Gå til innhold

Radeon HD 2000-serien nærmer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke akkurat kortet var så kraftig som man har fått inntrykk av, viss den testen stemmer da.

 

 

AMD ATI Radeon HD 2900 XT vs NVIDIA GeForce 8800 GTS 640MB

 

Call of Duty 2 = ATI = 73.5 FPS vs Nvidia = 56.7 FPS

 

Company of Heroes = ATI = 92.1 FPS vs Nvidia = 90.1 FPS

 

F.E.A.R. = ATI = 84.0 FPS vs Nvidia = 83.3 FPS

 

Half Life 2: Episode 1 = ATI = 112.0 FPS vs Nvidia = 57.4 FPS (119.2FPS)

 

Oblivion = ATI = 47.9 FPS vs Nvidia = 39.5 FPS

 

3DMark06 = ATI = 11447 vs Nvidia = 9836

 

 

Syns det var ganske skuffende for AMD, Værtfall når man tar i betrakting at dem ikke sammenlignet med toppmodelen ifra Nvidia engang :hrm:

 

*edit*

 

Dette var tydeligvis ikke toppmodelen ifra AMD heller. Og iogmed at kortet ligger i samme prisklasse så var det ikke så dårlig av AMD alikevel :blush:

 

*edit*

 

Etter å ha lest den nye testen av Radeon HD 2900 XTX vs GeForce 8800 GTX, Så må jeg gå tilbake til det jeg først sa. Dette var skuffende ifra AMD.

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar
Blir meget spennende å se om 2900 XTX yter bedre enn 8800 gtx/ultra, eventuelt 8900-kortene.

8474994[/snapback]

Det kan du få svar på:

 

DailyTech som er en "divisjon" av AnandTech har testet både XT og XTX kortene. XTX er identisk til XT, bare klokket litt høyere, og bruker 1GB GDDR4 minne isteden for 512MB GDDR3.

 

Her er noen testresultater:

http://www.dailytech.com/ATI+Radeon+HD+290...article7052.htm

 

The less than stellar performance benchmarks are no surprise to board partners and AMD insiders.  Two independent ATI board builders told DailyTech that Radeon HD 2900 XTX will not be a part of their initial portfolios.  Given the additional memory cost and bulky card footprint, it seems unlikely the XTX will ever see the light of day given its current performance.

 

Edit:

Testen i HW.no sin artikkel er 8800GTS vs. 2900XT

 

Den nye til DailyTech er 8800GTX vs. 2900XTX

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Blir meget spennende å se om 2900 XTX yter bedre enn 8800 gtx/ultra, eventuelt 8900-kortene.

8474994[/snapback]

Det kan du få svar på:

 

DailyTech som er en "divisjon" av AnandTech har testet både XT og XTX kortene. XTX er identisk til XT, bare klokket litt høyere, og bruker 1GB GDDR4 minne isteden for 512MB GDDR3.

 

Her er noen testresultater:

http://www.dailytech.com/ATI+Radeon+HD+290...article7052.htm

 

The less than stellar performance benchmarks are no surprise to board partners and AMD insiders.  Two independent ATI board builders told DailyTech that Radeon HD 2900 XTX will not be a part of their initial portfolios.  Given the additional memory cost and bulky card footprint, it seems unlikely the XTX will ever see the light of day given its current performance.

 

Edit:

Testen i HW.no sin artikkel er 8800GTS vs. 2900XT

 

Den nye til DailyTech er 8800GTX vs. 2900XTX

8475014[/snapback]

Dette var skuffende. :thumbdown:

Lenke til kommentar
haha, 8800gtx slår jo 2900xtx lett jo. må jo tenkes at driverene til at i ikke er optimalisert enda kansje, men like vel stor forskjell. nvidia kommer jo med 8800 ultra også. ser dårlig ut for ati hehe.

8475093[/snapback]

 

Ja, som om ForceWare driverne fra nVidia til 8xxx kortene er på noen måte fult optimaliserte enda :roll:

Lenke til kommentar

Her er instillingene DailyTech brukte i de forskjellige spillene:

 

Company of Heroes - High shader quality, High model quality, Anti-aliasing enabled (in game), Ultra texture quality, high quality shadows, high quality reflections, Post processing On, High building detail, High physics, high tree quality, High terrain detail, Ultra effects fidelity, Ultra effects density, Object scarring enabled and the model detail slider all the way to the right.

 

F.E.A.R. - 4x FSAA (in game), maximum light details, shadows enabled, maximum shadow details, soft shadows enabled, 16x anisotropic filtering, maximum texture resolution, maximum videos, maximum shader quality.

 

Half Life 2: Episode 1 - High model detail, high texture detail, high shader detail, reflect all water details, high shadow detail, 4x multi-sample AA (in-game), 16x anisotropic filtering, v-sync disabled, full high-dynamic range.

 

Elder Scrolls IV Oblivion – Preset ultra quality settings. The scene used was where you’re at the end of the tunnel and run outside for a little bit.

 

Tallene fra DailyTech:

post-22436-1177576089_thumb.jpg

 

Både F.E.A.R og HL2-E1 er altså med 4xAA og 16xAF

Og alikevel drar nVidia kortet i fra... :dontgetit:

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
haha, 8800gtx slår jo 2900xtx lett jo. må jo tenkes at driverene til at i ikke er optimalisert enda kansje, men like vel stor forskjell. nvidia kommer jo med 8800 ultra også. ser dårlig ut for ati hehe.

8475093[/snapback]

 

Ja, som om ForceWare driverne fra nVidia til 8xxx kortene er på noen måte fult optimaliserte enda :roll:

8475105[/snapback]

 

hehe nei de er ikke det heller, du har rett i det. ser enda mørkere ut for ati når de også blir opptimalisert hehe.

