Gå til innhold

Begrenset minnestøtte for Nehalem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg veit om en som jubler litt inni seg nå :wee:

 

Var den til meg? :love:

 

***

 

Høres rart ut dette med minne, om det stemmer at minnespenningen MÅ være lik CPU-spenningen har Intel bomma totalt. For å kjøre brukbart DDR3-minne må man altså kjøre CPU på tørris for å hindre at den dør mer eller mindre momentant :p Jaaaddddddaaaaaa... Glad jeg ikke har noen umiddelbare planer om å hive meg på den plattformen. Må være et sant mareritt å overklokke sånt skrap.

 

Kan bli en festlig "oppgradering" om spillytelsen ikke endres noe særlig, og man må nedgradere minnet på kjøpet :p Kjøpte en E3120 forleden dag, tror jeg holder meg til 775 om jeg skal handle Intel sålenge de ikke greier å komme med noe mer gjennomtenkt enn det det kan se ut som de gjør.

 

(all whining over gjelder selvfølgelig kun om disse ryktene stemmer)

 

@ de som spør om hvorfor man ikke kan bruke DDR2:

1066Mhz DDR2-minne kjører gjerne på 2v omtrent. CPUens normale spenning er vel antageligvis rundt 1,2v på Nehalem. Capisce?

Lenke til kommentar

er ikke så ille, med tanke på at minne nå har direkte tilgang til CPU, har vi mye å glede oss over slike lave hastigheter også. For i praksis vil ytelsen bli en god del bedre på oppgaver som krever rask tilgang til minne.

Husker da AMD kom med Hyper Transport for første gang, og la Intel i støve når det gjalt blant annet spill. Så gleder meg å se intels utgave av denne teknologien...

Lenke til kommentar

Regner med at med Nehalem forsvinner behovet for å overklokke, noe Intel blir veldig fornøyd med da de kan ta seg godt betalt for cpu'ene sine.

 

Hovedsakelig så ser det ut som det ikke er behov for kjappere minne for Nehalem platformen da den nye Intel Quickpath Interconnect greier å levere sinnsykt mye mer båndbredde og data enn dagens minnesystem : "

The Intel QuickPath Interconnect or simply "QuickPath"[1][2] (the official legal name for Common System Interface or "CSI") is a point-to-point processor interconnect being developed by Intel, as a competitor to HyperTransport. QuickPath technology also includes an integrated memory controller.[3] It will replace the Front Side Bus (FSB) for Xeon and Itanium platforms. It is expected to be released in late 2008 and will first be used by Intel's Nehalem[4] and Tukwila[5] processors.

 

Performance numbers for QuickPath are reported to be 4.8 to 6.4 Gigatransfers per second (GT/s) per direction, and a link can be 5, 10 or 20 bits wide in each direction. Therefore the bandwidth provided by a full width link amounts to 12.0 to 16.0 GB/s per direction, or 24.0 to 32.0 GB/s per link.[6]

 

The initial Nehalem implementation uses a 20-bit wide 25.6 GB/s link (as reported in the Intel Nehalem Speech on IDF). This 25.6 GB/s link provides exactly double the amount of theoretical bandwidth as Intel's 1600 MHz FSB used in the X48 chipset.

 

Det som derimot bekymrer er fortsatt hvordan Intel har valgt å synkronisere Cpu Volt og Minne volt, sannsynligvis så dreier det seg om at om du øker Cpu volt så øker Intel Minne volten. Kanskje Cpu = 1.2 og DDR3 = 1.5 , +0.1V vil da gi 1.3 cpu og 1.6 DDR3.

Lenke til kommentar

Som allerede sagt er det jo med den nye platformen mulighet for "trippel channel" DDR som gir en teoretisk 50% økning i minnebåndbredden fra elrdre løsninger. Det er jo helt vanlig at "standard" og "supported" frekvenser er mye lavere enn det entusiaster bruker, og det kommer alltid spesielle produkter som har høyere spesifikasjoner.

 

Tror nok Nehalem og Bloomfield kommer til å bli et betydelig fremskritt i form av ytelse pr både watt og krone. Det er alt vi kan kreve :)

Lenke til kommentar

Minnebrikker og DDR2 brikker selges med forskjellige spenninger fordi det egentlig er lavere spekkede brikker som selges med høyere hastighet eller tightere timings enn chipene er orginalt.

 

Derfor ser du DDR2 brikker som krever 2.3v for hastigheten de selges som så er det i realiteten overklokkede brikker som selges. Helt vanlig praksis dette. Veldig vanlig å selge PC5300 brikker som PC6400 osv. med litt mer volt. Var også slik på DDR.

 

Ellers tror jeg fudzilla bare ønsker å skape unødvendig uro akkurat nå.

Lenke til kommentar
Overclocking will be possible with the 800 and 900 series and a motherboard equipped with the X58 chipset.

