Gå til innhold

Simen1

Medlemmer
  • Innlegg

    100 459
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    303

Simen1 vant dagen sist 4. desember

Simen1 hadde mest likt innhold!

6 følgere

Om Simen1

  • Bursdag 1. januar

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

135 446 profilvisninger

Simen1 sine prestasjoner

83,4k

Nettsamfunnsomdømme

14

Hjelpsomme svar

  1. Forsvaret har "julekalender" med store nyheter i Nord-Norge. Luke 1: Nord-Norges største parkeringsplass, en militær parkeringsplass med plass til i teorien godt over 10 000 personbiler åpnes. Denne skal legge til rette for mottak av utenlandsk forsvarsmateriell i en eventuell krigssituasjon. Luke 2: Sjokolade Luke 3: Sjokolade Luke 4: Norge og UK lanserer forsvarssamarbeidet Lunna House, som skal sikre både sjø, land, luft og rom. Det nevnes anti-ubåt systemer, helikoptere, framlagring av britisk materiell, felles øvelser og etablering av mottak for britisk materiell i en eventuell krigssituasjon. Luke 5: Det skal kjøpes inn langtrekkende presisjonsild for 19 milliarder, som skal inngå i en rakettartilleribataljon. Tre systemer vurderes: Himars, Chunmoo og KNDS. Framtidig luke?: Stortinget sa i oktober nei til å kjøpe tilbake Olavsvern ubåtbase fra private investorer. USA presser nå på for å revurdere dette.
  2. Tja. Når man leter etter bil så handler det vel om å finne en som tikker flest mulig bokser, uten at det koster veldig mye mer enn en som tikker kanskje en eller to bokser mindre. Outlander tikker alt utenom de to røde markeringene, så du ender jo opp med å vurdere om android auto, minnefunksjonen og din estetiske smak er verdt en kvart million kroner. 2020-modell med under 100k på telleren koster fra ca 250k. Hva synes kona om å bruke en kvart million på en minnefunksjon og Android auto? Har hun samme estetiske smak som deg? * For ordens skyld, Outlander PHEV har ikke CVT, men MMDHT girgasse. Outlander uten PHEV har derimot CVT. ** Harman Kardon med sub er mer eller mindre standard. Kun de mest ribbede utgavene kom uten og jeg tror det bare gjelder 2014-2017-modeller.
  3. @jallajall Det er helt vanlig og psykologisk lett å forklare at fødselsraten stuper når et land er i krig. Få vil unne barna å vokse opp i Gulag, så man kniper selvsagt igjen til situasjonen er mer avklart. Og forhåpentligvis avklart i riktig retning. Men det er klart, alle graviditeter er ikke planlagte, så fødselsraten går jo ikke til null. Store land som Spania, Frankrike og Italia sliter med høy ledighet. En Europeisk gjenoppbygging av Ukraina vil kunne lette litt på ledigheten der. Disse arbeiderne må regne med vesentlig lavere lønn enn i hjemlandet, men høyere lønn enn normalt nivå i Ukraina. Dette vil igjen trekke opp lønnsnivået i Ukraina. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og se hvordan den økonomiske etterkrigs-boomen, babyboomen og arbeidsinnvandring og utvandring vil utspille seg. En fin ting med demokrati og markedsøkonomi er at arbeidsmarked og lønnsnivå har en tendens til å utjevne seg. I motsetning til land med planøkonomi.
  4. Sånn apropos. Er det noen som har sett en oversikt over hvor mange operative fly moskovittene har igjen av hver type? Noe sånt per flytype? Eller en tabell.
  5. Ordkløyveri. Du vrir på det i Kremls favør. Det som faktisk står der er at Finland sier de ikke har nok styrke alene til å kunne gi garantier, men de understreker at den reelle garantien må komme fra land med større militær makt, og at Finland gjerne vil hjelpe til med sikkerhets tiltak i den forbindelse. Som en støttende funksjon. Dette tydeliggjør bare hvordan hierarkiet i sikkerhetsgarantiene må stå i stil til landenes reelle militære styrker. Sveriges statsminister utdyper videre at Ukrainas beste sikkerhetsgaranti vil være et sterkt Ukrainsk militære. Dette går rett i strupen på Putin-alliansens forslag om å begrense Ukrainas militære.
