Gå til innhold

Den store synth-tråden


dizzykeys

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er en fra før(fant i hvert fall ingen)

Tenkte at vi kunne ha en samletråd for synth/keyboard spillere i likhet med piano-tråden, der vi kan diskutere alt som har med synther/softsynther og synthspilling å gjøre.

Tenkte jeg kunne begynne med denne videoen av en analog synth-improvisasjon. Ganske fett :)

 

EDIT: Har fått tilbakemelding om å legge inn linker til sider som anmelder instrumenter, så here they come:

SoundOnSound

Vintage Synth

GearWire

Keyboard Magazine (Keyboard Magazine TV)

Harmony Central

 

Ellers er Youtube også et bra sted ;)

Endret av Mr_Sun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter min mening ødelegger dette hele pianokonseptet...

 

 

EDIT: Bra du lagde en egen tråd for dette, så slipper vi å ødelegge pianotråden

7850924[/snapback]

Dette var da svært sakelig.

 

Jeg for min del har i en tid vurdert å kjøpe meg en "synth", nermere sagt et midi-keyboard så jeg kan bruke med softsynther. Men jeg sliter med å finne en som virker bra, for en billig penge, da jeg ikke gidder å bruke masse penger bare for å lære meg å spille et instrument. Så jeg kunne trengt litt hjelp.

Lenke til kommentar
http://youtube.com/watch?v=mTT3YKFoCX0

Riktig synth-bruk :)

7854942[/snapback]

 

Så dem på onsdag. Ble positivt overrasket... Hehe, kunne tro han hadde tatt seg en valium eller har en eller annen form for nervesykdom.. Sto nesten aldri i ro på scenen. Tok til og med en stage dive. ;)

 

Det var noen rimelig kule pitcher som ble fremført i ny og ne.

7859765[/snapback]

 

Du og var på folken altså? :p

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en hardware racksynth, men solgte den til fordel for softsynther.

Fordelen med softsynther er at MIDI-kontrolleren/keyboardet ditt blir som en synth med tilnærmet uendelig muligheter med softsynther, versus de begrensningene som oppstår når en hardware synth bare kan produserer lyder ut av faste algoritmer (virtuell analog).

Greit at puristene foretrekker ekte saker, men det blir fort dyrt når du trenger et titalls (om ikke hundretalls) forskjellige hardware synther for å kunne lage like mange og varierte lyder som med forskjellige softsynther. I tillegg kan jo "softsynther" også bestå i samplere, trommemaskiner, etc, etc.

 

Prisen man betaler i forhold til fleksibilitet er langt lavere ved softsynths enn hardware synes jeg. Forøvrig er det også lettere å jobbe med softsynther.

Lenke til kommentar

Jeg mener motsatt. Personlig har jeg ingen problemer med at min synth (Nord Lead 2) har for lite varierende lyder. I tillegg til dette er de mange hundre lydene av bedre lydkvalitet.

 

Som du sikkert forstår, anbefaler jeg en hardware synth, som f.eks. Nord Lead eller en lignende.

Lenke til kommentar

Hva som er lettest å jobbe med er jo subjektivt. Er mange som hater å lage musikk på data generelt. Dessuten så er ikke soft-synther så fryktelig aktuelt i en live-setting. Kan jo bruke Reason, men det er vel egentlig unntaket. Kan ikke garantere at det ikke krasjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...