Gå til innhold

Sensitive data avsløres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant dette på wikipedia ( ikke alltid til å stole på ), men dette hørtes helt

ok ut i mine ører.....

 

"In a paper, Peter Gutmann for example suggests that even data overwritten in the manner described above can be recovered by using equipment and methods such as electron microscopes and image analysis because the pole changes that occur when new data is written can reveal previous information. This claim, although theoretically possible to some extent, is today little more than a myth. The reason for this is that the method described above would, if possible, read remnants of magnetic information on the media. Taking into account that the time to read and interpret the remnants would be considerable even for a small drive (several years) and that several "previous" bits would not be able to be read correctly, it will create a time consuming and probabilisticly impossible puzzle to solve.

 

It should also be noted that no data recovery company today claims that it can recover overwritten information as described in the second paragraph above."

 

Så da burde overskriving av data 1 gang holde,

og ihvertfall 3 ganger som US krever...

 

Et bra slette program er Zilla Data Nuker :thumbup:

Lenke til kommentar

Om jeg skulle solgt en disk, så skulle jeg slettet den ordentlig. Men de fleste diskene her i huset kjører til de ikke gir liv fra seg mer.

 

Men jeg vet om et tilfelle der en jeg kjenner kjøpte en brukt disk på QXL, og at det var fullt av filer (personlige også) innpå. Heldigvis hadde vedkommende ingen onde hensikter og bare fjernet alt i Partition Magic.

Lenke til kommentar
er det ikke bare å kryptere filsystemet sitt?

6660939[/snapback]

Det er vel for så vidt det, men visst du ikkje veit korleis du skal trygt slette harddisken vil du då vite korleis du skal kryptere den?

6660962[/snapback]

Det er ingen åpenbar sammenheng mellom disse to. Jeg kan godt lære meg kryptering istedet for å sette meg inn i sletteprosedyrer.

 

Hvis man generelt er lite datakyndig har man et problem når det kommer til alle typer datasikkerhet.

Lenke til kommentar
På jobben så pleier jeg bare å skru gamle harddisker helt fra hverandre og kaste alle delene. Det skulle vel holde det?

6661251[/snapback]

 

Ikke egentlig. Nå kommer det helt an på hvor sensitiv data en sitter på da selvsagt. Det er vel ingen som gidder å prøve å hente tilbake data fra en ødelagt disk, såfremt vedkommende ikke vet at dette kommer fra et sted som det er verdt å snuse i.

 

Det er ikke noe problem å finne data på en plate som det ikke har blitt gjort noe med (rent utenom at den ikke ligger sammen med resten av delene til disken).

Lenke til kommentar

Vil et program som "Zero-filler" harddisken fungere `?

har prøvd det et par ganger, og det var en ganske møysommelig prosess som tok langt tid å fullføre.

 

Denne undersøkelsen overrasker meg ikke det snutt! Har vært borti massevis av data selv som jeg sikkert kunne "truet" bedriften eller privatpersonen med å bruke/utnytte gankse umoralsk... :p Snakker om utstyr som er gitt bort direkte..

 

Mange RIR-stasjoner rundt om i Norge har per idag forbud om plukking av datautstyr. Likevel mange som har det ennå...

Lenke til kommentar

Tok å fyllte hardisken helt opp med filmer forrige gang jeg solgte en harddisk, for å overskrive de andre filene jeg hadde liggende. var bl.a passord til forskjellige nettbanker og annet på den, så håper at å overskrive dataene holdt.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...