Gå til innhold

Trump fikk gullmedaljen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (2 minutter siden):

Tviler.
Trumps sutring de siste ukene tilsier at han nå oppfatter prisen som sin egen.
Det som står i Nobels egne arkiver om denne prisen blir sikkert omgjort til fake-news …

Nei, jeg tror heller ikke at han har skjønt det. Er drittlei hele fyren, er så mye ustabilitet. Man kan si hva man vil om Putin, men i det minste vet man hvor man har ham. Trump er en løs kanon.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lemongrass skrev (12 minutter siden):

Det spiller vel egentlig ingen rolle nå, hvis han tror han har fått den lager han kanskje mindre rabalder ved fremtidige utdelinger.

Nettopp, nå blir det kanskje slutt på Trumps mas om at vi må gi ham fredsprisen. :) 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Vokteren said:

Hvor lenge skal Trump få lov til å herje med europeiske verdier og idealisme ?

Valget i november vil være svært avgjørende for veien videre.
Dersom Demokratene tar kontroll over huset og senatet, så vil det bli full krig mellom administrasjonen og senatet/huset. 
Det igjen har noen mulige utfall;

• Trump blir bundet på hender og føtter, og må bruke tiden sin på granskninger og politikk
  • Trump ignorerer huset/senatet og får sine støttespillere til å forberede seg på borgerkrig
  • Valget blir ikke gjennomført pga. en eller annen krise som Trump proklamerer.

Det er absurd, men ikke utenkelig, at i 2027 kan det bryte ut borgerkrig (eller borgerkrig lignende tilstander) i USA.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Lemongrass skrev (11 minutter siden):

Det spiller vel egentlig ingen rolle nå, hvis han tror han har fått den lager han kanskje mindre rabalder ved fremtidige utdelinger.

Jeg skjønner at slik rævslikking kan funke på slike figurer, men jeg syns absolutt ingenting om slikt, på noen nivå. 

• Liker 2
Skrevet
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

Dersom Demokratene tar kontroll over huset og senatet, så vil det bli full krig mellom administrasjonen og senatet/huset. 

• Trump blir bundet på hender og føtter, og må bruke tiden sin på granskninger og politikk
  • Trump ignorerer huset/senatet og får sine støttespillere til å forberede seg på borgerkrig

Det er absurd, men ikke utenkelig, at i 2027 kan det bryte ut borgerkrig (eller borgerkrig lignende tilstander) i USA.

Tror nok dessverre at det er ditt alternativ nummer 2 som er mest aktuelt her, etterfulgt av nummer 3 🫣

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter faktisk med å se på bildene uten å rødme og jeg kan ikke forstå annet enn at de fleste amerikanere, republikanere inkludert, innerst inne synes dette er forferdelig pinlig. 

• Liker 7
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Tror nok dessverre at det er ditt alternativ nummer 2 som er mest aktuelt her, etterfulgt av nummer 3 🫣

Dette er dessverre sannsynlig så lenge Trump hever innsatsen og utvider korthuset hver eneste dag.
En primitiv eskalering som er dømt til å falle sammen med et brak.

Ingen ektefødt mobber som bygger livet og egoet sitt på bølleoppførsel, fornærmelser, manipulering og ydmykelser overlever i det lange løp….

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, WiiBoy said:

Trump har allerede sagt at han ikke anser det nødvendig å ha et valg. Supporterne har kjapt vært ute med å late som om det bare er "humor" slik de har gjort alle de andre gangene. 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Snikpellik said:

Lurer på om ikke dette er noe av det mest patetiske som noensinne har skjedd. Lavmål, desperasjon og pinlig er ord som passer til å beskrive dette.

Det er bare en vanlig hverdag i Trumplandet. 

• Liker 1
Skrevet

Har vel like mye å si som at en OL-vinner selger sin gullmedalje.  Gjør ikke kjøperen til OL-vinner...

Men altså - Nobelkomitéen kan bare legge ned og overføre ansvaret til et annet land etter denne siste flausen.  Rangerer som en større flause enn at Obama fikk fredsprisen - han skjønte jo ikke engang hvorfor han fikk den, med mye militær aktivitet og "kill" godkjenninger til USA's flåte av Reaper droner...

https://www.latimes.com/projects/la-na-pol-obama-at-war/

Sitat

U.S. military forces have been at war for all eight years of Obama’s tenure, the first two-term president with that distinction. He launched airstrikes or military raids in at least seven countries: Afghanistan, Iraq, Syria, Libya, Yemen, Somalia and Pakistan.

• Liker 2
Skrevet
17 minutes ago, herzeleid said:

Jeg sliter faktisk med å se på bildene uten å rødme og jeg kan ikke forstå annet enn at de fleste amerikanere, republikanere inkludert, innerst inne synes dette er forferdelig pinlig. 

