Gå til innhold

- iPod dreper kunsten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
før iPoden gjorde alle det samme med lommeradio og walkman/discman. så ipoden er ikke noe nytt. :no:

8875315[/snapback]

Langt fra, walkman hadde bare musikk for 90 min (kassett), og man gadd aldri ha lomma full av kassetter. Discman var egentlig for stor til å gå rundt å bære på, pluss plassen for man trengte for CD-er. Batteritid var også et passelig problem, ofte ikke mer enn 2 - 3 timer.

 

Prisen var og betydelig høyere.

 

Selv hadde jeg både Walkman (fra slutten av 70-tallet) og Diskman (fra 1986), men det var bare på reiser jeg brukte de. Ellers ble det for mye å drasse på.

 

Så den ekstreme utbredelsen av bærbare musikkspillere (iPod, andre mp3-spiller, etc) er nok noe nytt.

 

En som ikke har mp3 spiller (musikk nytes best der andre støykilder ikke finnes).

Lenke til kommentar
Discman var egentlig for stor til å gå rundt å bære på, pluss plassen for man trengte for CD-er. Batteritid var også et passelig problem, ofte ikke mer enn 2 - 3 timer.

 

Prisen var og betydelig høyere.

8875717[/snapback]

 

Øhm, hvor i all verden har du dette fra? Da jeg kjøpde discman (lenge før minidisc/mp3-spillere fantes) kostet den rett over 1000, og batteriet varte i nesten 10 timer. Og jeg drasset i likhet med mange andre rundt på den overalt.

Lenke til kommentar
Discman var egentlig for stor til å gå rundt å bære på, pluss plassen for man trengte for CD-er. Batteritid var også et passelig problem, ofte ikke mer enn 2 - 3 timer.

 

Prisen var og betydelig høyere.

8875717[/snapback]

 

Øhm, hvor i all verden har du dette fra? Da jeg kjøpde discman (lenge før minidisc/mp3-spillere fantes) kostet den rett over 1000, og batteriet varte i nesten 10 timer. Og jeg drasset i likhet med mange andre rundt på den overalt.

8875878[/snapback]

 

Min kjøpt i 86 kostet 3000 kr da, og hadde batteritid på 4 timer (total vekt med batteri, 550g). I dagens pris tilsvarer det kr 5 500,-. Ser vi relativt til lønnsnivå, blir forskjellen langt større. Pris må alltid justeres for prisstigning/lønnsnivå.

 

Og hadde vi mot formodning tilgang til salgsstatistikk, tro jeg vi ville sett at antallet bærbare enheter som kan spille mp3 (etc) solgt ligger langt over antallet Walkman/Diskman. Klart det var en god del som hadde diskman, men jeg tror du enkelt kan gange det tallet med et sted mellom 5 og 10, når det gjelder antallet som har iPod o.l. i dag (og som bruker det).

 

Om jeg i 1995 hadde sjekket blant 100 kolleger/venner (alder 30 - 40 år) - tror jeg maks 10 stk hadde hatt diskman. Sjekket med samme (40 - 50 år) i dag om de hadde mp3 spiller (mobil, iPod etc), ville jeg tro at det hadde 50 - 60 av de.

Lenke til kommentar

iPod er roten til alt vondt. I hvert fall når det gjelder overskrifter som har med MP3-spillere å gjøre. Jaja, men det er vell sånn det må bli når folk ikke skjønner annet så.

 

Når det gjelder selve saken er jeg ikke enig: Det er ikke iPoden som ødelegger mennesker, det er den konstante manglen på tid. Kreativiteten forsvinner om man bare haster rundt hele tiden.

 

Men hva sier man vel ikke for å øke verdien på malingen man har spredd utover ett lerret?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor han bare trekker frem iPod. Finnes det ikke andre musikkspillere her i verden?

 

En kan ikke bare se seg tilbake og si at absolutt alt var mye bedre før. :)

Jeg tror ikke at det bare er iPod sin skyld i dette. Men sånn er det.

 

Eldre folk har kanskje en tendens til å ta et kjent merke og begynne å anklage det for ditt og datt. Hvem vet?

Endret av kornelen
Lenke til kommentar
Mengden av og kvaliteten på moderne kunst er fallende. Og iPod har skylden. Det mener den berømte britiske kunstneren David Hockney.

[internettmodus]Oh noes, teh drama![/internettmodus]

 

Folk som kler seg stygt har det alltid vore og kjem det alltid til å være, eg ser ikkje kvar mp3-spelaren (lei av alt iPod-maset) kjem inn i dette.

 

Stiller meg samtidig skeptisk til ein 70-årings vurderingsevne av kva som er fint.

Lenke til kommentar
Dei fleste som kjøper iPod bryr seg meir om desesign enn lydkvaliteten, på fleste forum skryt alle Apple fans over designet på iPoden mens om det handlar om Creative så syter dei over designet, mens lydkvaliteten gløymer alle.

8881390[/snapback]

 

Vil nok si at de som kjøper iPod også er opptatt av brukervennlighet, da ipod har det klart beste gui'et på markedet i dag, spør du meg.

Jeg har også brukt andre mp3-spillere, men jeg er nok ikke "musikkjenner" nok til å høre forskjell fra spiller til spiller. Etter min mening har headsette/øreproppene du bruker mer å si enn selve spilleren. Dessuten liker jeg også iTunes, servicen til apple og tilbehøret til iPoden.

Lenke til kommentar
Vil nok si at de som kjøper iPod også er opptatt av brukervennlighet, da ipod har det klart  beste gui'et på markedet i dag, spør du meg.

Jeg har også brukt andre mp3-spillere, men jeg er nok ikke "musikkjenner" nok til å høre forskjell fra spiller til spiller. Etter min mening har headsette/øreproppene du bruker mer å si enn selve spilleren. Dessuten liker jeg også iTunes, servicen til apple og tilbehøret til iPoden.

8887906[/snapback]

Det var eg og overbevist om heilt til eg bytta ut iPod-en med ein Cowon iAudio D2, merker du ikkje forskjell der så er det noko feilande med øyrene. Kjøpte først øyrepluggar til 1300 til iPod-en, lyden vart sjølvsagt betre, men når eg bytta spelaren skal eg love deg det vart meir liv i dei.

 

Eg og er glad i iTunes, brukar den til å spele av musikk på PC-en. Servicen til Apple er eg ikkje vidare imponert over, garantitid på 1 år, etter det må du betale, sjølv i tilfeller som normalt vil gå under reklamasjon.

Lenke til kommentar

Eg og er glad i iTunes, brukar den til å spele av musikk på PC-en. Servicen til Apple er eg ikkje vidare imponert over, garantitid på 1 år, etter det må du betale, sjølv i tilfeller som normalt vil gå under reklamasjon.

8888125[/snapback]

 

Du kan heller bruke dette programmet i staden for iTunes, det har mykje betre søkefunksjon og er raskare og du kan bruke dei fleste andre mp3-spelarar i motsetning til iTunes som berre kan bruke iPod.

 

Har sjølv kjøpt lisens på det, men du kan jo teste det i 30 dagar gratis. Eg har også prøvd iTunes, men likte det ikkje så godt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...