Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette opp et lite stereoanlegg med to høytalerer, en sub og forsterker. Noen som kan hjelpe meg?


Anbefalte innlegg

Liker RX-V1800 veldig godt egentlig. Men den er en del dyrere som du sier. I den testen der ble den testet opp imot en TX-SR705 fra Onkyo som er ganske mye mindre når det kommer til effekt. Så lenge TX-SR805 er billigere enn Yamahaen står den vel litt sterkere. Men Yamaha er nå kjent for å være svært nøytrale i måten de spiller på. De spiller også med bra trøkk. Hadde jeg kjøpt en av de to der, hadde jeg helt sikkert fått en forsterker jeg kunne leve med i mange år foruten å skifte. Dersom ikke noe skulle gå galt da. Jeg får vurdere det litt. Skal først og fremst kjøpe PC og så får anlegget få resten av det som blir igjen av budsjettet der.

 

Forsvant 3000 kroner til noen regninger her nå så har bare 25000 igjen. :p

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil RX-V861 være et bedre alternativ i forhold til RX-V663? RX-V861 er på tilbud hos Netshop må til 3995 kroner. :)

 

Forskjellene mellom de to we vel at RX-V861 har HDMI 1.2a og RX-V663 HDMI 1.3a. Men samtidig så har RX-V861 mer kraft, 105w i 8ohm, mot RX-V663 sine 95w. Den har også flere HDMI-tilkoblinger, riktignok HDMI 1.2a, mne likevel fler. :)

 

Har HDMI 1.2a store mangler i forhold til HDMI 1.3a? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

RX-V861 har en kraft på 105w i 8ohm.

RX-V663 har en kraft på 95w i 8ohm.

 

Men de har like mange HDMI-innganger, det har du rett i. :)

 

Det var jo litt dumt at HDMI 1.2a manglet støtte fro HD-lyd. Er jo noe av vitsen med å kjøpe nytt for meg. :)

 

Men kommer vel mest til å bli brukt til musikk, film og spill i den rekkefølgen. RX-V861 har mer kraft og egner seg derfor kanskje bedre til genrell musikkspilling og spill. RX-V663 får vel kanksje et litt mer oppløst lyd-bilde når det kommer til film, men det vil fortsatt låte bra med en RX-V861.

 

Hva sier du?

Lenke til kommentar

Hvor får du 7 x 105 W fra?

Både Netshop og Yamahas spesifikasjoner sier 7 x 90 W.

http://www.yamaha-hifi.com/index.php?lang=...=1&idcat2=2

 

HD-lyd er en ganske stor forbedring. Du får kun utnyttet dette dersom kildene har det, typisk høyoppløst film (blueray). Så får du spøre deg hvor ofte det blir brukt. Personlig bruker jeg forsterkeren like mye til film som musikk, så jeg hadde ikke kjøpt ny forsterker uten HD-lyd.

 

EDIT: Linken fungerte visst ikke helt som planlagt. Om du trykker for å se alle produkter nederst, og så velger RX-V661 fra listen får du opp spesifikasjoner.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

http://www.yamaha-hifi.com/index.php

 

Uteffekt DIN (4 ohm, 1kHz, 0,7% THD): 7 x 155W

 

Uteffekt RMS (8 ohm, 20-20.000Hz): 7 x 105W

 

Søker på RX-V861 og går deretter på tekniske spesifikasjoner. :)

 

EDIT: Snakker ikke om RX-V661 men om RX-V861. ;)

 

Det er den som er på tilbud til 3995 og den har uteffekt på 105w i 8ohm RMS som nevnt ovenfor. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Ah, my bad.. Leste RX-V661

 

Og, da stiller saken seg litt annerledes, for RX-V861 til 3.995,- er et ganske bra tilbud. Du bør tenke godt over hvor mye den blir brukt mot film. Prøv også å få hørt HD-lyd (om du ikke kjenner til det). RX-V861 fungerer jo selvfølgelig helt fint til film selv om den mangler denne finessen, og som du sier vil den stille sterkere til musikk (og film som ikke har HD-lyd).