..og samtidig så vet jeg jo av erfaring at om noen måneder så vil vi se tilbake på dette som en av de mer "normale" tingen som foregikk.. DT klarer jo konstant å sette lista for dumheter lavere og lavere og lavere.. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (18 minutter siden):

Men når hun gir bort denne høythengende æresbevisningen kun noen uker etter mottagelsen, viser dette bare hennes mangel på respekt, demokratiske sinnelag og ansvarsfølelse som politiker.
Nobels fredspris forplikter, noe hun viser fingeren til eller ikke forstår.
Fremtiden for «banan-republikken» Venezuela er beseglet……

Synes dette er eit godt poeng, og synes at Nobelkomiteen kunne fint hatt ballar til å trekke tilbake fredspriser som har blitt fungert mot sin hensikt. Det er kanskje vanskeleg å kreve tilbake pengar og medalje, men Nobelkomiteen kan fint stryke slike namn frå lista.
Sjølv om det var litt mindre støy då Obama fekk fredsprisen som blodfersk president, så burde Nobelkomiteen trekt tilbake prisen i ettertid. Formålet med å gi Obama fredsprisen med ein gong var mest truleg for å motivere Obama til å bli ein fredspresident, noko som fungerte berre delvis ved at Obama berre delvis trekte USA ut av Irak og Afganistan.

Nobels fredspriskomite har ei stor utfordring ved at det går lang tid mellom kvart år det blir kåra ein verdig vinner av fredsprisen, noko som igjen fører til at fredsprisen har gjort seg mindre og mindre relevant.
Strengt tatt så har fredsprisen i dag utvikla seg til å i beste fall være ein demokrati og miljøpris, tidlegare vinnarar har stort sett jobba for innføring av demokrati, eller har engasjert seg i milljøsaka.
Det er ganske få fredsprisvinnarar som har jobba med fredsforhandlingar dei siste 25 åra.

WiiBoy skrev (15 minutter siden):

Delvis off-topic, men relevant sidan Trump sjølv anser seg som ein verdig fredsprisvinnar.
Eg er redd for at det blir veldig vanskeleg for demokratane å normalisere USA etter Trump. Demokratane står ovanfor to val om dei vinner fleirtalet. Enten må dei tilgi og akseptere at ein del av Trump sine påfunn får bli ståande, og håpe at ikkje neste republikanske president tek opp tråden etter Trump. Eller så må demokratane dra opp stigen og tette alle smutthola som presidenten nyter godt av, heriblant bruk av president-ordrer og benådingsrett, slik at neste president ikkje får like frie tøylar som Trump har hatt. Velger demokratane det siste, så vil det nok føre til ekstremt store svingingar alt etter kva side som har presidenten, sidan neste president kan lett gjeninnføre benådingsretten for å muliggjere ulovlegheiter som politisk metode.
Det hjelp ikkje at noko er forbode i ei grunnlov som er vanskeleg å endre når alle grunnlovsbrot blir benåda utan konsekvens så lenge det er "din" president som er sjef når grunnlovsbrotet blir begått.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Det er ganske få fredsprisvinnarar som har jobba med fredsforhandlingar dei siste 25 åra.

Med Trump som et hederlig unntak.

For øvrig synes jeg ikke at dette er noe hisse seg så voldsomt opp over. Når man i VG bruker overskrifter som "Manglende respekt for Nobelkomiteen," så tenker jeg at det antakelig er ganske utbredt. Jeg har heller ikke særlig respekt for Nobelkomiteen. Er det slik at det forventes at jeg endrer oppfatning om de gir meg fredsprisen?

Jeg er ikke sikker på hva Machados intensjoner har vært, men det sannsynligvis har hun enten hatt Venezuelas beste interesse i tankene, eller så er hun mer egoistisk motivert. Hvis hun har inngått en avtale som hun mener gavner Venezuela, burde vel alle, Nobelkomiteen inkludert, være tilfreds med at hun fortsetter det arbeidet de gav henne prisen for? Og hvis hun har inngått en egoistisk avtale, burde kanskje Nobelkomiteen reflektere litt over sine egne handlinger og erkjenne at de har gitt fredsprisen til en korrupt egoist.

Skrevet
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Jaja. Det neste er vel at klementinen får lyst på en Purple Heart-medalje, og overtaler en krigsveteran til å gi den fra seg.

Han kan vel gi ut medaljer til seg selv, lurer på hvor lang tid det tar før han kommer på det..

Ganske sikker på at han har ganske stor kontroll over f.eks purple heart

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nobels "fredspris" er en vits og har vært det lenge. Like greit å legge ned hele skiten. Har blitt et slags selvtilfredshetsrituale for den norske eliten mens de menger seg med prisvinnere som omfatter både krigsforbrytere, krigshissere, kuppamkere sjarlataner, svindlere, terrorister eller folk som komiteen bare liker trynet på(Obama)mens som hverken har gjort noe for eller mot fred dene ene eller andre veien. Legg den ned eller gi ansvaret over til et land med mer vett når det gjelder hvem som skal få prisen. Den norske nobilkomite har ikke peiling på hvordan man skal skjøte Alfreds Nobels testamente så de kan like så godt slutte med denne gravskjendingen en gang for alle.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt enig med morromann.
Nobels fredspris har vært en komipris altfor lenge.
Fjern hele driten permanent.
Jeg kan knapt nok telle mottakere som faktisk har fortjent en slik pris på én hånd.
Machado (og Trump) er ingen unntak fra regelen om at at de fleste fredsprisene er helt idiotiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...