Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette opp et lite stereoanlegg med to høytalerer, en sub og forsterker. Noen som kan hjelpe meg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Det kommer også ganske mye an på hvilke høyttalere du parer den med. (...) Smak og behag spiller også inn, derfor er det aller beste å selv dra i vei å høre på oppsettet du vil kjøpe.

Da er det kanskje like greit å skrive dette med en gang i stedet for å si at "den vil låte bedre enn Yamahaen". Men selvfølgelig skjønner jeg hva du mener.

Lenke til kommentar

Ingen som har noen formeninger om de to Denon receiverne? :)

 

Ser at Proson R63 MKII er på tilbud hos Netshop.no nå. Det betyr vel kanskje at det kommer en ny modell. Skal jeg benytte meg av tilbudet og kjøpe 2 par eller skal jeg vente? :p

 

Må ha akutt-hjelp på forsterker nå! Må bestemme meg nå dersom jeg skal kjøpe! :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

CAMBRIDGE 640R kan også være verdt en titt. Har selv cd spiller fra Cambridge og den er veldig bra iallefall, ingenting å utsette på byggekvaliteten og ikke minst lydkvaliteten. CD spillerne deres vant blant annet prisen som den beste budsjettspilleren, og jeg regner med at recieverne deres heller ikke er noe unntak. Både Cambridgen og Denonen vil være kraftig nok. Jeg har kun hørt en mindre Cambirdge stereoforsterker før, og den låt greit. Denon har jeg ikke hørt før, og skal derfor ikke uttale meg om de, men om du går for Denon så hadde jeg tatt den nyeste, altså 2809. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Tror jeg prøver meg på en Denon jeg. Det hele avhenger litt om jeg får Netshop til å ta den inn i sitt produktsortiment. (Har aller helst lyst til å kjøpe fra dem da de har Proson høytalerene på tilbud, og dersom jeg kjøper i store kvanta fra en forhandler blir det kanskje litt avslag å hente.) :)

 

Den Denonen, hvor mange subwoofere har den plass til? Er det kun en?

 

Hva trenger jeg av kabler til de høytalerene da? Hadde vært fint om Netshop hadde dem. :)

 

Og så lurer jeg litt på en ting til. Hvordan får jeg koblet dem til en bærbar PC som kun har VGA, DVI-D, 2 Phone-Jack utganger (en for lyd og en for mic) og en S-Video port? :p

 

Ingen av dem overfører jo i teorien lyd untatt Jack-pluggene, men de tviler jeg egentlig på at det er nok av? Har en Jack til phono kabel med en jack-plugg og to phono-kontakter. Går det? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke pc'n som signalkilde og ikke cd spiller, så må du ha en 3,5mm jack til phono i andre enden. I tillegg vil du trenge noen høyttalerkabler, det kan også skaffes på hvilken som helst elektrosjappe. Bare kjøp så feite kabler du har plass til i terminalene, og ikke kast bort penger på dyre kabler da forskjellen er så å si ingenting.

 

Ingen av dem overfører jo i teorien lyd untatt Jack-pluggene, men de tviler jeg egentlig på at det er nok av? Har en Jack til phono kabel med en jack-plugg og to phono-kontakter. Går det? :)

 

Ja det vil gå, du plugger jack'en i pc'n og kjører phono-pluggene i forsterkeren og så har du forhåpentligvis lyd.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Bare kjøp så feite kabler du har plass til i terminalene, og ikke kast bort penger på dyre kabler da forskjellen er så å si ingenting.

 

Jeg er egentlig litt usikker på det der. Har ikke noen erfaring med dette her så vet liksom ikke hva jeg skal se etter av kabler.

 

denne på Netshop og denne på HiFi-klubben. Duger de? Trenger vel også banan-kontakter, eller? :)

Lenke til kommentar

Begge duger, men du får kjøpe selv etter økonomi og hva som blir enklest. Bananplugger er ikke nødvendig, man kan fint bruke ledningene uten noen plugger. Du må da avisolere ledningen selv og tvinne de inn i terminalen. Slik sett er det mer lettvindt med bananplugger eller spader som du bare klasker rett i terminalen uten noe mas.

