Gå til innhold

Radeon HD 2000-serien nærmer seg


Anbefalte innlegg

haha, 8800gtx slår jo 2900xtx lett jo. må jo tenkes at driverene til at i ikke er optimalisert enda kansje, men like vel stor forskjell. nvidia kommer jo med 8800 ultra også. ser dårlig ut for ati hehe.

8475093[/snapback]

Ja, som om ForceWare driverne fra nVidia til 8xxx kortene er på noen måte fult optimaliserte enda :roll:

8475105[/snapback]

Det er langt mer å hente på optimaliseringer i starten av en produktsyklus. De enkleste optimaliseringene som gir mest effekt fikses som regel i løpet av de første månedene. Når et produkt er over et halvt år gammelt så er det de tidkrevende og vanskelige optimaliseringene som gjenstår. Regn derfor med at ytelsegapet kommer til å minke utover året, selv om jeg har mine tvil til at 2600XT tar igjen 8800GTS og 2900XTX tar igjen 8800GTX, dersom man kan stole på testene til dailytech.

 

Jeg håper ikke de er representable for da betyr det fortsatt dårlig konkurranse. Dårlig konkurranse er ikke bra for hverken ATI- eller Nvidia-fans eller oss andre.

 

Det er vel og verdt å merke seg at det er INGEN tester på DX10, og vi vet ikke hva AMD/ATI eller Nvidia sine kort yter der.  Har veldig lyst å se noen skikkelige DX10 tester før jeg kjøper et kort.

8475379[/snapback]

Raptor,26/04-2007 : 11:13]Angående DX10 tester... Finnes det noen gode DX10 tester der ute enda?

8475413[/snapback]

Det finnes vel en demo fra Nvidia, men jeg vet ikke om det er en test som gir testresultater for like gjennomkjøringer. Regner med det dukker opp syntetiske tester snart. Men uansett så er det lite interessant med Dx10 før det faktisk kommer et visst utvalg med interessante spill med Dx10. Det er jo omtrent et halvt år siden det først ble sagt at slike spill er like rundt hjørnet. Fortsatt er de like rundt hjørnet og man kan lure på hvor mange måneder det betyr. Kanskje ennå et halvt år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ATI kortet skal jo ha avanserte shadere, mens Nvidia har enkelere shadere, slik at gamle spill trolig vil yte bedre på G80, mens nye spill med heftigere shader programert inn vil ATI kunne sparke litt pung i.

8475559[/snapback]

Sånn fungerer det desverre ikke lenger...

 

Tror det er best å vente til vi vet alle detaljer om R600-arkitekturen før vi trekker slutninger. Da tenker jeg på hvordan ALU'er er organisert, hvor forskjellige cache nivåer ligger, og ikke minst hvormange TMU og ROP's som er tilgjenglige.

Lenke til kommentar

Jeg venter spent på flere tester før jeg trekker noen konklusjoner. Det er i det minste verd å merke seg at 8800 GTS var bedre enn 2900 XT i Half Life 2: Episode 1, da det var en feil som gjorde at GTS'en kom så dårlig ut. Tradisjonelt sett har jo ATI gjort det litt skarpere i Steam engine.

 

Det den testen i Daily Tech ikke sa noe om, var strømforbruk, varme og støy. Er det noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

Får se hvordan det ligger ann om noen måneder.. skal ikke oppgradere før til slutten av sommeren,....

 

Benke seg foran dataen med noen gode spill ut over høsten ja. :D..

 

Tror uansett at dersom 2900 XTX ikke kommer til å slå 8800 GTX ultra så blir prisen der etter..

Lenke til kommentar
DX9 benchmarks er en ting, DX10 noe helt annet. Kan godt hende at 2900 XT/X slår 8800Ultra i Crysis i DX10 mode... :hmm:

8476031[/snapback]

Ser jo at for DX9-spillene som ble testet av DailyTech er det bare 1 fps forskjell mellom 2900xt/xtx. Så vil tro at forskjellen mellom xt/xtx ligger i DX10-ytelse, som jo egentlig er helt fair. Enten det, eller så er det noe galt med xtx-kortene foreløpig. Vi får se.. :hmm

Lenke til kommentar
Eh, en noe merkelig test fra Daily. Hvorfor i alle dager bruke et overklokket GTX?

 

Likevel er ikke XTX-ytelsen noe spesielt å skreppe av. Lurer på hvor langt frem i tid et kort som yter markant bedre enn XT er (fra AMD/ATi sin side).