  6. Det var jeg som skrev, og det handlet om i går torsdag 4. desember. I dag er situasjonen litt annerledes. Jeg synes det er interessant å analysere, håper noen setter pris på det, men regner egentlig bare med å snakke høyt for meg selv. Sør-Norge kl 00-24: Europas laveste priser fredag 5. desember kl 07-16. Ingen tilknyttede områder lykkes i å øke prisnivået. Det er altså produksjonskapasiteten i NO1, 2 og 5 selv som holder nede prisen. De presser sin egen pris ned til rett over den langsiktige vannprisen. Siden prisene er lavere der enn i alle områder rundt så blir det selvsagt maksimal eksport disse 9 timene. Men dette er ikke nok til å få prissmitte. Nord-Norge dag: Prisene følger rett under Nord-Sverige, som følger rett under Finland, men det er ikke der prisen er høyest. Det veksler litt i løpet av dagen om det er Tyskland og Danmark som har høyest pris, eller Polen og Baltikum. Uansett så ligger Sør-Sverige i mellom disse og Nord-Svensk pris. Så prissmitten går nok i hovedsak nordover via Sverige, ikke Finland. Kapasiteten Finland-Baltikum og videre sørover er uansett ganske lav så det er lite prissmitte den veien. Midt-Norge: smittes litt fra sør og litt fra nord, så prisen deres vaker et sted i mellom. De smittes ikke fra SE2. Det ser vi på prisfallet kl 15. Sverige har ikke noe prisfall da, så prisfallet i NO3 skyldes det samtidige prisfallet i NO4. Nord-Norge natt: Kjører sitt helt eget pris-løp frakoblet alt annet. Det skyldes at det fortsatt er ekstremt mye vann i magasinene + at etterspørselen fra og via alle naboområder faller på nattestid. Nord-Norge fungerer prismessig som en egen øy fra kl 00-05 og 15-24 i dag. Prisen stabiliserer seg da på rundt 34 øre, som jeg tolker som nåværende vannverdi. Oransje piler er prissmitte, ikke kraft, mellom de røde områdene, som har en priskobling kl 12. Kraft går typisk motsatt vei av pilene. Jeg får veldig lite tilbakemelding på disse analysene. Er det noen som er uenige eller noen enige? Er det interessant eller så kjedelig at alle scroller forbi?
  7. Det pågår ingen samtaler om fred mellom partene. Ei heller via USA. Det USA driver på med er et solo-løp med Putin, der de hverken lytter til, informerer eller kommuniserer med Zelenskyy. Samtalene i solo-løpet handler heller ikke om fred. Fredsbegrepet er sterkt misbrukt i propagandaøyemed. I realiteten er "freden" som Putins side snakker om ikke fred, men folkemord og gulag. Det er ikke det vi i vesten kaller fred. 1 er eneste reelle fred, slik Europa oppfatter ordet. Europa har hatt en ganske passiv-aggresiv rolle hittil, men det koker under overflaten. Europa kan ikke godta noen annen løsning. 2 er ensbetydende med folkemord, kulturutslettelse, deportering og gulag. Blant annet Latvia har opplevd denne formen for "fred" før. Det er et av landets mørkeste kapitler og det går kaldt nedover ryggen på latvierne når de tenker over hvordan moskovittene ødela en hel generasjon. Dette scenariet vil utløse en tsunami av Ukrainske flyktninger. Les mer i neste alternativ: 3 det er ikke sikkert Ukraina lar seg presse på den måten. Noen vil nok kjempe for livet så lenge de klarer selv med kun Ukrainskproduserte våpen. Andre vil flykte til Europa for å berge sitt eget liv enn så lenge, men det blir neppe noen enkel pille å svelge å svikte sine egne folk og se landet sitt bli utslettet, sovjetifisert og folkemyrdet. Antallet ukrainske flyktninger i Europa har sunket fra 2024 til 2025, og var per mars 2025 nede i 6,9 millioner. Dette tallet kan 3-6 doble seg til rundt 20-35 millioner hvis dette scenariet utspiller seg fullt ut. Antallet avhenger av hvor mange som blir igjen og kjemper uten Europas støtte og hvor mange som Russland lykkes i å deportere, folkemyrde og undertrykke. Dette scenariet er ekstremt mye dyrere enn våpenstøtten vi gir.
  8. De russiske tapene av både artillerisystemer og antall artilleriskudd har sunket fra mars til desember i år. Denne korrelasjonen er viktig. Hadde for eksempel tapet av artillerisystemer sunket samtidig som antall artilleriskudd hadde økt så ville jeg tolket det som at Ukrainerne ikke klarer å ta ut så mange, sånn at artilleri blir mer effektivt. Men sånn er det altså ikke. Siden disse korrelerer så tolker jeg det som at russerne har færre artillerisystemer tilgjengelig ved fronten og dermed skytes det også mindre. Tapene av artillerisystemer har sunket rundt 60%, mens skytingen har sunket rundt 30%. Det tolker jeg dit at hvert artillerisystem brukes hardere. Hvert av de gjenværende artillerisystemene har nok bedre tilgang på ammo nå enn i mars, men på grunn av den store nedgangen i antall systemer (-60%) så synker også skytingen noe (-30%).
  9. Novembertallene for russiske tap av tanks er klare. I hele høst har tallet vært svært lavt, med et snitt på drøyt 2 per dag i følge Ukrainske daglige oppdateringer, mens Oryx har visuelt dokumentert over 50% av disse for tredje måned på rad, altså drøyt 1 per dag i snitt. Det er ikke nevneverdig økende alder på tanksene som tapes, miksen av alder og modell er omtrent som i hele år. Kilde Tapene av APV følger samme mønster som tapene av tanks. Det er naturlig ettersom disse brukes sammen i samme type angrep. Russerne har trolig også få APV igjen.