Lenke til kommentar

Onkyo receivere, er de noe tess? Så Netshop hadde en modell som tidligere kostet 12000 kroner nå til 8500. Best i Test i bladet Lyd og Bilde. :)

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101999

 

Den har i alle fall Netshop i sortimentet sitt. Har aller helst lyst til å handle alt fra sammme butikk iom. at da sparer jeg frakt og så sparer jeg kanskje noen kroner på avslag dersom det er mulig. :)

 

Den har i alle fall masser av krefter. 180w i 6 ohm. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Onkyo har jeg heller ikke hørt selv, men kjenner til en som har en Onkyo forsterker og han er tydeligvis fornøyd med den. Annet enn det har jeg ikke noe kjennskap til de. Men den recieveren har iallefall fått skryt på nettet, og i tillegg er den kraftigere. Så hvis du har råd så tar du den. :)

Lenke til kommentar

Ok. :)

 

Skal forhøre meg med Netshop om avslag nå. Trenger jo egentlig ikke ta med to par høytalere. Det er vel bedre å kjøpe en god receiver for så å oppgradere med årene. Det hjelper vel lite å kjøpe mange høytalere for så å kjøpe en billig receiver som ikke takler noen oppgraderinger. :)

 

Leser litt rundt omkring på nettet om den receiveren, og som du sier virker det som om den får godt med skryt. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt Proson høyttalere. Forsterkere fra Onkyo er stort sett bra. Det gjelder forøvrig også Denon og Yamaha.

Jeg tviler på du får Netshop til å ta inn varer de allerede ikke er forhandler av. Det kreves en del arbeid for å bli forhandler av ett nytt merke, samt at HiFi-bransjen er svært påpasselige på hvem de selger til. De ønsker å ha få forhandlere for å få så lite prispress som mulig.

 

Dali Concept 6 er utrolig bra til prisen. De gir nok blandt den reneste og fineste lyden i denne prisklassen. Om du ønsker høyttalere med mer trøkk kan du se på Klipsch Synergy F-2 Resten av budsjettet ville jeg lagt i en forsterker fra Yamaha. Her får du nesten alltid mye for pengene. Yamaha forsterkere er svært nøytrale og egner seg derfor bra til allround bruk. De passer også fint til de fleste høyttalere. For tiden kan det gjøres bra kupp på RXV1800 siden den er utgående.

 

Med tiden kan du legge til SVS subwoofer. Disse er helt rå til prisen!

Lenke til kommentar

Netshop har allerede produkter fra Denon. For eksempel har de en receiver kallt AVR-2308. Så de har merket fra før. :)

 

Den forsterkeren fra Onkyo passer meg veldig bra. Mye for pengene da den er redusert i pris med 3500 kroner. Kostet tidligere 11995. :)

 

Proson høytalerene har jeg stor tiltro til. De kan fungere fint som høytalere i noen år fremover til jeg får tid til å kjøpe noe bedre og så bruker jeg dem heller som bakhøytalere. :)

 

Dali Concept 6 er over 2000 kroner dyrere, men de er nok noe bedre ja. I alle fall med tanke på lydkvalitet. Det eneste med Proson høytalerene er at de har litt lite bass har jeg hørt. Men det er også noe jeg synes er litt positivt da høytalere i denne prisklassen ofte har en veldig dominerende bass. :)

Lenke til kommentar

Normalpris på RXV1800 er ca 11.000. Arvtageren, RXV1900, har nettopp kommet, men med små vesentlige forandringer. RXV1800 er derfor utgående og de fleste butikker setter derfor ned prisen for å kvitte seg med rester av denne.

 

Du finner flest slike tilbud i fysiske butikker. Elkjøp er f.eks forhandler av Yamaha. Prisen kan nok komme ned i 7.000,-. Demomodeller av forsterkere er ofte lite kladdet på og lite brukte. De selges også med garanti som om de skulle være nye. Jeg så for litt siden en RXV1700 nedi 4000,- (dog begynner denne å bli noe gammel nå).

Lenke til kommentar

Har noen spm. anngående NAD igjen da Onkyo ser ut til å bli litt for dyr:

 

060616111626-1200-C372_rear.jpg

 

Ser NAD har to Pre-out's på det bildet der. Men hvorfor er den ene koblet til main? Det betyr vel at jeg har kun en igjen til sub da eller?

 

Denne har ingen HDMI kontakter for lyd. Vil dette føre til noen praktiske skavanker eller vil det fungere greit å koble den til f.eks PCen eller TVen? :)

 

Går jack til phono på PC?

 

Mvh :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Sett at du skal bruke denne forsterkeren som en effekforsterker for en receiver (dvs. at det hjelper en annen forsterker til å drive feks. to surroundkanaler). Da fjerner du den broen som forbinder "Pre-out" og "Main-in" og kobler en kabel fra "Pre-out" på receiveren til "Main-in" på NAD-forsterkeren.

Den broen som kobler "Pre-out" til "Main-in" er der rett og slett for at du enkelt kan velge om du vil bruke forforsterkerdelen eller forsterkerdelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...