Gå til innhold

Den store synth-tråden


dizzykeys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-pJI1Oyc6
Er det bare riktig som syns korg sine pianolyder hårreisende dårlig?

 

Korg M3 ser nemlig litt heftig ut :p

 

M3 er et monster, men pianolydene er der den kommer kortest dersom du sammenligner med tilsvarende produkter fra andre produsenter. Personlig klarer jeg imidlertid å tweake lyden til den tilfredstiller mitt behov. Spiller ikke inn så mye solopiano med M3, det har jeg andre instrumenter til, men lydene passer bra i en mix. Du skjønner kluet; dersom du er levende opptatt av fantastisk pianolyd, gå for noe mer dedikert. Smak og behag... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6
Hehe.. kurzweil ja :) Nå har jeg sett litt på denne kurzweil synthen.

 

Er dette goe greier?

 

Kurzweil er nok solide saker, og det kan nok LiquidKey tale både lenge og varmt om, men jeg har fått inntrykk av at folk mener at dette er en gammel synth (produsert i 1996). Hvor vidt funksjonalitet og lydkvalitet har utviklet og forbedret seg siden dette kan jeg ikke si noe konkret om.

 

Jeg visste jeg hadde sett navnet ditt tidligere, LiquidKey! Kom over det på JRs forum her om dagen ;)

Lenke til kommentar
Kurzweil er nok solide saker, og det kan nok LiquidKey tale både lenge og varmt om, men jeg har fått inntrykk av at folk mener at dette er en gammel synth (produsert i 1996). Hvor vidt funksjonalitet og lydkvalitet har utviklet og forbedret seg siden dette kan jeg ikke si noe konkret om.

 

Jeg visste jeg hadde sett navnet ditt tidligere, LiquidKey! Kom over det på JRs forum her om dagen ;)

Stemmer at jeg er på JR forumet :) Hva heter du der?

 

Ben-ja-min: Jeg synes ikke du bør statse på kurzweil. Rett og slett på grunn av manglende support. Skulle du trenge å sende den inn, har du ikke mulighet til det. Nå har Norge begynt å importere smått de nyeste produktene, og ryktene sier at det vil komme en Kurzweil K3000. Hvis det er tilfelle blir nok supporten bedre.

 

En annen ting er at synthen er utrolig avansert. Det tar velddig lang tid å bli godt kjent med den. En jeg kjenner brukte hele ettermiddagen på å programmere Pitch-wheel'et til å bende 24 semitones ned.

 

Jeg vil faktisk ikke bruke alderen på synthen som argument for å ikke kjøpe. En Kurzweil K2600 med både "contemporary"- og "orchestral" ROM blocks, holder dagens standard. (Etter ti år, ganske imponerende spør du meg) Og selv om presetsene i en synth ikke er mind-blowing, ligger hemmeligheten i å skru egne lyder.

 

-Mikael

Lenke til kommentar
okei..

 

Roland Fantom x8?

Fantom X8 er en meget god workstation. Her får du et solid brett, med 128 polyphony, mulighet for 4 expansion boards, 1 GB med wave minne(hvis du har exp. boards), og skikkelig veide tangenter(Jeg foretrekker ikke disse når det er snakk om raske synthløp, men fungerer utmerket til piano.) pluss en farge LCD-skjerm hvis du skulle bry deg om det.

Jeg ville vurdert denne sammen med Yamaha Motif XS.

 

-Mikael

Lenke til kommentar

Jo, om du har en veldig rask maskin kan du senke forsinkelsen ytterligere.

Forsinkelsen bestemmes av bufferstørrelsen (det er bufferingen som gir forsinkelsen) og samplingsrate som bestemmer hvor lang tid det tar å "tømme" bufferen. Har man en stor buffer trenger man en høy samplerate for å få like lav forsinkelse som en liten buffer ved lav samplingsrate.

Forsinkelsen kan du regne ut slik:

 

(b / r) * 1000 = d

 

Hvor b = bufferstørrelse, r = samplingsrate og d = delay/forsinkelse.

 

Eksempel: ASIOs standard 256 samples bufferstørrelse ved 44100 Hz samplerate gir:

 

256 / 44100 = 0,00580

0,00580 * 1000 = 5,8 millisekund forsinkelse

 

Det du kan prøve er å senke bufferstørrelsen til f.eks 128 eller 64 samples om du bruker standard 256 samples bufferstørrelse. Ved 44,1 KHz vil 128 samples gi 2,9 og 64 samples 1,45 millisekund forsinkelse. Men for å unngå hakking i lyden må du ha en rask maskin som har tilstrekkelig CPU-tid til å putte data inn i lydbufferen som lydkortet vil lage lyd ut av i tillegg til alt det andre den skal gjøre. Om de andre oppgavene blir for krevende, f.eks softsynther som krever for mye CPU-tid, så kan det hende at CPUen i små øyeblikk ikke rekker å putte data inn i bufferen hurtig nok før lydkortet har "brukt opp" all bufferen og laget lyd ut av dette. Resultatet blir da at lydkortet ikke har noe data å lage lyd ut av og man får hakking i lyden som følger av korte øyeblikk med stillhet. Dette kalles også "buffer underrun".

 

En annen måte å senke forsinkelsen på er å øke sampleraten. Med 256 samples bufferstørrelse vil 48 KHz gi 5,34 og 96 KHz 2,67 millisekund forsinkelse. Samme problematikken med at CPUen av og til ikke kan få nok tid til å skrive til bufferen gjelder også her, men i tillegg impliserer en økt samplerate høyere presisjon i lyddataen som skal prosesseres. Men hvor stor betydning dette har for buffer underrun i forhold til å bare senke bufferen vet jeg ikke.

 

Størrelsen på bufferen og samplerate kan du som oftest endre i instillingene til programmet du bruker, eller i driverne/kontrollpanelet til lydkortet.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg håper det er noen her som kan gi en komplett nybegynner litt råd og tips til hva slags utstyr jeg trenger.

Har ingen erfaring med synth, men har lyst til å lære meg et instrument og etter å ha sett diverse videoer på Youtube med folk som bruker talk box med synth har jeg blitt overbevist om at jeg vil investere tid og litt penger i dette.

 

Har sett litt på diverse sider som selger synther og lest igjennom denne tråden, men jeg blir ikke klok på det.

 

Det jeg har tenkt å bruke den til er for det første å lære meg å spille, lage hip hop musikk og koble til en slik talk box. Jeg har absolutt ingen av utstyr og vil helst ikke legge ut så forferdelig mye, i tilfelle dette ikke er noe for meg. Så hva bør jeg se etter, softsynth eller "vanlig"? Hvilke merker og modeller er det som passer til mine evner og mine preferanser?

 

hehe, har lagt med noen eksempler på hva jeg ser for meg at jeg spiller om en stund :)

 

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg lurer også på noe angående kjøping av synth.

 

Jeg har tenkt å lage et ambient-prosjekt, og skal selge min fine gitar for å kjøpe en Synthesizer.

Det jeg lurer på, er hvilke synther som duger til det arbeidet? Tenker på noen som har et visst antall lyder som minner om "rom-lyder", om dere skjønner. Er ikke så erfart at det gjør noe, men jeg har uansett tenkt å uttrykke meg igjennom en synth i stedet for en gitar.

 

Prisklasse fra 5000-7500 kr.

 

 

jeg lurer forresten på om en Korg x50 duger?

 

 

 

Med Vennlig Hilsen,

- Erlend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...