8476570[/snapback]

Som de har skrevet... De hadde begrenset med tid, og de brukte kortene de hadde tilgjenglig... Nå er jo det fabrikk-overklokke GTX kortet lavere klokket en Ultra-kortene som blir nV sitt high-end svar mot XTX

 

 

[spekulasjonsmodus]

Hvor lang tid det tar før noe som yter markant bedre kommer? Vanskelig å si... Hvis ytelsen skyldes begresninger i arkitekturen så kan det ta lang tid. Kan også spørre seg selv om AMD gidder å fortsette kjøret med å ha råeste high-end produkt. Det er tross alt lite penger å hente sammenlignet med å selge integret grafikk, low-end produkter osv. i store volum til OEM.

[/spekulasjonsmodus]

Lenke til kommentar

Joda, men hvor vanskelig er det å finne et GTX-kort med stock clock (for ikke å si, hvor vanskelig er det å klokke det ned til riktig klokk?)?

 

Ellers tenkte jeg mest på 65nm-ryktene. Da kan de jo ta seg råd til å både klokke en del høyere og kanskje ikke behøve å ta så mye for det.

Lenke til kommentar

Hvorfor ligger GPU-produksjonsteknikken alltid minst en generasjon bak CPUer? Nå skal man begynne med 45nm CPUer, mens grafikkortene fortsatt ligger på 80-90nm.. :hmm Skulle tro at det ville løse en god del av effektproblemene med skjermkort hvis man skalerte ned. Da ville det også blitt lettere å lage mobile varianter av kortene.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om XTX er 80 eller 65nm, har lest litt forskjellig rundt, og det virker som noen testere har fått 80nm, da kan det jo lukte at det er to forskjellige versjoner av kortene ute.

8477554[/snapback]

R600 (HD 2900) er kun i 80nm.

Når det kommer det en 65mn av denne brikken så heter den ikke R600 mer.

 

RV610 & RV630 er i 65nm

Lenke til kommentar
Hvorfor ligger GPU-produksjonsteknikken alltid minst en generasjon bak CPUer? Nå skal man begynne med 45nm CPUer, mens grafikkortene fortsatt ligger på 80-90nm.. :hmm Skulle tro at det ville løse en god del av effektproblemene med skjermkort hvis man skalerte ned. Da ville det også blitt lettere å lage mobile varianter av kortene.

8477784[/snapback]

Iallefall nå som AMD har kjøpt opp ATI, så burde 65nm raskt kunne komme til GPU verdenen også. :hmm:

Lenke til kommentar
Les hele teksten hos DailyTech:

 

The less than stellar performance benchmarks are no surprise to board partners and AMD insiders.  Two independent ATI board builders told DailyTech that Radeon HD 2900 XTX will not be a part of their initial portfolios.

 

 

Drivere er ikke et argument. Ifølge fungerende samples av R600 har vært avbildet siden midten av januar. ATi sitt driver-team har hett god tid til å jobbe med driveren.

 

For n'te gang les hva de skriver om driver på:

Today's tests used retail drivers ATI released to its board partners.

XTX-kortet er testet med driver som shipper på CD med kortene.

8475520[/snapback]

 

At driverne sendes med kortet betyr da ikke at de er optimaliserte for kortet. Nvidia sendte nå vel med drivere til 8800-kortene selv om de knapt nok var brukende til noe. Jeg ønsker iallefall å se flere tester, og helst med mer oppdaterte drivere, før jeg ensidig konkluderer rundt ytelsen for kortene.

 

Som jeg sa tidligere, virker det rart at de to forskjellige ATI-kortene ligger så nære hverandre i ytelse rett fra fabrikken, og jeg tror grunnen til dette er at driverne ikke ennå er ferdigutviklet. Hva ATI har hatt og ikke har hatt tid til er det ikke godt å si. Det som er sikkert er at kortene har blitt utsatt og utsatt over lang tid, og jeg tviler på at dette er tid ATI har brukt til å finpusse småting i ytelsen for kortene, det er nok begrunnet i store utviklingsproblemer.

Lenke til kommentar
At driverne sendes med kortet betyr da ikke at de er optimaliserte for kortet. Nvidia sendte nå vel med drivere til 8800-kortene selv om de knapt nok var brukende til noe. Jeg ønsker iallefall å se flere tester, og helst med mer oppdaterte drivere, før jeg ensidig konkluderer rundt ytelsen for kortene.

8478756[/snapback]

Den driveren DT har testet med er den driveren som den første runden med review skal bruke...

 

 

Får ta med mer rykter da:

AMD has decided to push forward the launch of the Radeon HD 2900 series to May 2nd instead of the original date on May 14th. Products demonstrations and reviews are allowed to appear on that date so it is considered a soft launch. However, AMD is still keeping Radeon HD 2600 and 2400 under wraps until the big day on May 14th.

http://www.vr-zone.com/?i=4931

 

Kanskje det blir en paper-launch neste onsdag da... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...