Gå til innhold

Den store synth-tråden


dizzykeys

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurer også på noe angående kjøping av synth.

 

Jeg har tenkt å lage et ambient-prosjekt, og skal selge min fine gitar for å kjøpe en Synthesizer.

Det jeg lurer på, er hvilke synther som duger til det arbeidet? Tenker på noen som har et visst antall lyder som minner om "rom-lyder", om dere skjønner. Er ikke så erfart at det gjør noe, men jeg har uansett tenkt å uttrykke meg igjennom en synth i stedet for en gitar.

 

Prisklasse fra 5000-7500 kr.

 

 

jeg lurer forresten på om en Korg x50 duger?

 

 

 

Med Vennlig Hilsen,

- Erlend

Skal du lage egne lyder?

Kommer du til å bruke synthen live?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal nok ikke bruke den LIVE, jeg tenkte å sitte hjemme og lage musikk. Softsynth har jeg ikke så lyst til å bruke, grunnet at da må jeg jo ha datamaskinen på for å kunne spille.

_KANSKJE_ tar jeg med den til et øvingslokale og jammer litt med noen, men for det meste hjemmebasert musikk.

 

Jeg tror ikke jeg skal basere meg på å lage helt egne lyder ennå, men litt modifisering og lagring av modifikasjonene vil jeg helst ha med.

 

EDIT:

 

Jeg fikk tilbud om en Yamaha MM6 også, og lurer på om den kanskje er bedre?

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Jeg skal nok ikke bruke den LIVE, jeg tenkte å sitte hjemme og lage musikk. Softsynth har jeg ikke så lyst til å bruke, grunnet at da må jeg jo ha datamaskinen på for å kunne spille.

_KANSKJE_ tar jeg med den til et øvingslokale og jammer litt med noen, men for det meste hjemmebasert musikk.

 

Jeg tror ikke jeg skal basere meg på å lage helt egne lyder ennå, men litt modifisering og lagring av modifikasjonene vil jeg helst ha med.

 

EDIT:

 

Jeg fikk tilbud om en Yamaha MM6 også, og lurer på om den kanskje er bedre?

Jeg har ikke noe bedre forslag enn at du går ut og prøver de forskjellige synthene du har lyst på. Du kommer raskt til å oppdage hvem som er best for deg, hva gjelder spillefølelse og brukervennlighet. Kanskje du får andre bruksområder etterhvert?

Lykke til med synthkjøp :)

 

-Mikael

Lenke til kommentar

Jeg har en utrolig dum drøm jeg ikke blir kvitt: En Moog Voyager og så et passelig antall rackmoduler i tillegg. Ville vært det tøffeste jeg kunne tenke meg. Men til en pris hinsides all fornuft...

 

Egentlig burde Moog laget en versjon av rackmodulen uten alle knottene, siden man i et slikt oppsett gjerne vi fjernstyre den allikevel. Kanskje kunne man fått ned prisen en del på den måten. Eller kanskje det ikke monner noe i et analogt oppsett.

 

 

Geir :O

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Ja, har vi ikke alle lyst på en Moog :)

Minimoog Voyager går for rundt 33 tusen på ProLyd, mens Little Phatty med 2 oscillatorer og ett Low Pass Filter kun koster rundt 11-12 tusen. Til tider vurderer jeg å bygge min egen moog-etterligning, men har enda ikke tatt det endelige steget på grunn av mangelvarene tid og kunnskap. Det nærmeste jeg kommer for øyeblikket er Arturias Minimoog V, men jeg overlever strålende med den.

Lenke til kommentar

[Edit: Jeg har nå fått greie på at det jeg har kjøpt heter MIDI-kontroller og ikke synth]

 

Her kommer et newbiespørsmål:

 

Jeg kjøpte altså en av disse Key Rig 49-kontrollerne som man kobler til PCen via USB-porten. Jeg installerte det tilhørende programmet (M-Audio Key Rig) slik at jeg kunne spille på den. Etter å ha lekt meg med programmet en stund, tenkte jeg å ta opp det jeg spilte og lagre det som en lydfil. Jeg prøvde med den vanlige Lydinnspilling i Windows, men da jeg trykket på innspillingsknappen fikk jeg beskjeden: "Lydmaskinvaren kan ikke spille inn på slike filer. Opprett et nytt dokument for å spille inn." Hvis jeg avslutter Key Rig-programmet, går det fint å ta opp lyd, men det er vel ingen vits siden det da vel ikke vil komme noen lyd når jeg trykker på tangentene. Jeg har også prøvd med en annen freeware-lydopptaker (den såkalte "Audio Recorder for FREE"), men der får jeg en tilsvarende feilmelding på engelsk ("File format not supported" eller noe med den betydningen).

 

Jeg regner med at dette er et skikkelig nybegynnerproblem, og at det er noe enkelt jeg har oversett, men jeg er ikke sikker på hva det kan være. Jeg har søkt på nett etter svaret, men har ikke funnet noe så langt. Det første jeg tenkte da jeg fikk feilmeldingen var at det kunne være lydkortet det kunne være noe galt med, men siden det virker fint å ta opp lyd når jeg ikke har Key Rig-programmet oppe, er det vel neppe noe slikt. Jeg er ikke sikker på hvilket lydkort jeg har, men det er ikke noe fra Creative (det er et standardlydkort som fulgte med Komplett-PCen, hvis det sier noe for noen, jeg tror det heter RealTek High Definition Audio).

 

Jeg er ny på dette forumet, og håper dette er riktig tråd å poste i. Jeg beklager hvis denne posten egentlig skulle vært et annet sted.

Endret av ringholm
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg skal etter hvert invistere i en ny synth, og står mellom to synther: Korg Triton Extreme og Roland Fantom X8. Foreløpig så heller jeg litt mer mot Roland sin synth, men Triton har alltid vært et stort ønske etter at jeg prøvde den i en musikkforretning for en tre-fire år siden. Er det noen som har et par tips/preferanser/pro/cons/et-eller-annet som kan hjelpe meg å velge riktig?

Lenke til kommentar

Jeg har korg triton extreme selv.. Den er konge :new_woot: Har ikke prøvd Roland fantomX, men den skal vist være veldig bra den å.... Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte korgen, den er rett og slett herlig å spille på.. Mitt råd er at du prøver begge, så finner du ut hvem som passer best for deg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...