  10. Nå har jeg en sånn og skal ikke prøve å overbevise deg om noe du ikke liker, men jeg må bare få forsvare akselavstanden for andre lesere. Kort akselavstand hr praktiske fordeler når man skal forsere kuppert terreng. Det reduserer sannsynligheten for å slå nedi med området mellom akslingene. Foran forakslingen er undersiden ganske bratt sånn at den tåler godt å nærme seg humper. Tilsvarende for bakenden. Dette er biler ment for å tåle kuppert kjøring, noe også 4x4-systemet støtter videre opp under. Kjekt om man har kjørt X mil til hytta og har en humpete vei fram de siste 100 meter, eller skal sette ut båten et sted det ikke er betongrampe. osv. Jeg forstår du ikke har behov for dette og anbefaler deg å bare scrolle videre. Du burde sette opp en liste med kandidater så vi ser hvilken sjanger du er ute etter og kan foreslå biler som er nært din sjanger, eller advare mot enkelte, eller rose enkelte av de på lista. Er det et mål i seg selv å bruke en halv million eller mer? Har du ingenting annet gøy å bruke en eventuell besparelse på? Båt, vannscooter, snøscooter, nytt bad, sponse arvinger etc?
  11. Jeg ser ikke poenget med å referere til de SSB-tallene. Poenget mitt er at jeg er mer opptatt av adferd enn av opprinnelse. Det er for enkelt å sette likhetstrekk mellom de to: - det straffer de som har "feil" opprinnelse og god adferd (kollektiv avstraffelse) - det straffer ikke de som har "riktig" opprinnelse men feil adferd (ulikhet for loven) M.A.O. Få ryddet opp i kriminaliteten i Indre Arna, ikke hudfargene.
  12. Meg også. Assad følte det nok sånn, men han ble kastet ut av eget land og tør ikke nærme seg der lengre. Putin ga han visstnok en luksuriøs blokkleilighet i Moskva og en playstation.. Meg bekjent så har mange land i midtøsten et ambivalent forhold til Russland og mange folkegrupper uten eget land, kun strategisk allianse når det tjener de.
  13. Dette er feil. Det er kun strøm det er mva-friktak på. Ikke bensin, diesel, ved, propan, engangsgriller etc. 1. Du forstår åpenbart ikke hvorfor mva-fritaket finnes. Selv om jeg har forklart det til deg flere ganger tidligere i tråden. Kunnskap som åpenbart preller av som vann på gåsa. 2. Du bruker din manglende forståelse for å ad hoc angripe noe helt annet. Jeg trodde nettleie og kraft skulle være totalt adskilt etter at kraftselskapene ble splittet opp på 90-tallet der nettselskaper skulle drive med nett, mens kraftselskaper skulle drive med produksjon av kraft. Denne delingen ser ut til å være under angrep, med kryss-subsidiering på kryss av det tidligere så vanntette skillet. Jeg betaler i snitt rundt 80 øre/kWh for krafta i dag, inkludert strømstøtte og med mva-fritak. Du har kanskje norgespris og betaler 50 øre/kWh i dag, inkludert mva. Så det er litt ironisk at du trekker fram misunnelsen akkurat i dag. Vi betaler begge nettleie på toppen av dette og jeg betaler i følge artikkelen også mer nettleie enn deg, fordi noe av det jeg betaler går til å subsidiere deg.
  14. Tja. Jeg ser på disse avstemningene som en meningsmåling over lands offisielle holdninger. Kjekt å vite hvor man har bandittregimene. Og det kan fort slå tilbake på de, en gang de trenger hjelp..
  15. Påstander og fordommer. Hva med å sette ned en selvmordkommisjon for å analysere de sakene som har vært, finne røde tråder og bruke det i forebyggende arbeid både på personlig nivå og mer systematisk om det er "systemet" som er den røde tråden. Det finnes en egen flyhavarikommisjon, for i snitt 6 dødsfall per år siste 50 år Det finnes en egen skipshavarikommisjon, for i snitt 25 dødsfall per år siste 10 år RS har en egen drukningsstatistikk (ingen kommisjon) for i snitt 90 dødsfall per år siste 10 år Til tross for at veitrafikken tar i snitt rundt 100 liv årlig så er det først ganske nylig at de har fått en havarikommisjon. Denne ser ikke på alle ulykker, bare spesielt utvalgte. Til tross for at det begås rundt 700 selvmord årlig, mer enn 3 ganger summen av alle de ovenstående, så finnes det ingen kommisjon som undersøker personlige eller systematiske årsaker eller jobber med målrettet forebygging. Det er ganske sykt når det legges sinnsykt mye mer ressurser ned i å forebygge andre typer dødsfall. Selvmord er liksom en tabu-sak som ties i hjel, folk snur ryggen til og tenker det bare får fortsette i samme sporet, og flere bekjente faller fra på samme måte.
×
×
  • Opprett ny...