskina til andre ting samtidig som programmet kjører, men:

 

Jeg har fremdeles ISDN på dette stedet, vi får ADSL snart (hadde det der vi bodde i fjor), så jeg kan ikke være på nettet hele tiden, og liker ikke tanken på å la et 3rd party program ringe opp på egen hånd. Kall meg kontroll freak, men jeg liker det bare ikke. Jeg har også fobi mot trådløse telefoner og mobiler, tenk om den ligger med åpen linje uten at du vet det, og suger telleskritt,, men det er en annen diskusjon jeg sparer til terapaut timene :D

 

Anyways - jeg downloadet SetiBuffer for å slippe å koble meg til hele tiden, men forstår lite av det, for å være ærlig. Nå står det og blinker gult, som altså betyr at det uploader/downloader - men den første uniten etter at jeg innstallerte Buffer, er ikke ferdig ennå - så hva er dette? Så snart jeg logger av internet begynner det å mase om manglende oppkobling.

 

Så kan noen være så snille å forklare kort hvordan SetiBuffer egentlig fungerer? Ble ikke altfor mye klokere av infoen i programmet.

 

 

EDIT: NM, jeg prøvde å avslutte Seti@home mens Buffer gikk.. :roll: (funker nå!) :woot:

Lenke til kommentar

Det spørs også hvilket hvilket program du har...jeg brukte det originale SETI en stund med min pc, og brukte minimum 9 timer (av og til oppi 20 timer..)

 

så skifta jeg til setibuffer, og jeg bruker nå bare 4 timer (ca...)

 

 

Hvilket program anbefaler dere å bruke til disse pakkene ?

 

Sunni: hvilket program bruker du ??

Lenke til kommentar

Hei

 

Name (and URL) Odin

Results Received 1095

Total CPU Time 5563 hr 10 min

Average CPU Time per work unit 5 hr 04 min 49.8 sec

Average results received per day 3.08

Last result returned: Sun Apr 6 04:21:42 2003 UTC

Registered on: Mon Apr 15 20:36:48 2002 UTC

View Registration Class

SETI@home user for: 8530 hr 43 min

Lenke til kommentar
Jeg er såpass newbie at jeg ikke helt forstår ditt spørsmål?Har den med skjermsparer?Kan buffer være noe for meg og på hvilken måte installeres den?

Det er samme programmet som kjører, (enten skjermsparer-versjonen eller kommandolinjeversjonen av SETI) Denne "setibuffer" laster bare ned 10 arbeidspakker samtidig og lar maskinen jobbe med en av gangen. Det passer altså for mobem og ISDN-brukere som ikke kobler seg opp så ofte. For alle med fastlinje så har denne bufferen ingen praktisk funksjon.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med SETI, men er dere sikre på at alle pakker er like krevende å analysere??

Når det gjelder kreftforskningen til United Devices, så hender det at vi får 'utdelt' molekyler som er svært komplekse og tar lang tid å analysere, slik at det ikke går an å sammenligne hvor lang tid to pcer bruker på hver sin 'pakke'.

Lenke til kommentar

Jeg er totalt idiot og skjønner ikke en dritt av kommando linje versjonen.. der, jeg sa det.

 

Nå, kan noen skue ned til meg i beste tante pose stil og fortelle meg hvordan jeg bruker den? :roll:

 

Win2k Professional w/sp3

P4 2.0nw

512MB DDR

80GB WDG, 7200rpm

 

Slukker mest mulig av background applications, har t.o.m. satt ned icon colors fra "flest mulig" (som en del av et forsøk på å optimalisere systemet så mye som mulig), og merker faktisk forskjell. Håper det har noe å si for SETI.

 

Jeg gav opp Buffer da den IKKE hentet mer enn 1 unit om gangen, eller virket å forsinke hele prosessen noe voldsomt av en eller annen grunn, så jeg satte SETI til audiodial og så oppkoblingen (ISDN) til å kutte linja etter 5 minutter. Funker greit det, så jeg lar den stå på døgnet rundt nå.

Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med SETI, men er dere sikre på at alle pakker er like krevende å analysere??

Når det gjelder kreftforskningen til United Devices, så hender det at vi får 'utdelt' molekyler som er svært komplekse og tar lang tid å analysere, slik at det ikke går an å sammenligne hvor lang tid to pcer bruker på hver sin 'pakke'.

 

Tror det kan være stor forskjell på hvor vanskelige pakkene er... Har selv brukt fra 14 til rundt 30 timer pr pakke med pc'en min (gammel Duron 750 MHz hvis noen skulle lure).

Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med SETI, men er dere sikre på at alle pakker er like krevende å analysere??

 

Med versjonen 3.? varierer tiden.Noen ganger blir uniten også forkastet på grunn av for mye forstyrrelser fra jorda.I steden får du en ny unit.Du får alikevel for uniten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...