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Hvordan vil RX-v861 funke i forhold til RX-V663 da? RX-V861 er billigere og har mer effekt, men vet ikke om den støtter like mange formater som RX-V663. Men den støtter lyd i 1080i. :)

 

EDIT: Den blir vel ikke brukt så veldig mye til film. Og tror uansett de to høyttalerene i begynnelsen vil gi meg så mye av det HD-lyden kan by på. (Får bare råd til et par i første omgang). Burde vel ha prøvd å fått hørt begge to sammen med de høyttalerene jeg skal ha. Men tror RX-V861 kanskje passer bedre til mitt bruk. Det er vel mest musikk og spilling den kommer til å bli brukt til uansett. :)

 

En erfaring med RX-V861: https://prisguiden.no/product.php?p...9058#userReview

 

Ser jo lovende ut det der da. Eneste er vel at den ikke støtter de nye HD-formatene i lyd. :(

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Når det gjelder lyd snakker vi ikke om oppløsning på samme måte som ved bilde. Forsterkeren kan selvfølgelig motta og spille lyd fra kilder helt opp til 1080p. Du får derimot ikke spillt av det ukomprimerte PCM-sporet. Det vil si at forsterkeren ikke gir full kvalitet i slike tilfeller, da den ikke takler like store datastrømmer og ikke har prosessor til å behandle disse signalene. Du kan sammenlikne det med en HDTV (720p) som kan motta et fullHD signal, men ikke vise det uten å konvertere (med andre ord ikke full kvalitet).

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Yamaha RX-V861 kan uten problemer gi deg ekte "HD-lyd". ;)

Den har ikke støtte for de nye lydsystemene til Blu-Ray og HD DVD som Dolby Digital Plus, Dolby True HD, DTS-HD eller DTS-HD Master Audio direkte, men den har støtte for LPCM som betyr at man kan full glede av de nye systemene hvis spilleren konverterer signalet til LPCM. LPCM signalet overføres via HDMI.
Lenke til kommentar

Den støtter LPCM ja, det var jeg ikke klar over. Det er derimot ikke like bra som om den støttet HD-formatene. En er da avhengig av å ha en spiller som kan konvertere til LPCM. Oftest gjør forsterkere en bedre jobb av dekoding enn hva spillere kan prestere i konvertering. Denne konverteringen har også bakdeler. Noen ganger kan man ende opp med bare ett 2.0-signal.

 

Men at den støtter LPCM er godt på vei. Siden film heller ikke blir første prioritet, og det ikke skal pares med surround høyttalere hadde jeg veid RX-V861 tyngst. For under 4.000,- er den rett og slett et utrolig bra kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Det er derimot ikke like bra som om den støttet HD-formatene.

Jo, det er faktisk akkurat like bra. Formatene er "lossless", noe som betyr at et dekodet True-HD-signal skal være 100% bit-for-bit identisk med et ukompressert PCM-signal, av samme filmen.

 

Oftest gjør forsterkere en bedre jobb av dekoding enn hva spillere kan prestere i konvertering. Denne konverteringen har også ulemper. Noen ganger kan man ende opp med bare ett 2.0-signal.

At receivere kan gjøre en bedre jobb er jeg enig i. Derimot vil jeg si at forskjellene er så små at de er uhørbare. Hvis du ender opp med et 2.0-signal, har det tydeligvis skjedd en feil et sted. Dette skal ikke forekomme hvis utstyret fungerer og er stilt inn som det skal.

Lenke til kommentar

Ser jeg formulerte meg litt uheldig der ja. Jeg mente ikke si at LPCM ikke er like bra hva angår lydkvalitetkvalitet, men totalt sett. Det er jo bedre å ha en forsterker som kan dekode HD-signal istedet for å være avhengig av å ha annet utstyr som kan dette. I denne sammenhengen og med det aktuelle utstyret vil det nok spille liten rolle hvilken komponent som tar deg av dekodngen.

 

Det med 2.0 er en bug som av og til oppstår. Om problemet gjelder generelt alle chipper vet jeg ikke, men enkelte er plaget av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...