 

jeg håpa faktisk at ati skulle komme med noe bra sli at prisen på 8800gtx skulle synke til under 4k i hvertfall. men ser ikke ut som det skjer med det første.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

Forferdelig skuffende om dette er representativt for kortet. Selv med en 10% optimalisering av driverne så er dette bare et 8800gts 640 omtrent. Men skal ikke dømme det nedenom og hjem før kortet blir testet grundigere. Dessverre ser det ut til å bli en ny x1800 flopp for ati/amd. To little to late. Det at de også kommer ut med kortet 6-7 mnder. senere enn 8800gtx er også med å senke inntrykket.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det grunn til å begynne å grine enda. Disse kortene har de fått fatt i i 'kanalen' ikke som demo/test kort av ATI, kan være eldre engineering samples osv.

 

På Fudzilla fant jeg denne posten http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...id=678&Itemid=1

 

The ATI's final driver the one that fixes the Audio bit should make Radeon HD 2900 XTX to perform at the same level as G80 Ultra. Not all hopes are lost. Our reader reminded us that we claimed before that Radeon HD 2900 XTX performs slower than the XT card and we have to say that these tests where done with the latest revision of the 1 GB card and therefore the scores are now much better. 

 

 

Det er vel og verdt å merke seg at det er INGEN tester på DX10, og vi vet ikke hva AMD/ATI eller Nvidia sine kort yter der. Har veldig lyst å se noen skikkelige DX10 tester før jeg kjøper et kort.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det grunn til å begynne å grine enda. Disse kortene har de fått fatt i i 'kanalen' ikke som demo/test kort av ATI, kan være eldre engineering samples osv.

8475379[/snapback]

Nei...

DailyTech tester review sample-kortene til AnandTech...

 

Angående drivere:

Today's tests used retail drivers ATI released to its board partners.

 

Dette er driverene som shippes på CD med kortene.

 

 

Angående DX10 tester... Finnes det noen gode DX10 tester der ute enda?

Lenke til kommentar

Ser at XT og XTX-versjonene yter overraskende likt i testene. For meg lukter det veldig av en manglende driveroptimaliserng fra ATIs side, da de neppe ville sluppet to så like kort ut for salg. Tror det man bør gjøre er å vente til driverne for de spesifikke kortene er klare, slik at man får et helhetlig bilde av ytelsen.

 

Alternativt kan jo de forskjellige nettsidene prøve å teste ATI-kortene opp mot de eldste driverne tilgjengelig for 8800 GTX-kortene og sammenligne der. Nvidia var ekstremt trege med å levere skikkelige drivere for toppskjermkortene sine, så der tror jeg ATI vil slå Nvidia ganske greit, selv uten skikkelige drivere.

Lenke til kommentar
Ser at XT og XTX-versjonene yter overraskende likt i testene. For meg lukter det veldig av en manglende driveroptimaliserng fra ATIs side, da de neppe ville sluppet to så like kort ut for salg. Tror det man bør gjøre er å vente til driverne for de spesifikke kortene er klare, slik at man får et helhetlig bilde av ytelsen.

 

Alternativt kan jo de forskjellige nettsidene prøve å teste ATI-kortene opp mot de eldste driverne tilgjengelig for 8800 GTX-kortene og sammenligne der. Nvidia var ekstremt trege med å levere skikkelige drivere for toppskjermkortene sine, så der tror jeg ATI vil slå Nvidia ganske greit, selv uten skikkelige drivere.

8475475[/snapback]

Les hele teksten hos DailyTech:

 

The less than stellar performance benchmarks are no surprise to board partners and AMD insiders.  Two independent ATI board builders told DailyTech that Radeon HD 2900 XTX will not be a part of their initial portfolios.

 

 

Drivere er ikke et argument. Ifølge fungerende samples av R600 har vært avbildet siden midten av januar. ATi sitt driver-team har hett god tid til å jobbe med driveren.

 

For n'te gang les hva de skriver om driver på:

Today's tests used retail drivers ATI released to its board partners.

XTX-kortet er testet med driver som shipper på CD med kortene.

Lenke til kommentar

Skulle likt å sett benchmarks med Rainbow Six Vegas, det bruker Unreal 3 motoren, tror det vil gi mer svar på hvor bra kortet vil yte i framtidige spill. R6 Vegas, er et av de spillene du ser stor forskjell på 8800gts 640 og 320 kortene.

 

ATI kortet skal jo ha avanserte shadere, mens Nvidia har enkelere shadere, slik at gamle spill trolig vil yte bedre på G80, mens nye spill med heftigere shader programert inn vil ATI kunne sparke litt pung i.

 

Tror ATI har tenkt smart, og vi først se R600'n sin styrke med nye spill, ATI har tenkt framover.

 

Så vidt jeg kunne se i Dailytech testen så bruke det OEM kortet, det som er 12" langt, spørs om det er noe forskjell på det og Retail kortet som kommer.

Lenke til kommentar

Ser ut som om mitt kjøp av XFX 8800GTX XXX 630M orginalt klokket til 630/2000 var et bedre kjøp enn jeg trodde, 4500,- ser ut til å være vel anvendte penger.

Ser også ut til at 2900XT er det kortet som kommer i butikkene, og siden det prises mot GTS og har omtrent samme ytelse, så tror jeg GTX eierne sitter trygt på kortene sine etter dette.

For de som er ute etter DX10 kort akkurat nå, og ikke har råd eller vil hoste opp penger til GTX, så vil 2900XT bli et godt alternativ til GTS, men vil du ha kort idag tror jeg GTS fra Nvidia er et vel så godt valg.... og klokker jo veldig bra også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...