 

Kilde;

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_i7

 

I følge informasjonen de har samlet på Wiki så er det bare noen versoner som ikke lar seg overklokke mens andre er åpne for det? Kan jo håpe at de modelelne osm kan har låst opp forholdet mellom minne og CPU mens "standard" modellene har det låst? Kanskje slik at mannen i gata bare kan kople sammen (eller kanskje heller "mannen på elkjøp kan kople sammen maskinen for mannen i gata"?) mens entusiasten fortsatt kan ha det gøy? -sikkert mot at de betaler blodpris for disse "ekstra" funksjonene?

 

Tsk.

 

Men Wiki er ikke helt pålitelig helelr så jeg venter nok og ser tilslutt. Hadde vert merkelig om core i7 ikke støttet overklokking eller andre DDR3 frekvenser. Hadde jo vært å skyte seg selv i foten for Intel's del. Spesielt dumt når de er "i teten"... :roll:

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

Mange bedømmer X58 basert på dagens kjente spilleregler for RAM, overklokking, osv.., men det er så mye nytt på X58-plattformen at flere av spilleregler kan forandre seg dramatisk, og det er rimelig å tro at det vil forandre seg for det bedre. Fordi nå endelig kan AMD ( Deneb) konkurrere og true Core i7.

 

Det er rimelig å tro at i en slik konkurransesituasjon vil Intel ikke "begrense" sin plattform, tvert imot, alt fornuft tilsier at Intel vil gjøre sitt beste for å "utvide" mulighetene (dog med nye spilleregler) for å kunne levere en overlegen plattform for å legge Deneb i støv .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Får håpe det blir en eller annen form for valgfri divider på spenningen iallefall slik at man i praksis kan velge spenning ganske fritt.

Jup ser dette som en måte å forenkle hovedkortet. Burte ikke være noen problem å ha et hovedkort med to ulike spenninger. Har de muligheten til å bruke lik spenning så gjør de det.

Er det ikke slik med ddr3 mot ddr2 som mellom ddr2 mot ddr at aksesstidene øker og du må få opp farta betydlig for å kompansere.

Har ofte pleid å kjøpe raskere ddr / ddr2 en jeg trenger for å øke resirkulerings muighetene. Kommer fortsatt borti folk som trenger sdram for å få mer minne på den gamle pcen sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tja, hva skal jeg si?

 

Jeg kan gjenta noen sitater fra de som trolig er noe mer "inside" hos produsentene enn hw's skribenter/forumsbrukere:

 

Confirming Gigabyte board supports DDR3-1900

 

i'm sure mobo vendors will allow further overclocking of memory, and Dr. Who already explained that there are separate voltage adjustments for the cpu and memory, anyways stock DDR3 memory modules are already at 1.5 volts and the nehalem processors only needs 1.2 to 1.3 volts max so there's no way they are on the same voltage line. Fudzilla is full of it again

 

Lesson 1:

 

Never trust FUD and Theinq.

 

Lesson 2:

 

Repeat lesson 1.

 

Men, men.

Rykter skal man ikke tro på, så bare spre det videre. :)

 

BTW.

Intel har vel aldri offisielt støttet overklokking, og hva som er "støttet" mtp RAM-speed etc har da alltid ligget milevis under det som overklokkere opererer med.

Dette er veldig opp til produsenter av hk, bios som det alltid har vært.

Uansett Intel/AMD, s462, S478 S939, AM2, S775 etc..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette med synkroniserte vcore og vdimm er nok sant.

Dvs synkroniserete på den måten et det er et fast forhold i spennings forskjell i cpu mellom memory controller og cpu spenningen (ikke likt).

Intel har kanskje vært smartere enn AMD , eller så er nehalem ekstremt sensitive på spennings forskjeller og protective diodes i core ikke bra "nok" slik at de er nødt til å implementere det.

 

Noen av dere husker kanskje dette:

If you run a high vdimm and a low vcore with E die etc you are running the risk of killing the cpu's.

 

Og en relativt ny en hvor det samme gjelder Phenom:

High memory voltage on Phenom can possibly damage the internal memory controller

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nettopp.

Dette er en mer "teknisk" forklaring enn at det ikke er mulig å klokke Nehalem, eller at det ikke er støtte for gitte minnebrikker.

Integrert minnekontroller setter andre krav mtp spenning(forskjeller).

Hvordan dette blir løst av hk-produsenter samt "hardcore" klokkere blir spennende å se.

Men som sagt:

Hverken Intel (eller AMD) "støtter" overklokking/overvolting.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at kan bli implementer på følgende måte i BIOS:

Sett at man velger manuell voltage control .

Vcore på 1.00V vil gi VDIMM(VDDQ) valg = a b c d (hvor d=høyeste)

Vcore på 1.05v vi gi VDIMM(VDDQ) valg = a b c d e (hvor e=høyeste)

vcore på 1.10v vi gi VDIMM(VDDQ) valg = a b c d e f (hvor f=høyeste)

osv.

 

Slik vil de kunne kontrollere at VTT (som ender i memory controlleren)som tracker VDDQ i 1/2 forhold holder seg innenfor et visst nivå som de ønsker den.

post-35394-1220401367_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...